Exclusief: Interview met Radermecker, Huff en Laycock

Vincent RadermeckerDe eerste wapenfeiten te Zolder zijn geschiedenis en de startgrid voor de eerste race ligt ondertussen vast. We zijn te gast bij het team van Chevrolet, waar we in een aangenaam after-race kader met de piloten en het engineering team kunnen napraten over de afgelopen kwalificaties. In een gesprek met onze landgenoot Vincent Radermecker werden onze vaststelling bevestigd. "Het waren erg moeilijke omstandigheden. In de eerste vrije training ging ik te ver over de curbstones met een lekke band en kapote velg als resultaat. Dit voorval heeft de rest van mijn rondjes op het circuit, en dus ook de kwalificaties, bepaald. Uit voorzorg, om niet terug lek te rijden, heb ik de chicanes minder aangesneden om zo de banden van de Cruze te sparen. Ook stond de wagen erg strak afgesteld, waar ik aanvankelijk toch wel even van schrok", aldus Rader.

We vroegen de 43-jarige Luikenaar of er sinds zijn laatste deelname in 2006 en de hedendaagse WTCC veel verschillen zijn. "Dat ervaar ik zeker niet, het race concept draagt nog altijd de nodige spanning en het blijft een uiterst intense vorm van autosport. Het is natuurlijk zo dat er altijd nieuw technisch vernuft wordt toegepast en dat men alles tracht te verbeteren, maar de bassis is nog steeds dezelfde", licht Vincent Radermecker toe. Het belooft dus ook morgen weer een hectische eerste race te worden, Vincent vertrouwt ons toe dat hij ondanks zijn plaats op de achste startrij, er alles zal aan doen om een mooie plek te bekomen op de grid van de tweede race. "Wat er daarna gebeurt, zal het verloop van de race bepalen; dit is WTCC, alles blijft mogelijk!"

Duncan Laycock en Rob HuffAls we Duncan Laycock, de vaste race-engineer van de Cruze #7 vragen hoe de wagen zich manifesteert op de nieuwe omloop in het kampioenschap, vertelt de Brit dat de testen die het team afgelopen jaar hier heeft gereden héél wat data hebben opgeleverd. Hierdoor is het circuit al lang zo nieuw niet meer is. "Met uitzondering van enkele kleine aanpassingen hebben we vrijwel alle sessies, inclusief de kwalficaties, met dezelfde set-up gereden. De wagen doet het goed, dus zijn er geen ingrijpende aanpassingen nodig", legt Laycock uit. Een ontspannen Robert Huff bevestigt dit, "No worries, zelfs niet toen ik op een tiende plaats stond in Q1. Het team liet me weten dat ik op drie honderdste van de pole stond, Tom (Coronel) die op dat moment elfde was, had op zijn beurt eveneens een achterstand van goed drie honderdste, dus ik was er wel gerust in. Net zoals in de vorige races concentreren we ons niet op het behalen van de overwinning. Punten scoren is nog altijd het belangrijkste als je een regelmatig seizoen wil rijden. Met een vijfe plaats op de grid moet dat ook dit weekend lukken", lacht Huff optimistisch. Bij de vraag welke van beide Belgische circuits Rob prefereert is de Brit heel duidelijk, "voor Spa heb je minimum 500 pk nodig, hier in Zolder heb je aan 300 pk genoeg". In de rand vertrouwt hij ons erg genoten te hebben van de jongste editie van de 12hr van Spa, waar hij in een Volvo S60 een mooie podiumplaats wist te veroveren. Hij voegt eraan gretig aan toe volgend jaar zeker terug van de partij te willen zijn. Er bestaan zelfs al concrete plannen voor een deelname aan Le Mans in 2011... Duidelijk dat Huff, in het verleden reeds actief in de karting en eenzitterij, niet terugdeinst van zich aan te passen!

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 19 juni 2010 om 23:58


Andere publicaties op Racingworld.be...