24 Hours of Spa: Frank Biela: "In Spa heb je helemaal geen tijd voor verveling."

Hij wordt ontegensprekelijk één van de internationale vedetten van de 62e editie van de Total 24 Hours of Spa. Met niet minder dan vijf overwinningen van de 24 Uren van Le Mans, vier successen tijdens de 12 Uren van Sebring, twee titels in de American Le Mans Series, titels in de DTM en in de Franse en Britse Toerwagens Kampioenschappen, bezit het palmares van Frank Biela een meer dan prestigieuse uitstraling. Niettegenstaande heeft de Duitser de 24 Uren van Spa nooit aan het lijstje kunnen toevoegen. Met zijn 46e verjaardag op de maandag na de wedstrijd hoopt Frank op een leuk cadeau op het einde van de etmaalrace die hij zal betwisten met een Audi R8 LMS van het W Racing Team.

Frank, wat is jouw gevoel op enkele dagen van deze race?
"Het doet echt plezier terug naar Spa te komen rijden. Ik heb hier dikwijls gereden eind jaren '80 aan het stuur van de Ford Sierra's van bij Eggenberger. Mijn laatste 24 Uren hier waren in 1990 met een derde eindplaats als resultaat. We hadden zelfs dat jaar kunnen winnen zonder een vrij ongebruikelijk incident. Op weg naar de Raidillon, raakte Roland Asch, mijn ploegmaat, het tijdenbord dat hem door ons team werd getoond. De vóórruit vloog aan diggelen en moest vervangen worden. Uiteindelijk finishten we nog in dezelfde ronde als de winnaars maar de eindoverwinning hadden we verspeeld."

Wanneer was jouw laatste race in Spa?
"Dat moet in 1998 geweest zijn, met een Audi A4, tijdens een wedstrijd van het Duits Touringcar Kampioenschap. Maar er is sindsdien heelwat gewijzigd, met de vernieuwde chicane en de brede asfaltstroken ter vervanging van de grindbakken. Ik had de indruk dat de omloop langer was en we meer tijd hadden tussen de bochten. Maar het is helemaal het geval niet. Alles verloopt heel snel en je hebt helemaal geen tijd voor verveling."

Hoe kom je eigenlijk bij WRT terecht?
"Ik ken heelwat mensen in het team. Vincent Vosse, René Verbist, maar ook J.-G. Mal-Voy, de Voorzitter van de Belgian Audi Club. Het team oogt heel professioneel en ik ben echt blij erbij te zijn. Echt een mooie kans om de 24 Uren nog eens te betwisten."

Wat zijn jouw aktiviteiten buiten het racen?
"Ik sta ter beschikking van Audi. Ik vertegenwoordig het moederhuis bij evenementen, maar doe ook heelwat testwerk. Ik was bijvoorbeeld betrokken bij het Audi R8 LMS-projekt sinds het begin. Samen met Frank Stippler, mijn ploegmaat in Spa, hebben we het merendeel van het ontwikkelingswerk verricht voor deze wagen.

Je bent Audi-fabrieksrijder sinds 1991. Hoe leg je die trouw uit?
"In het begin, tijdens de jaren '90, werd ik regelmatig benaderd door andere merken. Maar iedere keer kon Audi me iets beter voorschotelen. Niet alleen op financieel vlak, maar ook de kwaliteit van het materiaal waarover ik kon beschikken of de competitiviteit van een kampioenschap. Daarna kwamen de uithoudings-projekten en kon ik over de meest kompetitieve wagen beschikken tijdens de 24 Uren van Le Mans, dé topwedstrijd op uithoudingsvlak. Ik won wedstrijden, ik beschikte over een wagen om Le Mans te winnen... Waarom dan weggaan? En vandaag, ben ik nog steeds verheugd samen te werken met zo'n prestigieus merk."

Volg alle autosportactualiteit van Audi op www.belgianaudiclub.be

Audi Belgium Press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 21 juli 2010 om 18:47


Andere publicaties op Racingworld.be...