Francorchampagne: Marchal naast Van Oost in Mext Mosler

Komend weekend wordt de vierde race verreden van het Belcar Endurance Championship. De laatste in Francorchamps, terwijl de twee resterende wedstrijden worden verreden op Circuit Zolder. De Mosler MT900 R van het MExT Racing Team was aan het seizoen begonnen als torenhoog favoriet binnen de Belcar GT Open. Een klein probleem met de remdruk en een drive through hield hen echter van een eerste seizoenszege op Cicuit Zolder. Maar gezien de omstandigheden was het West Vlaamse team toch tevreden met de tweede plaats. De tweede race in Francorchamps, waar de supersnelle Mosler nog beter tot zijn recht komt, moest bevestiging brengen. Tijdens de kwalificatie werd meteen duidelijk dat de Mosler inderdaad de te kloppen wagen werd in de Belcar GT Open. Loppemnaar Olivier Van Oost kon zich zelfs mengen in de debatten binnen de GT3-wagens en reed samen met Dirk Van Elslander de tegenstand binnen de Belcar GT Open op respectabele afstand. Maar toen sloeg het noodlot toe.

"De motor raakte oververhit", geeft teambaas Lieven Goegebuer tekst en uitleg. "Een samenloop van omstandigheden. Het was bloedheet en we moesten enkele malen achter de safety car rijden. Ook de motor was aan een revisie toe en was niet meer in optima forma. Voor de derde race, terug in Francorchamps, was de nieuwe krachtbron net niet op tijd klaar en moesten we forfait geven. We kijken nu tegen een grote achterstand aan in het kampioenschap en bekijken de zaken van race naar race. We moeten hopen dat ook de koplopers eens een steek laten vallen, waardoor we het gat iets kleiner kunnen maken. Wedstrijden winnen is nu ons streefdoel. De nieuwe motor draait als een Zwitsers uurwerk en ook de afstelling is gewijzigd, waardoor ook de bochtensnelheid hoger ligt. We zijn klaar voor de volgende veldslag. We hebben het materiaal in huis, maar het blijft uiteraard een mechanische sport waarin we niet alles in eigen handen hebben".

"Tijdens de laatst verreden wedstrijd kon ik inderdaad het tempo van de GT3-wagens volgen", treedt Olivier Van Oost zijn gouwgenoot Goegebuer bij. "Winst in de Belcar GT Open is een must terwijl een top 5 algemeen mogelijk moet zijn. Het feit dat er drie verplichte pistops zijn pleit niet in ons voordeel door het hoge verbruik van de Mosler. De Porsches binnen de Belcar GT Open staan door hun lager verbruik strategisch sterker en kunnen eventueel een vroegere pitstop inlassen bij een neutralisatie van de wedstrijd. We zullen het moeten hebben van de intrinsieke snelheid van de wagen. Ik heb er in ieder geval terug zin in. Het is een tijd geleden dat ik nog achter het stuur zat, maar ik heb een sterk aanpassingsvermogen. Het is trouwens een lange race over vier uren waarin we onze krachten moeten verdelen. We zijn halfweg het seizoen en een gooi naar de titel in de Belcar Open wordt door de brilscore van de twee voorbije races bijzonder moeilijk. We gaan dus trachten om de resterende races op ons palmares te schrijven en zien wat de concurrentie doet"

Door het feit dat Dirk van Elslander noodgedwongen forfait moet geven met nierproblemen werd voor dit weekend de hulp ingeroepen van de ervaren Ron Marchal.

"Ik was aangenaam verrast toen ik het telefoontje kreeg om op de Mosler te rijden. Deze wagen heeft voor mij geen geheimen. Ik reed een seizoen voor Gravity met Radermecker en ook tijdens de afgelopen 24 Hours of Spa werden we met de Mosler derde in de Klasse achter de twee officiële BMW's. Voor de komende Belcarwedstrijd gaan we uiteraard voor de overwinning in de GT Open en een dichte ereplaats algemeen. De normtijd is aannemelijk. Ik hoop hem zo dicht mogelijk te benaderen als het droog blijft. Ik hoop ook dat ik voor MExT Racing een meerwaarde kan betekenen inzake de set up van de wagen gezien mijn ervaring", aldus een enthousiaste Ron Marchal.

Mext press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 16 september 2010 om 14:39


Andere publicaties op Racingworld.be...