Officieel: BMW naar DTM! Keert ook Opel terug?

BMW kondigde vandaag officieel aan wat reeds lange tijd in de wandelgangen weerklonk: een deelname aan de DTM. Munchen zette na maanden van speculaties eindelijk het licht op groen voor een terugkeer in de DTM. Vanaf 2012 zal het Beierse merk een aantal M3's inzetten in het recent door Audi en Mercedes gedomineerde kampioenschap. Sinds het vertrek van Opel in 2005, verkondigde menig toeschouwer dat het kampioenschap wat aan bloedarmoede leed. Een indruk die enkel werd versterkt door het uitblijven van vernieuwde bolides dit jaar, een maatregel ingevoerd om de kosten te drukken. Met de komst van BMW moet de DTM de komende jaren opnieuw een opmars gaan kennen.

BMW gaf reeds eerder dit jaar aan een terugkeer naar de DTM te onderzoeken, maar stelde wel een aantal voorwaarden. Het lijkt er nu echter op dat BMW tot een vergelijk kwam met organisator ITR en zich kan vinden in de technische oplossingen die de werkgroep (met Audi, Mercedes en BMW) naar voor schoof. Dat deze beslissing zou vallen, hing echter al enige tijd in de lucht gezien BMW vorige maand nog aankondigde bezig te zijn met het ontwerp van zijn strijdros. Daarnaast werd in Munchen reeds eerder de beslissing genomen om zich terug te trekken uit de Formule 1 om zich te focussen op de, naar eigen zeggen, roots van BMW. "De terugkeer van BMW naar de DTM is een fundamenteel onderdeel van de heroriëntering van onze motorsportactiviteiten. Met toegenomen engagement voor het racen met serieproductiewagens keert BMW terug naar zijn roots", aldus Dokter Klaus Draeger, verantwoordelijk bij BMW voor ontwikkeling.

In de rand van het nieuws over de terugkeer van BMW, gaf ook Opel aan opnieuw interesse te hebben in de DTM, wanneer in 2012 nieuwe regels van kracht worden. Naar wat we vernomen, zou RML (in het WTCC verantwoordelijk voor de wagens van Chevrolet) gekozen worden om het DTM-programma te runnen.


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in DTM
op vrijdag 15 oktober 2010 om 13:01


Andere publicaties op Racingworld.be...