24 Hours of Zolder in 2011 terug deel van kampioenschap

Hans van de Ven - Thierry Deflandre - Dick van ElkCircuit Zolder verzamelde deze voormiddag de pers om de plannen naar komend jaar toe te lichten. Het belangrijkste nieuws kwam er vanuit de hoek van de 24 Hours of Zolder. Na een jaartje solo te zijn gegaan, zal de wedstrijd volgend jaar terug integraal deel uitmaken van de Belcar-kalender. Die kalender zal opnieuw een wedstrijd minder kennen dan dit jaar, vijf manches in plaats van zes, en zal als hoogtepunt de 24 Hours of Zolder begin september bevatten, met daarnaast één buitenlandse uitstap (Dijon). Het hele opzet valt min of meer te vergelijken met het recent door SRO voorgestelde GT Endurance kampioenschap, met vier races van drie uur en één wedstrijd over 24 uur. Voor de BTCS verandert er weinig; de kalender blijft uit zes meetings bestaan met als hoogtepunt de 12 Heures de Spa.

"Ik denk dat we het afgelopen jaar de Belcar terug gebracht hebben naar een mooi niveau. Ik ben dan ook van mening dat we de ingeslagen weg moeten verderzetten. We gaan het aantal meetings iets terugdringen, maar de totale rijtijd zullen we wel optrekken; van 30 naar 36 uur voor het ganse seizoen. We gaan ook iets knutselen aan het format van de races, zodat het inzetten van een derde piloot mogelijk wordt", licht Hans van de Ven (General Manager van Speedworld Promotion) toe. Dit betekent ondermeer dat de 10 Hours of Zolder van de kalender zullen verdwijnen. De wedstrijd zal een andere inkleuring krijgen, maar alvast geen officiële Belcar-proef meer zijn.

Dick van Elk"Voor de 24 Hours of Zolder hebben we de foute keuze gemaakt door deze los te koppelen van het kampioenschap, dat zullen we dan ook naar volgend jaar toe veranderen", gaat van de Ven verder. Nog belangrijk om weten is dat de Dutch Supercar Challenge de eerste zes wedstrijduren van de 24 Hours of Zolder in 2011 zal meerijden met het reguliere Belcar-veld en hier ook punten voor zal kunnen nemen. Anders gezegd; de eerste zes uren zullen als een integraal deel van de Dutch Supercar Challenge worden beschouwd, waarna de deelnemende wagens de kans krijgen om de volle 24 uur uit te maken als een vorm van gastwagen. De komst van de Dutch Supercar Challenge moet ook de sfeer naast de omloop aanwakkeren. "Er is bij onze deelnemers heel wat interesse om deel te nemen aan de 24 Hours of Zolder en ik denk dat onze wagens tevens een mooie aanvulling van het veld zullen zijn", legt Dick van Elk (Organisator Dutch Supercar CHallenge) uit. "Eerder dit jaar verscheen er een persbericht waarin sprake was van 70 wagens, wel ik denk dat we die aantallen effectief waar kunnen maken", springt van de Ven zijn Nederlandse collega bij. "We werken met de Dutch Supercar Challenge volgend jaar een kalender van tien races af, waarvan ik een 35 à 40 wagens zie deelnemen aan de 24 Hours of Zolder", gaat van Elk verder.

De 24 Hours of Zolder zullen (opnieuw) recht geven op dubbele punten en ook de Silhouettes (uit bijvoorbeeld de BTCS) zijn opnieuw welkom, als gastwagens. Als de plannen van Speedworld Promotion inderdaad waarheid worden, is de vraag echter of men alle wagens wel zal kunnen plaatsen. De limiet op Circuit Zolder is namelijk vastgesteld op 72 bolides. Terwijl men in de Dutch Supercar Challenge met een systeem van tijdstraffen werkt (in plaats van bijvoorbeeld succesballast in de Belcar), zal dat systeem mogelijk niet gehanteerd worden tijdens de 24 Hours of Zolder. Wel is het zo dat de deelnemers van de Dutch Supercar Challenge op Dunlop-rubber mogen deelnemen, terwijl de Belcar-piloten op Michelin geschoeid zullen worden.

"De Dutch Supercar Challenge heeft een zeer uitgebalanceerd veld. We werken namelijk met een gewichts/PK-ratio waarbij er (in bijvoorbeeld de GT-divisie) voor elke PK aan de wielen 2,7 kilogram gewicht moet bestaan (wagen inclusief rijder). Met de komst van bijvoorbeeld de ex-Phoenix C6.R's volgend jaar, moeten dit systeem ons toelaten om steeds over een mooi uitgebalanceerd veld te blijven beschikken. De bedoeling is dat de bolides uit de GT- en Supersport 1-divisie aangevuld kunnen worden met piloten uit de andere divisies. Ik denk dat wagens uit de Belcar en Dutch Supercar Challenge aan elkaar gewaagd zullen zijn", sluit van Elk af.

Christian Lahaye - Steven Stichelbout - Hans van de Ven - Thierry Deflandre - Dick van Elk"We hopen, door de wedstrijd te programmeren in het eerste weekend van september, meer volk aan te trekken dan tijdens de voorbije edities. De Formule 1 zal Spa-Francorchamps aandoen eind augustus en er is ook een muziekfestival (Pukkelpop nvdr.) wat heel wat van onze potentiële bezoekers kan wegkapen. Door de wedstrijd iets te verschuiven, hopen we het brede publiek terug de kans te geven om naar onze wedstrijd te komen.", legt de nieuwe General Manager van Circuit Zolder (Thierry Deflandre) uit.

Kalender Belcar Endurance Championship 2011

9-10 april: Zolder FIA GT
29 april-1 mei: Trophée de Bourgogne (Dijon-Prenois)
17-18 juni: 12 Uren van Spa
1-4 september: 24 Uren van Zolder
21-23 oktober: Francorchampagne

Belgian Touring Car Series 2011

9-10 april: Zolder FIA GT
29 april-1 mei: Trophée de Bourgogne (Dijon-Prenois)
17-18 juni: 12 Uren van Spa
8-9 juli: 25 Uren VW Fun Cup
7-9 oktober: Gordon Finest Race Zolder
21-23 oktober: Francorchampagne
*Buiten kampioenschap:
1-4 september: 24 Uren van Zolder

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op dinsdag 09 november 2010 om 14:47


Andere publicaties op Racingworld.be...