"Heel wat jaren geleden pende Albert Vanierschot een concept neer op papier. Dat papier verdween vervolgens in een lade van zijn bureau, waar het jaren het daglicht niet meer zag. Goed anderhalf jaar geladen achtte Vanierschot de tijd echter rijp om zijn concept te concretiseren, gezien de budgetten van een normale GT3 tegenwoordig eenvoudig boven de driehonderduizend euro stijgen. Het resultaat van anderhalf jaar werk, presenteren we vanavond", schopte Frank Thuriaux de presentatie in gang.
"We zijn gaan testen met een basisuitvoering van de Scotty GT afgelopen maand en de resultaten waren verbluffend. Ondanks dat de bolide 25 centimeter langer is dan een standaard Porsche, was deze in staat om met een motor van ongeveer 300pk en een standaard versnellingsbak moeiteloos de normale 997's bij te houden in het bochtenwerk. De wagen ligt gewoon zeer goed op de baan en weegt daarnaast 300 kilogram minder dan een normale Porsche. Ik denk dat de Scotty GT een schot in de roos is van Albert; je kan voor een redelijke prijs toch vrij hard gaan. Ik hoop dat de organisatoren deze wagen toelaten in hun kampioenschappen", licht een tevreden Ron Marchal toe.
Qua rondetijden zou de Scotty GT, afhankelijk van de gekozen motor, de normale GT3's moeten kunnen bijhouden, mits de homologatie van de bolide in orde geraakt. Volgende motorisatieconcepten zijn beschikbaar voor de Scotty GT:
- Luchtgekoeld 300-350 pk
- Vloeistofgekoeld 380-490 pk
- Turbo 440-700 pk
Vanierschot denkt echter ook groen; het is mogelijk om naar eigen wens een aandrijving in te bouwen. Zo is er genoeg ruimte om de Scotty GT te voorzien van een elektronische aandrijving of motoren van andere constructeurs. We zouden de Scotty GT volgend seizoen ondermeer aan het werk kunnen zien in de Belcar, de Dutch Supercar Challenge of de verschillende GT Open klasses in Europa.
Meer foto's van de presentatie kan u overigens hier vinden.
Foto's: Martijn Wouters