GT1: San Luis: Aston Martin palmt eerste startrij in - Bartels/Bertolini virtueel kampioen

Young Driver AMR - Aston Martin DBR9Lokale man José María López heeft de pole gegrepen voor de kwalificatierace op zijn thuiscircuit. De tandem López/Mücke bleek in elk van de drie kwalificatiesessies de snelste combinatie en was uiteindelijk bijna een halve seconde sneller dan merkgenoten Makowiecki/Clairay. Kampioenschapsleiders Bertolini/Bartels klokten de derde tijd, ruim voor hun enigste grote concurrenten Turner/Enge die geëlimineerd werden in Q1. Wanneer het Vitaphone-duo in de kwalificatierace meer punten neemt dan Turner/Enge, kronen ze zich tot kampioen.

Vermelden we nog dat de Lamborghini van Kechele/Jimenez een vierde tijd reed, maar de bolide vijf plaatsen terug gezet zal worden op de grid, vanwege de aanrijding met Mutsch in Brazilië. Verdonck/Pier Guidi klokten een elfde tijd, voor Leinders/Martin, terwijl Palttala/Bobbi op de op twee na laatste plaats eindigden. Deze laatste bolide krijgt eveneens een bestraffing van vijf plaatsen op de grid, wegens een motorwissel.

Tot slot kwam er ook nog slecht nieuws vanuit het Mad-Croc kamp. Beide Corvette zullen niet meer aan de start van de resterende sessies verschijnen. Kuismanen plaatste het SRT-exemplaar in de muur, waarna de schade te groot was om de bolide nog op tijd te herstellen. De andere wagen van het team neemt niet deel aan de sessies wegens problemen met een van de rijders. Dit betekent dat Mad-Croc alle punten en tevens het prioriteitsrecht op deelname in 2011 verliest...

Uitslag na Q3
1 18 Lopez / Mücke (Aston Martin DB9) 02:14.430
2 19 Makowiecki / Clairay (Aston Martin DB9) 02:14.840.
3 11 Bertolini / Bartels (Maserati MC12) 02:15.240.
4 25 Kechele / Jimenez (Lamborghini) 02:15.440
5 10 Piccione / Hirschi (Aston Martin DB9) 02:15.841.
6 24 Kox / Haase (Lamborghini Murcielago 670 R-S) 02:15.841
7 38 Pastorelli / Schwager (Lamborghini) 02:16.422
8 23 Dumbreck / Krumm (Nissan GT - R) 02:16.432

11 34 Pier Guidi / Verdonck (Maseratie MC12)
12 40 Martin / Leinders (Ford GT)

Foto: SRO/DPPI


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in FIA GT
op zondag 05 december 2010 om 01:59


Andere publicaties op Racingworld.be...