24 Hours of Dubai: Tal van kampioenen en racewinnaars aan de start

Met iets meer dan een maand te gaan voor de start van de zesde editie van de Dunlop 24H of Dubai, de eerste internationale autorace van het nieuwe jaar op 13, 14 en 15 januari 2011, neemt het startveld steeds meer vorm aan. "We zijn trots op het aantal van 90 deelnemende teams, het maximum toegestane aantal", zegt Gerrie Willems van het Nederlandse bureau CREVENTIC, initiatiefnemer en organisator van de Dunlop 24H of Dubai. "De eerste auto's zijn al onderweg, bijvoorbeeld vanuit Australië, en de transporten vanuit Europa vertrekken rond deze tijd. Bij diverse teams staan de rijders inmiddels ook vast, en we kunnen wel spreken van een bijzonder sterk veld."

Reikhalzend wordt uitgezien naar de komst van niet minder dan drie Mercedes-Benz SLS AMG's. De GT3-bolide op basis van de spectaculaire sportwagen met vleugeldeuren beleeft in Doebai zijn première tijdens een 24-uursrace. Tot de rijders in de SLS AMG's behoort ondermeer vijfvoudig DTM-kampioen Bernd Schneider, die nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de auto. Ook Christiaan Frankenhout, die in 2009 de eerste kampioen in het Dutch GT4 Championship werd, rijdt met een SLS AMG. Maar natuurlijk zijn er nog veel meer indrukwekkende sportwagens. Zo zijn er maar liefst elf Porsche 997 GT3 Cup-auto's ingeschreven, waarvoor een speciale klasse in het leven is geroepen. Onder de coureurs met de Porsches is oud-DTM-kampioen Kurt Thiim, zesvoudig DTM-racewinnaar Roland Asch, Duits Porsche Carrera Cup-kampioen Nicolas Armindo, tweevoudig Brits Carrera Cup-kampioen Damien Faulkner en oud-ETCC-kampioen Michel Nykjaer, die tegenwoordig in het WTCC actief is.

Er staan ook drie Ferrari F430's op de lijst, met ondermeer de bekende Amerikaanse NASCAR-coureur Michael Waltrip. Daarnaast mag er het nodige worden verwacht van de BMW Z4's met onder anderen WTCC-coureurs Franz Engstler en Kristian Poulsen, de snelle Duitse Claudia Hürtgen en de veelzijdige Amerikaan Boris Said. Ook komen er voor het eerst Lamborghini's in actie tijdens de Dunlop 24H of Dubai, met ondermeer de ervaren Nederlandse rijder Peter Kox en de bekende Fransman Fabien Giroix. De flinke inbreng van Porsche tijdens het evenement wordt gecompleteerd door de diverse Porsche's RSR, R en Cup S in de A6-klasse. "Maar het gaat zeker niet alleen om de grote klassen als de Porsche Cup-klasse, A6 en SP2 en 3", benadrukt Gerrie Willems. "Ook in de klassen voor wat kleinere auto's als A2, A3T en A4, en natuurlijk de beide dieselklassen D1 en D2, hebben we in totaal 30 inschrijvers, dus één derde van het startveld."

Logistiek meesterstuk

Het verschepen van auto's, materiaal en banden naar Doebai voor de race is een logistiek meesterstuk. "We hebben inmiddels aardig wat teams uit de Verenigde Arabische Emiraten, voor wie de race een thuiswedstrijd is", zegt Willems. "Voor alle overige teams moeten de auto's en het materiaal naar Doebai worden verscheept. Zo'n 40 teams verladen hun materiaal in Rotterdam. Dan zijn er nog containers die vertrekken vanuit de havens van Genua, Barcelona, Brisbane, Hong Kong en havens in Frankrijk en Groot Brittannië. Naast de auto's en het materiaal van de teams zijn er ook nog eens meer dan tien 40-voetcontainers met banden van onze racesponsor Dunlop, zodat alle 90 teams van het juiste rubber kunnen worden voorzien."

Extra testmogelijkheid op woensdag, gewijzigde opzet kwalificatie

Naast de bekende rent-a-car-rides op woensdag 12 januari en de twee vrije trainingen op donderdag 13 januari is er op woensdag van 13.30 tot 17.30 uur een extra testmogelijkheid voor de teams ingepland. "Dat hebben we gedaan op verzoek van de teams, die wat meer rijtijd met de wedstrijdauto's op het circuit wilden hebben", legt Gerrie Willems uit. Op donderdagmiddag vindt van 15.00 tot 17.30 uur de kwalificatie plaats. Ook hierbij is sprake van een gewijzigde opzet: het eerste uur mogen alle deelnemers rijden, van 16.15 tot 16.45 uur is de kwalificatie open voor de klassen A1 t/m A5, D1, D2 en A3T en van 17.00 tot 17.30 uur is de baan gereserveerd voor de grotere klassen A6, SP2 en SP3 en 997. Daarna is er dan nog van 18.00 tot 20.00 uur de bekende avondtraining. Op vrijdag 14 januari is er van 10.30 tot 11.00 uur de warm-up, waarna de 24-uursrace om 14.00 uur van start gaat.

Creventic


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 10 december 2010 om 16:26


Andere publicaties op Racingworld.be...