Kortnieuws met 24H Dubai, LMS, Didier Bonnet, Radical en Caterham

De 24 uren van Dubai zijn nu enkele uren gelden van start gegaan en na 7 uren wedstrijd vinden we een BMW Z4 aan de leiding. Het is nu duidelijk dat de Lambo's voluit gegaan zijn voor de pole, wetend dat ze toch weinig kans maakten om de 24 uren uit te rijden. Na een show van een uur kampten de beide wagens die op de eerste lijn stonden al met problemen en zakten ze weg in het klassement. Dat Mercedes en Ferrari niet meestreden om de pole was dus gewild en een gevolg van het bizarre reglement. Hoe verder achteruit men op de startgrid staat hoe lichter de wagen mag zijn, hoe groter de hoeveelheid meegenomen benzine mag zijn en hoe lager de wagen mag gezet worden. Dit leidde tot irritatie bij de Mercedes rijders die niet voluit mochten en onder de 2.04 moesten blijven om niet te zwaar belast te worden. Na twee uren wedstrijd had, na een spannend duel de Land Porsche de leiding voor de Heico Mercedes. De Land Porsche zou echter problemen krijgen en BMW van Hürtgen/Milner/Farfus/Sandström zou opschuiven naar de leiding voor de Porsche 997 GT3 Cup S van het De Lorenzi Racing. Voor Mercedes verloopt het begin van de nacht minder goed, twee van de wagens kennen technische problemen, alleen het nummer 7 van Black Falcon zit nog in de top 10. Mooi racedebuut ook voor de Belgische teams, de Mühlner Porsche zit constant in de top tien en de VDS Mustang vinden we, na een rustige start, terug rond de twintigste plaats.

In Dubai maakte de Brit Sam Hancok bekend dat hij dit jaar de Le Mans Series zal betwisten met een Aston Martin Vantage GT2 van het Jota Sport team. Het ILMC noemt hij te duur voor kleine teams zoals Jota Sport. Ook in de LMS zien we dit jaar een Zytek 09SH-Hybride ingezet door een Italiaans team, Rangoni Motorsport. Opvallend is dat een van de rijders oud FIA GT-kampioen Thomas Biagi is. De andere rijders zijn Luca Rangoni en Ferdinando Geri. De wagen was al in 2009 actief in het ALMS kampioenschap bij Corsa Motorsports. Blijkt nu toch, dat ondanks het oprichten van de internationale cup, er nog genoeg belangstelling bestaat vanwege de teams voor het enkel in Europa verreden LMS.
Michael Bartels heeft laten weten dat zijn team, het Vitaphone Racing opnieuw een gooi zal doen naar de FIA GT1 wereldtitel met de Maserati MC12. Het zal het laatste jaar zijn dat de wagen nog gehomologeerd is. Interessant is ook dat Bartels vertelde dat, met het oog op de toekomst, de mogelijkheid onderzocht wordt om ook deel te nemen aan een andere GT kampioenschap.

Op de Autosport International Show in Birmingham stellen zowel Radical als Caterham een nieuwe kleine sportwagen voor, gericht op het gebruik tijdens trackdays. De beide lichtgewicht wagens zijn voorzien van een open prototype body. De Radical SR3 SL wordt aangedreven door een 2000cc Ford-RPE motor, de Caterham SP/300.R, ontwikkeld in samenwerking met Lola Cars, door een 2.0-liter Ford Duratec. Voor Caterham is het zelfs het eerste nieuwe model in 17 jaar.

We vernamen vandaag ook het overlijden van Didier Bonnet, de geestelijke vader van de Debora racewagens. De Fransman stond in de jaren negentig bekend voor zijn kleine prototypes die deelnamen aan het proto FIA SCC kampioenschap in de klasse SR2. Ook zagen wij in die periode zes maal een Debora aan de start van de 24 uren van Le Mans.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op vrijdag 14 januari 2011 om 21:27


Andere publicaties op Racingworld.be...