Kortnieuws uit LMS, ILMC, enkele SRO kampioenschappen en GT Open

Er viel weer heel wat nieuws te rapen over het LMS en ILMC kampioenschap. Zo maakten vandaag zowel Audi als BMW hun programma en rijders voor dit jaat bekend. Beide Duitse merken rijden het ganse ILMC kampioenschap. Bij Audi zet men, nadat in Sebring nog eenmaal de oude R15 bovengehaald worden (2 exemplaren), in de 6 uren van Spa drie nieuwe R18's in. Rijders van dienst zijn Dindo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish op de eeste, Timo Bernhard, Romain Dumas en Mike Rockenfeller op de tweede en Marcel Fässler, André Lotterer en Benoit Tréluyer op de derde wagen. In de 24 uren van Le Mans zien we natuurlijk ook drie wagens terug. In de overblijvende races zet Audi nog twee bolides in voor Tom Kristensen/Allan McNish en Timo Bernhard/Marcel Fässler.

Bij BMW rekent men dit seizoen op twee teams, BMW Team Rahal Letterman Lanigan rijdt de twee Amerikaanse wedstrijden, terwijl het BMW Team Schnitzer de overige wedstrijden voor zijn rekening neemt. Andy Priaulx, Augusto Farfus en Jörg Müller zijn de vaste rijders bij Schnitzer, Dirk Müller en Dirk Werner bij RLL. Voor Sebring vervoegen Bill Auberlen en Joey Hand deze vijf rijders.

De Le Mans Series kunnen wederom een nieuwe deelnemer aankondigen. In Spa zien wij het Engelse Woodward Racing team debuteren. De wagen zal een LMP2 zijn, merk nog te kiezen, aangedreven door een Judd-BMW motor. Eén van de rijders is Luca Moro.

Daarnaast kennen we nu ook het voltallige rijderstrio dat de Greaves Motorsport Zytek-Nissan zal besturen. Het gaat om Gary Chalandon, Karim Ojjeh en Thor-Christian Ebbesvik.

In de marge van de Le Mans Series wordt vanaf dit jaar voor het eerst de SPEED EuroSeries gereden, een kampioenschap voor kleine sport-prototypes, aangedreven door een Honda motor. Het chassis is echter vrij en kan ondermeer komen van een van de volgende merken, Ligier, Norma, WFR, Wolf, Juno Jade, Promec, Lucchini, Osella of Radical. De organisatoren beweren dat er al twintig wagens zijn ingeschreven en hopen op een dertigtal deelnemers voor de eerste manche.

Wat betreft nieuws over de verschillende GT series daartegen is het zeer stil. Helemaal al geen nieuws uit het GT1 kampioenschap. Ook over de samenstelling van het deelnemersveld voor de andere series (FIA GT3, Blancpain Endurance) heerst er nog heel wat onduidelijkheid. Nadat vele teams hun intentie aangaven om aan het nieuwe endurance kampioenschap deel te nemen, is het nog steeds wachten op definitieve bevestigingen. De serie gaat van start op 17 april in Monza. Dat weekend zullen de Superleague Formule, de Lamborghini Blancpain Super Trofeo en de British F3 het programma vervolledigen.

Vermelden we ook nog even dat de manche van het Open GT voorzien op de Nurburgring niet door gaat. De wedstrijd wordt vervangen door een manche in Portimao op 17 en 18 September. GT Open laat, net zoals vorig jaar, naast GT3's nog steeds GT2's toe in zijn kampioenschap


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op maandag 24 januari 2011 om 20:33


Andere publicaties op Racingworld.be...