Kortnieuws met OAK Racing, Atlas FX/Team FS 66, Krohn Racing, ILMC en GT1

Het autosportnieuws werd de laatste dagen gedomineerd door het ongeval van Robert Kubica tijdens een onbeduidende rally in Italië. Het is droevig dat een Formule 1 rijder die het nog aandurfde om ook buiten het bekrompen F1 wereldje zijn passie te beleven zo door het noodlot wordt getroffen. Dit zal er waarschijnlijk toe leiden dat de rijders nog strengere beperkingen in hun contract opgedrongen krijgen zodat ze nog minder buitenkomen en steeds verder vervreemden van hun publiek. Kubica gaf ons toch nog even de indruk dat F1 rijders echt leven om te rijden en dat zij zich, zoals in de vroegere gloriejaren, niet te min voelen om in elke discipline hun kunnen te demonstreren. Veel sterkte Robert.

Gelukkig viel er ook nog ander autosportnieuws te rapen. Zo stelde OAK racing zijn ILMC programma voor en het minste dat men kan zeggen is dat het team geen gebrek aan ambitie heeft. Drie wagens; 2 LMP1's en een LMP2, werden ingeschreven voor dit jaar. Opmerkelijk is ook dat de wagens getooid zullen zijn in het bekende blauworanje kleurenschema van sponsor Gulf. De beide bolides in de hoogste categorie, uitgerust met een V8 3.4 liter Judd motor, zullen bestuurd worden door Guillaume Moreau-Pierre Ragues-Mathieu Lahaye en door Jacques Nicolet-Richard Hein. Op de LMP2 wagen vinden we ondermeer de Belg met Italiaanse roots, Andrea Barlesi, terug tesamen met Patrice Lafargue en Frédéric Da Rocha. Barlesi is uittredend kampioen in de Formula Le Mans. Het team bezit tevens twee uitnodigingen in de LMP2 klasse voor de 24 uren van Le Mans en is van plan daar ook gebruik van te maken. Ze schrijven dus twee LMP2 wagens in voor de etmaalrace met daarnaast een aanvraag voor de deelname van de twee LMP1's. Mogelijk zien we dus vier OAK-Pescarolo wagens in de 24 uur durende wedstrijd aan de Sarthe.

De soap rond het ex Atlas FX/FS 66 team blijft dan weer verder duren. Na een chaotisch seizoen met de Saleen GT1 verleden jaar, kondigde het team eerder dit jaar aan een Panoz Abruzzi in te zetten in het ILMC. Na het afspringen van de onderhandelingen werd er overgeschakeld naar een Riley Corvette. Wel... ook dat project werd nu afgeblazen. Volgens het team omdat het geen zin heeft verder te doen als men geen zekerheid heeft om een invitatie voor de 24 uren van Le Mans te bekomen. Stephane Lemeret had nochtans gegokt op dit team voor het internationale luik van zijn programma voor 2011...

Krohn Racing, voor wie Van de Poele in 2009 nog Le Mans reed, komt over van het ALMS naar het ILMC kampioenschap. In het ALMS reed het team met een Ferrari F430, ingezet in samenwerking met Risi Competizione. Het Amerikaanse team heeft nu een F430 aangekocht om in te zetten in de GTE-Am categorie. Wie ook interesse heeft in een deelname aan het ILMC kampioenschap, maar dan voor 2012, is Zak Brown van United Motorsports. Het team, dat eerst nog werd gelinkt aan een overname van het Ford Matech programma in GT1, ziet veel heil in een seizoen LMP2 in het ILMC. Daarbij wordt echter een verdere deelname aan een GT3 kampioenschap of zelfs een toetreding tot FIA GT1 (niet noodzakelijk met Ford) niet uitgesloten.

Er blijven nog steeds veel vragen open over het deelnemersveld in de FIA GT1, men hoopt op 20 wagens, maar 18 of zelfs 16 is meer waarschijnlijk. Ondanks alle beloften van verleden jaar is er alvast geen stijgende lijn in het deelnemers aantal te bespeuren. En geen Alpina B6 of Lexus meer te bespeuren. Vermits er zich dus ook geen nieuwe merken aanbieden, beleven we waarschijnlijk het laatste jaar FIA GT1 onder de huidige reglementering, vanaf volgend jaar wordt lijkt een overstap naar bijvoorbeeld opgewaardeerde GT3's realistisch.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op dinsdag 08 februari 2011 om 17:17


Andere publicaties op Racingworld.be...