Grote onduidelijkheid over Belcar en BTCS in 2011

Belcar in 2010Met nog goed één maand te gaan voor de officiële testdag en slechts luttele weken meer voor de start van het eigenlijke seizoen, zijn de Belcar en BTCS kampioenschappen gehuld een waas van onzekerheid. Op een dikke maand van de start van beide kampioenschappen is er nog steeds geen reglement beschikbaar, iets wat ook bij de rijders en vooral de teams voor wrevel zorgt. Beide nationale kampioenschappen hebben de laatste jaren wel vaker last gehad van onduidelijkheid over de reglementering, terwijl een stabiel reglement - over de jaren heen - net een stevige fundering zou moeten bieden en een steunpilaar kan zijn. Dat het anders kan, bewijst bijvoorbeeld de BSOT; dit kampioenschap kende afgelopen seizoen een, laat ons wel wezen, teleurstellende start, maar de nieuwsgaring rond de start van komend seizoen is volop aan de gang. Met korte nieuwtjes en een duidelijk reglement weet organisator BRI in moeilijke tijden de aandacht naar zich toe te trekken.

Terug naar Belcar en BTCS; toen Motorsport Promotion en PRC Group de promotie van beide kampioenschappen groepeerden, was een van de kernwaarden een duidelijk en vroegtijdig gecommuniceerd reglement. We hebben dus geen reden om te geloven dat organisator Speedworld geen werk maakt van de reglementering. Al was er de afgelopen maanden een serieuze discussie (Hans Van de Ven en de zijnen deden de teams en rijders verschillende voorstellen voor komend seizoen teneinde een werkbaar compromis te vinden) over het seizoen 2011, toch hebben wij redenen om te geloven dat de intentie van de promotor steeds goed is geweest. Ook de communicatie omtrent, bijvoorbeeld, de kalender of de inschrijvingen om iets op te noemen, is duidelijk en rechtlijnig. Ja, SpeedWorld gaf zelfs toelichting bij het opzet (rijtijd, type wagens, indeling in klassen, kampioenentitels etc.) van haar kampioenschappen. Noch pijnlijker is dat, op hetzelfde moment, SRO's Blancpain Endurance Series erg veel aandacht naar zich toe trekt met wat de facto een Belcar-concurrent van formaat is op Europees vlak. Met gelijkaardige reglementen (overigens mee opgesteld door onze nationale autosportbond RACB) voor eenzelfde type wagens en een mooie waaier aan circuits, snoept SRO op kousenvoeten de o zo gewaardeerde aandacht af. Geheel terecht overigens, Stéphane Ratel heeft zijn zaakjes duidelijk op orde.

Vreemd dus dat, na dit alles, een basisvoorziening als een reglement achterwege blijft bij Belcar/BTCS... Net als de afgelopen jaren, zou het wel eens onze nationale autosportbond, RACB, kunnen zijn die de ganse machine doet stokken. Ook de afgelopen jaren kwam een reglement een aantal keer erg laat naar buiten, mede door toedoen van de RACB. Wij twijfelen er geen minuut aan dat Hans Van de Ven en de zijnen bloed, zweet en tranen steken in het opzet voor 2011; jammer dat de verwoede pogingen lijken te stranden op de bureaucratie bij een orgaan wat de autosport net hoort te promoten en ondersteunen.

Foto: Martijn Wouters


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar
op vrijdag 25 februari 2011 om 08:00


Andere publicaties op Racingworld.be...