Open Brief: De club van teleurgestelde piloten

Het is een tiental dagen na de openingsrace van de Belgian Gentlemen Drivers Club op Zolder en er rest nog slechts luttele tijd vooraleer de eerste schermutselingen plaatsvinden in het Belcar Endurance Championship en de Belgian Touring Car Series. De circuitpiloten maken zich dus klaar om weer hun rondjes af te malen dit seizoen. Is alles dan koek en ei? Niet noodzakelijk! Velen onder hen willen wel graag het circuit op, maar vinden geen competitie waarin ze met hun bolides terecht kunnen. Deze teleurgestelde piloten gingen rond de tafel zitten en kwamen met deze open brief aan de federatie en aan de media…
Roland de Bargigli / Porsche 911 GT3 Cup

Ik ben eigenaar van een Porsche 911 GT3 Cup, die ik heb laten aanpassen naar een GT3 R. Aan het stuur van deze wagen betwistte ik vijf seizoenen in de Belgian Touring Car Series voordat de GT’s niet meer welkom waren. Logischerwijze stortte ik mij op de GDC wedstrijden, die me heel goed bevielen. Ik ben een echte liefhebber die maar één ding wenst: plezier te hebben aan het rijden op circuit. De manier waarop ik de autoracerij benader, namelijk als hobby telkens ik tijd kan vrijmaken van mijn beroepsactiviteiten, laat me niet toe om in de Belcar te rijden. Daar heb ik trouwens ook geen zin in. In het begin van het jaar richtte ik mij tot de RACB, om een toelating te verkrijgen om te kunnen meerijden in de BGDC. Ze antwoordden mij dat zoiets niet mogelijk was en ze raadden mij aan om in het buitenland te gaan rijden. Een betreurenswaardige houding. In de Belgian Gentlemen Drivers Club nam er in Zolder een Norma deel. Nog andere wagens van die klasse, veel sneller dan mijn Porsche, worden in de volgende wedstrijden verwacht. Waarom dan mensen zoals ik, liefhebbers in de echte zin van het woord, verhinderen om aan races deel te nemen? Ik moet toegeven dat ik er niets van begrijp…

Kris Van Kelst / Seat Leon Supercopa

Wij hebben jarenlang deelgenomen aan de BTCS met een Honda. Deze winter kochten we dan een Seat Leon Supercopa. Om het BTCS seizoen voor te bereiden dachten we in Zolder deel te nemen aan de eerste manche van de BGDC. Maar omdat de wagen een te recent bouwjaar heeft en de motor een tweeliter turbo is, werd onze wagen afgewezen. Wij vroegen een uitzondering aan om mee te kunnen rijden zonder dat we opgenomen werden in het klassement voor het kampioenschap. Maar de RACB weigerde. Ik vind het trouwens vreemd dat zo’n beslissing van de RACB komt en niet uitgaat van de organisator van de BGDC. Ik denk dat de RACB situaties zoals het vroegere succes van de Dunlop Endurance Cup wil vermijden. Toch wordt het hoog tijd dat de autosport in België toegankelijker wordt. Om deel te nemen aan de BTCS zijn er steeds grotere budgetten nodig. Ik sluit dus niet uit dat ik vanaf dit jaar, of in een nabije toekomst, de BGDC zal verkiezen.

David Berbion / Seat Leon Supercopa

Ik rij al meerdere jaren in disciplines zoals de GDC, en nu wordt mij de toegang geweigerd tot de enige competitie die nog toegankelijk is voor rijders met beperkte budgetten. Inderdaad, door het ontbreken van sponsors kan ik het mij niet veroorloven in de BTCS te rijden. Vorig jaar kocht ik een Seat Leon Supercopa waaraan ik veel werk spendeerde om die klaar te stomen voor de BGDC. Eindresultaat: een weigering! Dat betekent dus dat de RACB mensen zoals ik verplicht om aan de kant te blijven, of, in het andere geval, om te rijden in de BTCS. Maar een nationaal kampioenschap rijden kost veel geld. Moet ik nu dus doen zoals andere piloten en de wagen gewoon in de garage laten staan? Of hem terug verkopen? Ik stel mij de vraag in hoeverre de federatie kan beoordelen of een bepaalde cilinderinhoud van een wagen toegelaten is in een clubevenement … Voor mij is een club een onafhankelijk orgaan dat niets te maken heeft met de officiële kampioenschappen. Dat een federatie strikte regels uitschrijft wat betreft veiligheid, dat kan ik begrijpen. Maar al de rest? Nee, dat weiger ik te aanvaarden! Gaat het hier simpelweg om een drukkingsmiddel dat ervoor moet zorgen dat de mooiste wagens allemaal in de BTCS terechtkomen? Of, misschien nog beter, moet men echt waar rijden met een rammelbak of met een kleine wagen om toegang te krijgen tot de BGDC? Persoonlijk denk ik dat het de deelnemers moeten zijn die uiteindelijk beslissen in welk type van competitie ze wensen mee te rijden.

Jos Burggraaf / BMW M3 E46

Onze wagen is oorspronkelijk een BMW M3 E46 en we werden deelname geweigerd, om een tot nu toe onbegrijpelijke reden. Ik weet dat te snelle wagens niet echt welkom zijn in een competitie die is afgestemd op liefhebbers. Maar die van ons is nu niet bepaald ‘te snel’. Ik denk dat het verstandiger zou zijn het reglement te baseren op de verhouding gewicht/vermogen..

Didier Delcorde / BMW M5

Ik was enorm blij toen ik een BMW M5 V8 kon kopen, een voormalige wagen van Raphaël van der Straten uit 1997. Het is eigenlijk een gewone straatwagen, met nummerplaten, die werd aangepast voor de racerij. De wagen heeft een rolkooi en het idee was om, verleden jaar reeds, deel te nemen aan de GDC. Het project werd bruusk een halt toegeroepen toen de federatie aan de ASAF verbood om zich nog bezig te houden met races op circuit. Een spijtige zaak want het plan was om te rijden met gewone banden, zonder al te veel aanpassingen, aangezien de budgetten beperkt waren. Deze M5 zou in een klasse “Show Room” gereden hebben, een klasse die door de werkgroep “Circuit” binnen de ASAF naar voren was geschoven, nog voordat het circuitgebeuren enkel nog nationaal kon. Het resultaat is dat deze toch wel mooie BMW waarschijnlijk nooit te zien zal zijn omdat we geen uitzonderingsregeling konden verkrijgen voor deelname aan de BGDC. De reden is de cilinderinhoud. Ik denk erover na om de wagen naar Senegal te schepen zodat hij daar het endurance kampioenschap kan betwisten. Voor mij echter houdt het verhaal helaas hier op. De federatie handelt niet juist, maar ik vraag me af of ze zich daar wel bewust van zijn…

Jan De Vocht / BMW 120d

Wij hadden graag deelgenomen aan de wedstrijden van de BGDC met onze BMW 120d uit 2006, maar de RACB liet ons weten dat de wagen te recent was voor deze competitie en dat zijn turbomotor het equivalent van de cilinderinhoud deed stijgen van 2000 naar 3000cc. Wij werden gevraagd verder te rijden in de Belcar. Maar dat kampioenschap is niet gemaakt voor toerismewagens die veel trager zijn dan de GT’s. Bovendien zijn we in de Belcar verplicht, net zoals in de BTCS trouwens, om Michelin banden te gebruiken. Maar de Franse constructeur heeft geen enkel product in zijn gamma dat specifiek voor onze BMW gechikt is. Het resultaat is dat de 120d niet meer zal meerijden.

Pascal Vanderhaeghe / Porsche 911 GT3 Clubsport

Als amateurpiloot rij ik al jaren mee in clubevenementen zoals de organisatie van Eran/Skylimit, Porsche Club Francorchamps, enz… Toen Zolder begon met de ‘Winter Cup Races’ in 2006 waren we van de partij. Mijn wagen is een Porsche 911 GT3 Clubsport uit 2003, goedgekeurd voor de weg, ook al zit er een rolkooi in en een veiligheidsharnas met vijfpuntsgordel. Tussen 2007 en 2009 nam ik deel aan verschillende wedstrijden, sprints en/of enduranceraces. Voor mij was het een droom die werkelijkheid werd. In 2010 werd de Winter Cup door de RACB illegaal verklaard. Heel erg jammer want de ervaring van een nationale wedstrijd, gekoppeld aan de ontspannen sfeer van de Winter Cup, dat kan een formule worden die zowel gedreven is als toegankelijk. Ik kan helaas niet deelnemen aan de BGDC. Mijn wagen heeft een cilinderinhoud van 3600cc en is niet gehomologeerd voor de racerij. Waarom toch zulke eisen op amateurniveau? Deze Porsche weegt 1450 kilo en heeft geen enkele schijn van kans tegenover een machine die is klaargestoomd voor de racerij. Eigenlijk zijn er twee manieren om aan autosport te doen op liefhebbersniveau. Ofwel koop je een iets oudere, kleine wagen die je dan volledig laat klaarmaken voor de racerij, met alle toeters en bellen. Ofwel koop je een krachtige seriewagen die je quasi in originele staat kan gebruiken. Het lijkt erop dat enkel de eerste oplossing wordt vooropgesteld om tot de BGDC te worden toegelaten. Brute pech dus voor mensen zoals ik, die niets meer vragen dan een beetje plezier te hebben maar die men blijkbaar ergens langs de kant van de weg heeft vergeten…

BGDC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 31 maart 2011 om 18:59


Andere publicaties op Racingworld.be...