Paul Ricard: Kortnieuws + Laurens Vanthoor klokt tweede tijd in F3 Euro Series

Vrijdag kwam ook de Le Mans Series op gang met twee vrije trainingen op het circuit van Paul Ricard, waar zondag de eerste manche van de serie zal gereden worden. Zelfs met minder LMP1’s dan de ILMC oogt het 34 wagens sterke deelnemersveld toch nog mooi met een groot aantal LMP2’s en GT-E’s.
In de morgen toonde de Rebellion Lola-Toyota met Belicchi aan het stuur zich de snelste, met een tijd van 1.48.395, nipt voor de Pescarolo en de tweede Rebellion Lola. In de LMP2 was er Belgisch succes met de snelste tijd voor de Boutsen Energy Oreca bestuurd door Dominik Kraihamer. De wagen maakte zelfs de vierde snelste tijd algemeen voor de Quifel ASM Zytek. Ook de proSpeed Porsche van Holzer en Goossens deed het prima en zette een tweede snelste tijd neer in de GT categorie na de Felbermayr-Proton Porsche van het duo Lieb/Lietz. Ook op derde plaats vindt men een Porsche terug, het IMSA exemplaar, voor de Jota Sport Aston en de eerste Ferrari, de F458 van Team Farnbacher.

In de namiddag kregen we een ander beeld; de vier LMP1’s maken zowaar de vier snelste tijden, maar het is de Zytek bestuurd door Pla die nu het snelst is in 1.48.004 voor de twee Rebellion Lola’s en de Pescarolo. Geen Boutsen Oreca meer op de baan, de wagen bleef in de stands en zo was de snelste LMP2 nu de Zytek Z11SN Greaves Motorsport van Chalandon/Kimber Smith/Ojjeh. We vinden toch nog een Oreca op de tweede plaats, maar nu die van het team TDS met Mathias Beche aan het stuur. Beche is overigens de rijder die volgende week in Zolder de ploegmaat van Vanina Ickx op de Belgium Racing Ford GT wordt. Goossens zakt af naar de vierde plaats in de GT categorie, maar Porsche blijft de snelste dankzij de wagens van Felbermayr-Proton en IMSA Matmut. Opmerkelijk was ook dat de oude Ferrari F430 van AF Corse, met onder andere Lémeret aan het stuur, sneller was dan de twee splinternieuwe F458’s van hetzelfde team. U hebt misschien gemerkt dat er nergens sprake is van de nieuwe Aston Martin AMR-One. De wagen bleef de ganse dag in de pits, in de morgen was de wagen nog niet klaar en in de namiddag weigerde de motor te werken.

In het kader van de Le Mans Series race worden ook de drie eerste manches van de F3 Euro Series gereden. Onze landgenoot Laurens Vanthoor zette er de derde snelste tijd neer in zijn Signature Dallara-VW. Het kwalificatie systeem voor deze serie is eerder ingewikkeld, de snelste tijden dienen voor het bepalen van de startorde voor de derde en laatste race op zondag, voor de startplaatsen voor de eerste race op zaterdag neemt men dan weer de op één na snelste ronde gereden in de kwalificatie, terwijl de startgrid van de tweede race bepaald wordt door de uitslag van de eerste race (met de acht eersten in omgekeerde volgorde). Zo komt Vanthoor voor zaterdag op de tweede plaats uit. Roberto Merhi (Prema Powerteam) start tweemaal van de pole position.

Ook op het programma staat de eerste race van een nieuw kampioenschap, de Speed Euro Series. Het gaat om een kampioenschap voor kleine twee liter prototypes. Bij de deelnemende rijders vindt men enkele bekende namen zoals Philippe Alliot, David Zollinger en Alex Caffi.

Later op de avond stelde Hope Racing de ORECA SWISS HYTECH-Hybrid voor, de eerste privé hybride wagen die de 24 uren van Le Mans gaat rijden. De wagen is een Oreca 01 chassis uitgerust met een vier cilinder turbo motor ontwikkeld bij Lehmann en gekoppeld aan een KERS systeem werkend op een vliegwiel.

Ook raakte bekend dat de laatste manche van het ILMC kampioenschap in China zal doorgaan op het circuit van Zhuhai (13 november). Voor deze race zijn ook GT3 wagens toegelaten om het startveld aan te dikken.

China verliest dan wel weer zijn DTM manche in Shanghai. Hetzelfde weekend is er in China ook een manche van het WTCC en de FIA verbood om de twee kampioenschappen te laten doorgaan op hetzelfde tijdstip. Een vervang datum kon niet gevonden worden.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in LMS op zaterdag 02 april 2011 om 04:07


Andere publicaties op Racingworld.be...