Bouvy-Kelders willen nummer 1 blijven

Het is ondertussen een publiek geheim. Voor zijn zesde seizoen met de Renault Mégane Silhouette (en na vier opeenvolgende titels) zal het Delahaye Racing Team, voor het eerst in zijn bestaan, drie exemplaren van de schitterende Silhouette in de BTCS inzetten.
“Sinds 2008 lieten we maar één auto rijden”, aldus Gilles Terlinden, één van de bazen van het Waverse team. Een team dat afgelopen winter danig werd versterkt, onder andere door de terugkeer van ex-Renault Sport ingenieur Lionel Hansen. “De bekroningen die we dankzij onze rijders, maar ook dankzij de minutieuze voorbereiding van onze auto’s en de uitzonderlijke betrouwbaarheid ervan, hebben binnengehaald hebben eindelijk andere rijders er toe aangezet om onze rangen te vervoegen. Dat heeft ons de afgelopen weken heel wat werk en stress opgeleverd. Maar bij hun circuitdoop tijdens de Test Day, en na enkele slapeloze nachten, draaiden de auto’s als een Zwitsers horloge.”
Stéphane Lémeret is opnieuw van de partij bij het team waarvoor hij al in 2006 reed, bij het begin van het Mégane-project, en kent de renstal dan ook door en door.
“Hoewel het team is uitgebreid en beter is georganiseerd, blijft het een groepje vrienden. Ze zijn altijd heel professioneel, maar vooral ook gepassioneerd en gedreven door een ware race-spirit”, aldus de opgewekte journalist-rijder, die in 2004 de BTCS-titel binnenhaalde. “Dat is inderdaad al een hele tijd geleden. Hoe graag ik ook buitenlandse wedstrijden afwerk, ik voelde dat mijn partners zin hadden dat ik opnieuw om een Belgische titel zou strijden. Ik had dan ook geen betere context kunnen vinden. De Mégane is een juweeltje en mijn nieuwe teammaat Edouard Mondron is heel snel. Bovendien pakt hij de dingen heel professioneel aan.”

Kan de Mégane nr. 2 dan ook voor de titel gaan? “Uiteraard”, stelt Lémeret. “Hoewel de Volvo van Radermecker-Van de Poele, toch twee professionele toppers, voor mij de grote favoriet is. Wij zijn slechts van het betere amateur-niveau…”

De jonge Mondron (24 jaar) studeert film aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (hij hoopt op een dag regisseur te worden) legt zichzelf geen enkele druk op.
“Na een zwart seizoen met de S2 reed ik tijdens de laatste meeting van 2010 op de M3 van KS, samen met Armand Fumal. Dat liep uitstekend”, legt de ex-rijder van de Formula Renault 1.6 en de VW Fun Cup uit. “Vlak daarna werkte ik een test met de Mégane af en was ik onmiddellijk overtuigd door de wegligging en vooral door de versnellingsbak. Door de paddles aan het stuur kan je immers schakelen in de bochten. Schitterend is dat! Ik haal echt mijn hartje op. Nu, ik besef terdege dat ik nog heel wat te leren heb. Links remmen bijvoorbeeld. De laatste keer dat ik dat met een eenzitter probeerde, belandde ik in de grindbak. Ik denk dat ik een automaat ga huren om me wat te trainen! Maar goed, ik leg mezelf geen enkele druk op, dat kan alleen maar slecht aflopen. Het moge echter duidelijk zijn dat we met zo een auto en zo een team niet ver van het podium zouden moeten kunnen finishen…”

De Fransen Laurent Richard en Alexandre Viron (die tijdens de 12 uur het gezelschap krijgen van hun kameraad Pierre-Etienne Bordet, grote Marcos-fan uit het VdV) haalden vorig jaar de S2-titel binnen en willen dit jaar verder op de ladder klimmen.
“Alles gaat sneller dan in de S2”, aldus Laurent, die in het verleden heel wat monomerkencups (Peugeot, Mazda, Renault) betwistte. “We hebben meer power, betere remmen, de wagen is preciezer en makkelijker te besturen, zolang je niet helemaal op de limiet rijdt.”
“Dat is ook niet de bedoeling”, vult zijn teammaat aan. “We willen ons amuseren en door zoveel mogelijk te rijden vooruitgang boeken. Daarom kozen we voor een Renault en Delahaye. Het is de meest betrouwbare combinatie in de paddock. Bovendien ziet de Mégane er uitstekend uit en past de motor helemaal bij de looks. Het is een goed product.”
“We zullen ook kunnen profiteren van de goede raad van onze goede vriend Fred (Bouvy). We zullen onze data met de zijne kunnen vergelijken, om te proberen onze tijden bij elke gelegenheid te verbeteren.”

Fred Bouvy start ondertussen met een ijzersterk zelfvertrouwen aan het nieuwe kampioenschap, hoewel hij beseft dat de concurrentie allicht nooit sterker is geweest. “Het is duidelijk onze bedoeling om het nummer 1 nog een jaar langer te behouden”, grijnst de joviale patron van Knokke Out. “Voor mij zijn onze ploegmaten op de Renault nr. 2 dit jaar het te kloppen team. Voortaan zijn er immers twee goed voorbereide en betrouwbare bolides in dit kampioenschap. Tuurlijk heeft de Volvo ook een uitstekend rijdersduo. Maar ze zullen minder makkelijk dan vorig jaar weten te winnen. Samen met onze partners hebben we reglementswijzigingen goed doorgenomen. Onze auto zal dan ook nog competitiever blijken. Dat hebben we tijdens de Test Day al laten zien, door de snelste tijd te laten optekenen.”

Laatste positieve vaststelling is dat Christian Kelders, die aan zijn vierde seizoen met Fred en het DRT begint, dit jaar van de BTCS zijn belangrijkste doel heeft gemaakt. “Deze keer zal ik alle wedstrijden afwerken en zal ik tijdens de trainingen meer in actie komen, om zo dichter bij de spiltijd te kunnen draaien”, aldus de altijd goedlachse Luikenaar. “Al tijdens de Test Day voelde ik me meer op mijn gemak. Maar meer nog dan een titel, die ik twee jaar geleden al eens veroverde, wil ik dit jaar vooral voor de eerste keer de 12 Uur van Spa winnen, zeker omdat we er tijdens de laatste twee edities telkens heel dicht bij kwamen.”

Een ambitie die ook wordt gekoesterd door het Delahaye Racing Team, dat zijn twee teams die voor de zege zullen gaan in de halve etmaalrace wil versterken met twee toprijders, rijders waarvan de namen binnenkort bekend zullen worden gemaakt.

In afwachting vormen de zwarte (Fleur du Pain, Retrodor), de gele (Renault, DHL) en de rode (Renault, Gordon, Real, Berghen) Mégane onze nationale driekleur en zijn ze helemaal klaar om het de Volvo, Jaguar, Kia, Gomez, BMW, VW, Seat en Mazda tijdens de BTCS 2011 heel lastig te maken.

Delahaye Racing press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 05 april 2011 om 08:32


Andere publicaties op Racingworld.be...