BSOT: Trophée des Fagnes: Toppers laten steken vallen

Nog voor aanvang van de vrije training viel het zware verdict voor de Radical SR8 van Lamster/Haane. Versnellingsbakproblemen tijdens de vrije training op donderdag stuurden de voorbereidingen van Euroseal EMG Motorsport in de war waardoor een forfait onafwendbaar werd. Meteen werden alle Radicals SR3 en Norma’s tot de grote favorieten gebombardeerd. Maar ook dat verhaal zou een andere wending krijgen!
Het begon slecht voor Hans Verhelst die de bloedmooie Radical SR3SL tijdens de outlap in de vrije training bruusk in de muur parkeerde. “Deze wagen is nagelnieuw en de Ford Ecoboost motor met Turbo heeft me verrast. Deze nieuwe Eco 6 motor in combinatie met de Radical SR8 versnellingsbak is de nieuwste evolutie van Radical. Er is slechts 1 exemplaar beschikbaar, daarom dat de mensen van Radical UK hier dan ook aanwezig zijn. Het is moeilijk om de power te doseren, onderaan is er niets en opeens slaat de turbo aan, waarbij er een enorme power vrij komt”, aldus een geschrokken Hans. Tijdens de kwalificaties waren alle toppers bij de pinken, waarbij Blix Motorsport met Philip Daniels en Marcus Hahne een mooie 2.36’800” op de tabellen schreef. P1 en P2 voor Norma want het duo Quartier/Jamar moest met een rondetijd van 2.36’811 maar 11/1000 van een seconde toegeven. Dubois/Verpoort waren de snelste Westfield, achterna gezeten door het trio Joosen/Schuybroeck/Steegmans en Bruynoghe/Cuyvers. Decroos en Cloet moesten vanuit de pitlane starten na problemen met de bobijnen.

Endurance race over 160 minuten
De wedstrijd zelf kende een normaal verloop met alle Radicals en Norma’s in de hoofdrol. De motor van de Lotus 2-Eleven van Luc De Cock liet de geest in de F1 boxen van Spa, idem dito voor de Westfield Aero 170 van Bruynoghe/Cuyvers. Ook Ziv Knoll en Benoit Claeys hadden zich de start van hun seizoen anders voorgesteld. De motor van hun Radical PR6 ging naar de eeuwige jachtvelden en kon niet meer hersteld worden. 157 minuten leuke duels tussen de Radicals en de Norma’s en net op het moment dat iedereen zich opmaakte

voor het podium gebeurde het onwaarschijnlijke! Quartier/Jamar (Norma M20F), Decroos/Cloet (Norma M20F) en Verheyen/Verhelst (Radical SR3SL) vielen tijdens de laatste ronde zonder benzine. Martin Quartier “Een misrekening waar we nog lang spijt van gaan hebben. Op basis van de data en de tests die we deden hadden we voldoende benzine aan boord. Geen enkele code 60 en het hoge wedstrijdritme hebben ervoor gezorgd dat we de laatste ronde tot stilstand kwamen. Dat de Radical van Verheyen het zelfde overkwam getuigt enkel dat we niet de enige waren die ons lieten misleiden”

En als 2 honden vechten… stonden de Westfieldrijders Sirag/De Vet en Dubois/Verpoort plots op het algemene podium. Opnieuw werd bewezen dat constant rijden tijdens een Endurance altijd loont. Budin/Lemmens, eveneens op Westfield en uitkomende voor Luxemburg werden 4de, Elsmoortel/Van Wynendaele werden verdienstelijk 5de algemeen in hun Mazda MX5.

Sprint race 1
Verreden in de regen waren deze maal alle tenoren wel bij de pinken. Ko Koppejan en Philip Daniels stoven als eerste de Radillion op waarbij Koppejan de schrik van zijn leven beleefde door op volle snelheid een 360° te maken, doch niks raakte en meteen zijn weg kon verder zetten. Jean-Leon Dehaen reed zijn eerste kilometers in de QM Developments Norma M20F en kaapte P3 weg. Plaats 4 was een dubbeltje op zijn kant waarbij Guy Verheyen het ry Steegmans in zijn Lotus 2 Eleven. De 16-jarige Zuid Afrikaans Noami Schiff kon tijdens haar maiden trip op Spa nog net P6 uit de brand slepen voor de aankomende vliegende Zweed Cai Cederholm in zijn Lotus Elise S1. Bij de Westfields waren de bekers opnieuw voor Co De Vet – Rob Rademaeker en Patrick Dubois.

Sprint race 2
Nog steeds op een natte omloop wist Ko Koppejan nu wel snel afstand te nemen van Philip Daniels. Philip moest in ronde 6 zijn Norma M20F echter aan de kant zetten wegens een slecht werkende oliesensor dewelke hoge temperaturen aangaf. Achter Koppejan zagen we een duel op het scherp van de snede tussen Jean-Leon Dehaen en Harry Steegmans. Regenkoning Steegmans had een
betere voeling met de baan maar was niet opgewassen tegen de topsnelheid van de Norma. Een laatste jump van Steegmans resulteerde in een verschil aan de finish van 4 tienden. Cederholm deed het in zijn Lotus Elise nog beter dan tijdens Sprint 1 en eindigde 4de algemeen, net voor de verdienstelijke Noami Schiff. Rudy Lemmens reed in zijn KTM X-Bow een mooie inhaalrace na een aarzelende start en eindigde 8ste algemeen.

Bij de Westfields reed Tim Joosen lange tijd op de 2de plaats achter Co De Vet tot deze in de laatste ronde voorbij gestoken werd door Luxemburger Patrick Dubois. De Vet opnieuw op het hoogste schavot, waardoor het Westfield podium helemaal Benelux was. Michel Budin moest opgeven met een gebroken wielnaaf.

BSOT press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 05 april 2011 om 11:45


Andere publicaties op Racingworld.be...