Testdag: stemmen uit de paddock

Audi R18 TDIAudi R18 TDI
Tom Kristensen (Audi R18 TDI #3): "Voor mij was het de eerste keer sinds 2003 dat ik nog eens in een coupé heb gezeten. Het geleverde werk en de efficiëntie van de Audi troepen hebben mij echt weten te imponeren. Je kan echt de luchtstromingen overheen de auto voelen en de wagen is heel comfortabel. Nu al hebben we reeds veel waardevolle informatie weten te verzamelen. Als rijder weet ik de versnellingsbak met zes versnellingen zeker te appreciëren; deze sluit dan ook goed aan met de motor die het nu moet doen met een kleinere cilinderinhoud."


Audi R18 TDIAudi R18 TDI
Allan McNish (Audi R18 TDI #3): "Het was voor ons van groot belang om te begrijpen hoe de auto zou reageren op een baan als deze, met lange rechte stukken en snelle bochten. We hebben een goede basis set-up gevonden. Het circuit zal in de weken naar de race toe nog wel wat veranderen, maar we hebben in ieder geval een goede basis en voldoende vertrouwen dat we er goed voor staan. Het chasis was constant en de banden werkten uitstekend."

Olivier Quesnel, Peugeot Sport: "Vandaag hebben we zowel onze uithoudingscapaciteiten als onze snelheid laten zien. We beschikken over alle data die nodig is opdat we in juni met optimale wagens kunnen terugkomen. Spa-Francorchamps zal ons bovendien de mogelijkheid geven om ons nog verder voor te bereiden op Le Mans. Met de uitslag van deze testdag denk ik dat de 24-uur van Le Mans dit jaar een uiterst competitief schouwspel gaat worden."

Anthony Davidson (Peugeot 908 #8): “De wagen is zeer comfortabel om mee te rijden, we hebben een paar kleine aanpassingen aan de set-up doorgevoerd maar overall zijn we heel tevreden met de balans van de Peugeot 908. Het was een zeer positieve dag."

Oreca Peugeot 908 HDI FAPOreca Peugeot 908 HDI FAP
Nicolas Lapierre (Oreca Matmut Peugeot #10): "Wegens de nieuwe reglementen moesten we de wagen op verschillende plaatsen aanpassen, met het gevolg dat we nieuwe referenties moesten zoeken, voornamelijk wat betreft de rempunten. Het testen verliep zonder enig probleem. Doorheen de dag maakten we gestaag progressie, vooral met de banden: we zijn er in geslaagd om de verschillende stadia van gebruik van de band te achterhalen, wat heel goed is."

ORECA 03 LMP2ORECA 03 LMP2
David Floury, Technisch Directeur ORECA 03: "We waren in staat om vooruitgang te maken op het gebied van de mechanische set-up en ook op het aero gebied hebben we verschillende oplossingen getest. Alles verliep volgens plan en we hebben een goede "Le Mans" kit weten samen te stellen. Alle teams die een ORECA 03 inzetten zullen hier van meegenieten."


Olivier Beretta (Larbre Competition #50): "We hebben ons volledig testschema kunnen afwerken en we hebben dan ook een prima dag in bijna ideale omstandigheden achter de rug. We zochten niet zo zeer naar prestaties, maar in de plaats daarvan hebben we vooral gefocust op de ophanging, de aerodinamica, de banden en het chasis."

Foto's: Audi Motorsport & Oreca press


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in 24H du Mans op dinsdag 26 april 2011 om 07:09


Andere publicaties op Racingworld.be...