Kortnieuws met o.m. de toekomst v.d. ARX-01e, 24H of Abu Dhabi en Hope Racing's Hybrid

Highcroft Racing - HPD ARX-01eHighcroft Racing - HPD ARX-01e
Nadat het communique van Highcroft Racing vorige week niet veel goeds voorspelde voor de toekomst van de HPD ARX-01e, kwamen HPD en Nick Wirth deze week met het heugelijke nieuws dat deze wagen meer dan waarschijnlijk nog dit seizoen terug op het circuit te zien zal zijn. HPD (Honda Performance Development) zou in gesprek zijn met een project geleid door Stefan Johansson, oud F1 piloot en winnaar van de 24h du Mans, om dit jaar nog enkele races af te werken met deze zeer competitieve LMP1. HPD zou zeer gunstige voorwaarden kunnen voorleggen, maar zal zich in elk geval onthouden van enige vorm van sponsoring.
Dit jaar zal er voor het eerst een hybride prototype deelnemen aan grootste endurance wedstrijd ter wereld, de 24h du Mans. De ACO zette afgelopen week het licht op groen voor de Hope Racing Oreca 03 LMP1. Door met gerecupereerde energie een goede 400 meter af te leggen aan een snelheid van 60 km/u, voldoet de groen-witte wagen aan de door de ACO opgelegde vereisten. De wagen zal bemand worden door Casper Elgaard, Steve Zacchia en onze Noorderbuur Jan Lammers.

Ex-Toyota F1 PR manager Andrea Ficarelli onderzoekt momenteel de haalbaarheid van een tweede etmaalrace in het Midden-Oosten. De endurance race voor GT wagens zou in januari plaats vinden op het hyper moderne F1 circuit van Abu Dhabi. In dezelfde maand worden tevens de succesvolle 24 uren van Dubai afgewerkt...

Verder raakte bekent dat Jan Charouz, Shinji Nakano en onze landgenoot Nicolas De Crem zal vervoegen op de #49 OAK-Pescarolo in LMP2. De Tsjech is momenteel actief als reserverijder in de F1 voor Lotus-Renault. Olivier Lombard vervangt dan weer Gary Chalandon aan het stuur van de Greaves Zytek-Nissan #41. De jonge Fransmans wist een goede indruk na te laten bij zijn optreden voor het team in hun Radical SR8 op Spa.

Tot slot vermelden we ook nog dat de meeste teams die een benzine prototype inzetten tijdens de 24h du Mans met met gemengde gevoelens zitten betreffende de door ACO recent doorgevoerde aanpassingen. De algemene teneur is er een van "te weinig, te laat". Francois Sicard van OAK: "Dit is maar een kleine stap; volgens ons vervult dit maar een derde van de nodige aanpassing om ons weer competitief te maken". Henri Pescarolo: "Dit haalt bijna niets uit...". Deze minder kapitaalkrachtige teams zullen daarbij ook nog eens de nodige financiële inspanning moeten leveren opdat ze deze gunstigere reglementen zouden kunnen toepassen op hun wagens. Bovendien zullen de grotere restrictoren ook de betrouwbaarheid van de motoren op de proef stellen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op zondag 29 mei 2011 om 00:03


Andere publicaties op Racingworld.be...