BSOT: Croix en Ternois: Nabeschouwing van de organisatoren

Met een algemene overwinning in de endurance doen Co De Vet en Eelco Sirag een gouden zaak in het klassement. Met hun Westfield Racer verschalkten ze vriend en vijand in hun op papier snellere wagens. De 2 sprint wedstrijden op zondag waren een boeiend kijkstuk met zowel gevechten voor de algemene overwinning als onderlinge duels in de merkenklasses. Ko Koppejan en Philip Daniels verdeelden de buit algemeen.
In onze preview lieten we reeds weten dat voorspellingen maken in de BSOT niet eenvoudig is. En zo geschiedde. Eelco Sirag en Co De Vet reden in hun bescheiden Westfield Racer op regelmaat een dijk van een wedstrijd en werden algemeen winnaar van de endurance race. Alle op papier snellere wagens werden teruggeslagen door kleine technische problemen waardoor de top 3 je veel geld zou opleveren bij een pronostiek. Ook P2 werd ingenomen door een Westfield (Dubois/Verpoort) en nieuwelingen Ruud De Jong en Marcel Schoonhoven plaatsten hun KTM X-Bow op P3. Tijdens de trainingen verloren we alvast één van de smaakmakers in de BSOT. Met ondersteuning van Radical UK testen de troepen van Guy Verheyen de nieuwe Radical SR3SL. Een slecht functionerend olie drukvat zorgde ervoor dat Guy moest toekijken hoe zijn teamgenoten Gielen/Gitsels/Verhelst het onderste uit de kan haalden in hun 2de wagen, de SR5. De rechts gestuurde Radical deed het goed en vertoefde lange tijd in de top 3 tot een losgekomen sensor het team 15 minuten in de pits hield. Ziv Knoll en Benoit Claeys reden aanvankelijk ook een mooie wedstrijd tot Ziv te maken kreeg met een gebroken aandrijfstang rechtsachter. Tel daarbij nog een slecht functionerende alternator op de Norma M20F van Cloet/Decroos en zo kom je tot deze bizarre uitslag. Verder moesten De Beil/Van Hover en Budin/Lemmens opgeven met motorproblemen.

Voor de sprint wedstrijden kregen we enkele leuke gevechten binnen de wedstrijd. Ko Koppejan en Philip Daniels streden side by side om de overwinning terwijl Vlieghe – Lemmens – Gielen – Gitsels en Ruud De Jong streden om de laatste podiumplaats. Lemmens, aanvoerder van de tabellen in de X-Bow Battle kon niet echt een vuist maken tegen Philip Vlieghe in zijn Norma M20F en had alle moeite om de Radical SR5 van Gielen/Gitsels achter zich te houden. Patrick Dubois werd eerste Westfield voor een ontketende Rob Rademaker en een gemotiveerde Tim Joosen. “Het ganse weekend hadden we te kampen met een slechte baanligging. In een laatste ultieme poging hebben we de wagen achteraan verlaagd wat de juiste oplossing was. In pure snelheid komen we nog iets te kort” aldus een tevreden Tim Joosen. “Op de Nürburgring zullen we er staan!”

Sprint race 2 was er eentje om duimen en vingers van af te likken. Daniels vertrok als een speer met Ko Koppejan in zijn kielzog. Halfweg kon Ko in zijn Radical SR3SR de leiding overnemen maar had hij alle moeite om de snellere Norma achter zich te houden. Philip Vlieghe kon uit de klauwen blijven van de opzittende Radical SR5 van Gielen/Gitsels die een ware veldslag uitvocht met de X-Bow van Lemmens. Halfweg wedstrijd diende Lemmens de rol te lossen nadat zijn remmen verdere dienst weigerden en de wagen in de grindbak verdween. Marcel Schoonhoven kreeg zo de 5de plaats in de schoot geworpen. Een wanhoopspoging van Patrick Dubois om Rob Rademaker te verschalken voor de 6de plaats algemeen en 1ste Westfield mislukte compleet. Patrick probeerde op het einde van het rechte stuk binnendoor, kwam op het vuile gedeelte en gleed rechtdoor de grindbak in. Eelco Sirag nam het geschenk in dank aan en schoof door naar P2.

Met 2 snelste rondetijden in de sprintwedstrijden loopt Philip Daniels 2 punten in op de aanvoerder van de tabellen Ko Koppejan. Sirag/De Vet vergroten hun voorsprong in het endurancekampioenschap en kunnen zonder stress de wedstrijd op de Nürburgring voorbereiden. Tijdens de wedstrijd in Duitsland zullen er heel veel punten te verdienen zijn en dit door het grote aantal deelnemers. In de BSOT is het zo dat de laatst geklasseerde 5 punten krijgt en elke hogere plaats in de uitslag 2 extra punten opleverd. Met 50 deelnemers zijn er dus 103 punten te verdienen.

BSOT press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 31 mei 2011 om 09:36


Andere publicaties op Racingworld.be...