Seizoen 2012: FIA en ACO werken aan WK endurance - GT1 opengesteld voor GT2 en GT3

De internationale automobielfederatie FIA slaat volgend jaar de handen in elkaar met de ACO, de organisator van onder meer de 24 Heures du Mans. Doel van de samenwerking is het op poten zetten van een "World Endurance Championship" (WEC), iets waar de ACO vorig jaar al een eerste stap naar zette met de oprichting van de Intercontinental Le Mans Cup. Dit betekent dat voor het eerst sinds 1992 er weer een officieel FIA wereldkampioenschap zal komen voor Le Mans prototypes.
Veel feiten over het nieuwe kampioenschap zijn er nog niet gekend, buiten dat het minstens zes meetings zal omvatten, waarvan de 24 Heures du Mans er een zal zijn, en dat er op het einde van het jaar titels worden uitgereikt aan constructeurs en rijders (FIA World Endurance Championship) met daarnaast een FIA GT Endurance World Cup titel voor de constructeurs.

Vanaf volgend seizoen zal er tevens een nieuwe "GT World" klasse worden opgericht met als doel de huidige generatie GT1-bolides gelijk te stellen met de GT2's uit 2009 (!) en het huidige veld GT3's. Via een balance of performance zullen alle wagens kunnen deelnemen aan één gezamelijk kampioenschap; nieuws wat in feite in de lijn der verwachtingen lag en deze website ook reeds eerder naar voren bracht.

Het huidige GT1 World Championship zal waarschijnlijk de naam "FIA GT World Championship" meekrijgen en zijn bestaande status als apart sprintkampioenschap behouden, terwijl binnen het nieuwe World Endurance Championship er een nieuwe "FIA GT Endurance Cup" zal komen waarin de huidige GTE-wagens ("ACO-spec") zullen blijven strijden. De GTE-wagens zullen niet aan de start (kunnen) komen in de opvolger van wat momenteel gekend staat als het "WK GT1". Het huidige ILMC en WK GT1 zullen dus niet samensmelten tot één kampioenschap, zo bevestigde de FIA reeds in Silverstone. De ACO geeft volgende week donderdag een persconferentie in Le Mans waar ze verdere details zal bekend maken.

Foto: Vincent Wouters


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in Internationaal
op vrijdag 03 juni 2011 om 16:21


Andere publicaties op Racingworld.be...