WTCC, DTM, F3, SLF: Druk weekend in het vooruitzicht, overzicht van de vrije trainingen

WRT - Audi R8 LMS WRT - Audi R8 LMS
Het nieuws van de dag was dus de persmededeling van de FIA waarin de creatie van een wereldkampioenschap Endurance voor 2012 werd aangekondigd (zie elders deze site), alsook de toekomst van de Formule 1 en het FIA GT1 kampioenschap dat uit de doeken werd gedaan. Maar er wordt dit weekend ook geracet, in Silverstone waar GT1 en GT3 aan de start staan, in Assen start het SLF seizoen, op de Hungaroring rijdt het WTCC zijn vierde manche en in Oostenrijk krijgen we DTM en Euro F3 voorgeschoteld.
Hoe de vrije trainingen verliepen voor de GT1 wagens kon u al lezen op onze site, maar op Silverstone is ook het FIA GT3 European Championship present voor zijn tweede manche van het jaar. De snelste tijd van de dag in de vrije trainingen werd er gereden door onze landgenoot Maxime Martin op de Aston Martin van LMP Motorsport. Was in de morgen de Nederlander Nick Catsburg nog de snelste met zijn BMW Z4, dan verbeterde Martin diens tijd met meer dan een seconde gedurende de namiddag training. De tweede tijd was voor de AF Corse Ferrari F458 van Francesco Castellaci voor de Graff Racing Mercedes SLS van Mike Parisy.

Op de Hungaring waar het WTCC is neergestreken en het nieuws van de dag was het debuut van de 1.6 turbomotor in de SEAT. Deze motor ontwikkeld bij Lehmann Motorentechnik zit echter alleen nog maar in de wagens van Barth, Nykjaer en Oriola, de overige SEAT’s rijden nog met de oude 2.0 l Diesel. De nieuwe motor kende nog veel kinderziektes, terwijl de afstelling van de wagen aan het zwaardere gewicht niet zonder problemen verliep, met als gevolg dat Oriola en Barth niet verder kwamen dan de 14de en 16de tijd, terwijl Nykjaer niet eens aan rijden toekwam. De drie Chevrolet Cruze’s kaapten weer de drie eerste plaatsen weg met Menu voor Huff en Muller. Lang lag de verrassende Volvo C30 van Dahlgren voorop, maar in de laatste minuten van de sessie gingen de drie Cruze’s nog sneller. Dahlgren bleef vierde snelste voor de BMW 320 TC van Michelisz.

Terwijl wij hier nog kreunen onder een stralende zon werd de vrije training van de DTM op de Red Bull Ring verstoord door regen. De sessie was al met een uur vertraging vertrokken wegens reparatiewerken aan de baan. Wie daarna snel weg was had geluk, want al snel kwam de regen en zij die nog binnen stonden konden geen snelle tijd meer neerzetten. Daarmee bekwamen we een eerder bizarre uitslag met op de eerste drie plaatsen de rookies Mortara (Audi) voor Vietoris (Mercedes) en Albuquerque (Audi). Vierde snelste was David Coulthard.

Als de DTM rijdt, dan gaat dit meestal gepaard met een manche van de Euro F3 Series, zo ook op de Red Bull Ring. Voor onze landgenoot Laurens Vanthoor schijnt er maar geen verbetering te komen in zijn resultaten. Terwijl Daniel Juncadella tweemaal de pole behaalde voor de wedstrijden één en drie, moest Vanthoor zich tevreden stellen met een achtste en negende plaats op de grid. Dertien wagens nemen morgen de start van de eerste race.

Andy Soucek klokte voor Galatasaray de snelste tijd tijdens de tweede vrije training voorafgaand aan het eerste raceweekend van 2011 Superleague Formula. De 25-jarige Spanjaard was slechts 11e tijdens de eerste vrije training maar zette tijdens de tweede sessie een chrono van 1.25.471 neer, zo’n tiende sneller dan Yelmer Buurman vanochtend in de eerste sessie. Dertien wagens verschenen er vandaag tijdens de vrije trainingen voor de Superleague Formula Nations Cup en onze noorderburen konden zich verheugen op de mooie prestaties van Robert Doornbos en Yelmer Buurman. Zij zetten respectievelijk de tweede en derde snelste tijd neer. De Spanjaard Andy Soucek, nog Formula 2 kampioen in 2009, was de snelste van de dag. Frédéric Vervisch op de wagen in de kleuren van Luxemburg liet de zesde tijd klokken, twee plaatsen voor de Anderlecht wagen van Neel Jani.

Foto: SRO/DPPI


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Internationaal op vrijdag 03 juni 2011 om 23:41


Andere publicaties op Racingworld.be...