We zijn vertrokken - Audi vooraan in vrije training

Lange tijd leek het erop dat Peugeot de vrije training, die plaats had tussen 18.00 uur en 20.00 uur, zou domineren. Drie Peugeots bezetten de drie eerste plaatsen wanneer we halfweg de training zijn, maar op het einde slaat Audi toe. Eerst zet Lotterer zijn wagen voor de Peugeot’s en vlak voor het einde van de sessie gaat Rockenfeller met 3:27.986 als enige onder de 3:28. Bij de LMP2’s was de Strakka HPD de snelste, terwijl bij de GT’s BMW zijn twee wagens vooraan plaatse. Er waren vele slippers en ook enkele klapbanden en het waren voornamelijk GT wagens die het slachtoffer waren.
Om zes uur start de sessie onder een zwaar bewolkte hemel, maar op een droge baan. Al vlug moet de rode vlag boven gehaald worden wanneer de IMSA Porsche #76 zwaar van de baan gaat in de Porsche bocht. De wagen wordt hierbij zwaar beschadigd. Wanneer de sessie herstart wordt, is het de CRS Ferrari F430 die tegen de vangrail gaat, maar de wagen sukkelt tot in de pits. Al snel zetten de Peugeot’s enkele snelle ronden onder de 3:30 neer en we vinden dan ook drie Franse wagens bovenaan de tabellen terug, de #8 voor de #9 en de #7. Bij de GT’s is in het begin Fisichella in zijn AF Corse Ferrari de snelste.

De twee officiële Aston Martin’s LMP1’s zijn dan toch aanwezig, maar blijken niet sneller dan de LMP2’s en daarenboven moet de wagen van Primat binnen om de motor te laten wisselen. De proto heeft op dat moment de 23ste tijd.

De ProSpeed Porsche kan goed mee en moet op een gegeven moment in zijn klasse alleen een Corvette voor hem dulden.

Bij de LMP 2’s toont de Strakka Racing HPD zich de snelste in 3:42.863, wat hem op de 15de tijd algemeen plaatst, net achter de Kronos Aston Martin van Leinders/Ickx/Martin.

De Peugeot’s lijken te domineren met nog steeds drie wagens vooraan, Wurz is de snelste voor Bourdais. Achter de drie officiële wagens volgt dan nog eerst de Oreca Peugeot, die de drie Audi’s vooraf gaat.

In de tweede helft van de sessie zien we nog enkele slippers, zoals die van de Gulf Aston GT2 en de Ford GT van Robertson. De Proton Porsche van Al Faisal blijft steken in een zandbak en de Quifel-ASM Zytek stijgt dan weer op wanneer hij op volle snelheid over de curbs rijdt. Bij de GT’s is het BMW die de leiding gepakt heeft met Farfus in 3:59.028. Maar enkele minuten voor het einde komt Audi in actie en Lotterer perst een 3:28.296 uit de Duitse wagen; de snelste tijd tot dan toe en vlak voor het einde doet Rockenfeller met 3:27.986 nog beter. Twee Audi’s vooraan dus, de #1 voor de #2, gevolgd door twee Peugeot’s (#9 en #7), dan weer een Audi gevolgd door de derde Peugeot. De Oreca Peugeot volgt als zevende en op de achtste plaats vinden we de eerste benzine LMP1, de Pescarolo. De Kronos Aston Martin blijft steken op de 14de plaats en houdt in LMP1 enkel de twee officiële Aston’s en de Hope Racing Oreca achter zich. In LMP2 krijgen we de HPD ARX voor twee Oreca’s (Oreca en Signatech), terwijl BMW de dubbel haalt in GT voor een Corvette. De ProSpeed Porsche behaalt een mooie vierde tijd bij de GT’s, tevens 30ste algemeen.

Vermelden we tot slot nog dat Stefan Mücke's incident tijdens de FIA GT1 race te Silverstone afgelopen weekend pas na Le Mans behandeld zal worden door de Duitse autosportbond. Hierdoor kan de rijder de facto zonder problemen aan de start van de Franse etmaalrace verschijnen.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24H du Mans op woensdag 08 juni 2011 om 22:41


Andere publicaties op Racingworld.be...