Volle startvelden, sprintraces en een oplossing voor alle stilstaande wagens in de Benelux

Belgian Gentlemen Drivers ClubBelgian Gentlemen Drivers Club
Het zat er al enige tijd aan te komen maar eindelijk is de kogel door de kerk. In 2012 - 2013 komen er 7 raceweekends die bol zullen staan van het spektakel en waar het drummen zal worden voor een plaatsje op de startgrid. Initiatiefnemer Belgian Race Invest, promotor van de Bridgestone Special Open Trophy bracht niet minder dan 17 promotoren uit binnen- en buitenland rond de tafel met allen slechts 2 doelen: de schaarse beschikbare tracktime op de grotere circuits optimaal benutten door samen te werken en alle wedstrijden op zaterdag en zondag te concentreren.
Reeds enige tijd schreeuwen promotoren uit binnen- en buitenland dat er iets moet veranderen. Grote boosdoener zijn de millieuregels dewelke de circuits krijgen opgelegd om minder decibels te produceren. Gevolg is dat minder geluidsdagen te huur worden aangboden dewelke dan door de grote internationale organisaties worden opgekocht om bv F1, WTCC, Truck GP, DTM, LMS, enz..te organiseren. Tel daarbij ook nog de populaire motoren en de 24 uurs races en al vlug zitten alle geluidsdagen volgeboekt. De promotoren van deze kampioenschappen vullen dan hun weekends met relatief kleinere kampioenschappen. De hoge organisatie- en veiligheidskosten dewelke bij zo een groot weekend horen worden automatisch doorgerekend naar de kleinere kampioenschappen waardoor de tracktime kan oplopen tot enkele tienduizenden euro’s. De promotor van de kleinere kamioenschappen dienen dit dan weer te verhalen op hun rijders waardoor de instap dan weer moeilijker wordt. Op 1 of 2 uitzonderingen na is er geen enkele promotor in Europa dewelke kan pronken met uitverkochte startvelden.

Door de unieke samenwerkingsverbanden komen de volle startvelden er wel. BRI is niet enkel gaan praten uit eigen belang, maar in het belang van de autosport in het algemeen. “Niemand heeft iets aan een startveld van 20 wagens. Promotoren schieten en financieel bij in, pers en sponsors blijven weg, en last but not least, het publiek is de weg naar de circuits al lang verloren” aldus Dries Heyman. “In eerste instantie zijn we gaan luisteren bij de Benelux promotoren en deze delen onze mening. Maar ook in Duitsland, Luxemburg, Zwitserland en Oostenrijk hebben ze te kampen met dezelfde problemen”. De oplossing is eenvoudig: in overleg worden enkele promotoren aangeduid dewelke 1 of 2 weekends in eigen land gaan organiseren. Zo zullen de troepen van Rudi Phillips instaan voor de organisatie op de Nürburgring, Monza en de Oostenrijkse Red Bull Ring, kijken we naar onze Nederlandse vrienden voor een superweekend in Zandvoort en zal BRI in samenspraak met Circuit Zolder, en 2CV kijken voor 1 weekend op Zolder en 1 weekend op Francorchamps. Indien we ook op Assen nog een weekend te pakken krijgen dan draagt deze onze voorkeur. Per kampioenschap zullen we ook nog enkele kleinere circuits aandoen zoals Croix en Ternois, Colmarberg, Mettet, enz... Hier rekenen we op het organisatietalent van bv BGDC en RACE dewelke dit jaar reeds bewezen een perfect weekend te kunnen organiseren.


GT & Tourisme:
Waarom het warm water uitvinden als er kampioenschappen bestaan waar je als amateur terecht kan om je geliefde sport uit te oefenen. Via 2 bestaande kampioenschappen kunnen alle wagens aantreden.

BGDC: perfecte formule van Belgische promotor om als beginnende autosportliefhebber de eerste stappen te zetten in de autosport. Beperkingen op cylinderinhoud (2500cc) en leeftijd van de wagen (niet jonger dan 5 jaar). Enig minpunt waar een oplossing voor dient gevonden te worden: het toelaten van 2 buitenlandse piloten op een wagen. Er is interesse van diverse kleine merkenkampioenschappen om mee opgenomen te worden in het BGDC verhaal. BGDC zal het enige full endurance kampioenschap worden met volwaardige pitstops, tankbeurten, enz... Een echte instapformule met veel racetijd waar diverse piloten op 1 wagen samen de kosten kunnen delen.

AvD 100 Meilen Rennen: In zijn huidige vorm een combinatie van GT- tourisme en prototype wagens. Reeds actief sinds 2005 met Rudi Phillips aan het roer. Rudi is tevens organisator van tal van top weekends en heeft een voet in huis op de Nürburgring, Red Bull Ring en Monza. Het technisch en sportieve reglement zijn zo opgebouwd dat alle GT- en Tourisme wagens hieraan kunnen deelnemen. Van een Clio phase III tot een BMW 120 diesel, een Porsche 996 alsook een GT2. Als extra zal Rudi een GT4 klasse toevoegen om ook deze teams/piloten de mogelijkheid te bieden hun wagen in te zetten. De prototypes zullen onttrokken worden uit de 100 Meilen Rennen en gaan bij de bestaande BSOT meerijden.

Historics: Ook voor hen zal er plaats gemaakt worden in de super weekends. De BRAVO troepen verdienen alle lof voor wat ze vandaag de dag aanbieden. Het grote aantal deelnemers in de verschillende klasses roept de vraag op of een opsplisting tussen echte historics en young timers een mogelijkheid is. Deze opsplisting zou de mogelijkheid bieden de historics en de young timers enkele malen aan het werk te zien met behoud van 2 data dewelke BRAVO nauw aan het hart liggen.

Protoypes:
Special Open Trophy: Een gigantische markt met enorm groeipotentieel. De relatief lage aankoop- en runningkost zorgen ervoor dat deze markt aan populariteit wint. Radical, Norma, Ligier, Wolf, PRC om er maar enkele te noemen worden in vele kampioenschappen geweerd omwille van hun perfecte PK/gewichtsverhouding waar geen enkele GT wagen het graag tegen opneemt. Het open reglement van de Special Open Trophy biedt soelaas voor alle huidige promotoren om aan te sluiten bij de huidige BSOT. De Special Open Trophy moet de springplank worden voor piloten dewelke kijken richting LMS of andere befaamde prototype kampioenschappen. Om aan veiligheid te winnen en een bestaande europese format te behouden zullen er 3 wedstrijden van 50’ verreden worden ipv. de bestaande 160 min. Voor het publiek eenvoudiger te volgen en geen tankbeurten meer. Eén verplichte pitstop en meerdere piloten per wagen toegelaten. Het algemeen- en een klassement per merk blijven behouden zoals nu het geval in de BSOT. “ Zoals de kaarten nu liggen zullen minstens 3 bestaande kampioenschappen aansluiten op de BSOT formule waarbij een vast startveld van 50 wagens gegarandeerd kan worden..

Sprintwedstrijden:
Super 7 BeNeLux Trophy: Momenteel in de BSOT beter bekend als de Westfield Cup. Met de Super 7 BeNeLux Trophy wil men buiten Westfields ook Tiger, Lotus, Avenger en Caterham in het verhaal betrekken. In totaal zal de Super 7 Trophy uit 3 klasses bestaan. Een Rookie, een vrije en de echte Westfield klasse. De Rookie klasse voor piloten dewelke hun eerste stappen zetten in de autosport (momenteel nog niet in het bezit van een racelicentie) met een wagen dewelke aan bepaalde technische voorwaarden zal moeten voldoen. De vrije klasse voor piloten en constructeurs die willen experimenteren met hun wagens. Zo zal in deze klasse ook de electrische Westfield een plaats krijgen en zal zowat alles toegelaten worden. De Westfield klasse van zijn kant zal de echte Cup klasse worden waar volgens strenge reglementeringen zal gereden worden om een (h)eerlijke strijd te garanderen. Momenteel reeds succesvol actief in Nederland onder toeziend oog van de Westfield Rijdersvereniging en in samenwerking met de DNRT.

Mazda MX5: Momenteel reeds toegelaten in de BSOT volgens de technische reglementen met eigen klassement. De Mazda MX5 Trophy kan ondergebracht worden in het 100 Meilen programma, de BSOT alsook onder de vorm van een eigen sprintkampioenschap. Zeker is wel dat deze wagens enkel een BeNeLux programma rijden en geen verplaatsingen naar Duitsland of Italië zullen maken. De Mazda MX5 zal dus in diverse kampioenschappen ingezet kunnen worden (sprint en endurance) wat voor de eigenaars zeker een meerwaarde inhoud naar een mogelijke verhuur toe.

Met bovenstaande kampioenschappen denken alle deelnemende promotoren te kunnen voldoen aan de vraag van de piloten/teams om zo in de toekomst superweekends aan te bieden aangevuld met kleinere locale wedstrijden per serie. Enkel zo werken we productief aan de toekomst van de autosport met het oog nieuwe jonge talenten te laten doorgroeien naar grotere kampioenschappen. Het zoeken naar een zoveelste nieuwe succesformule is niet aan de orde vandaag. Er bestaan voldoende kampioenschappen waar alle wagen kunnen in ondergebracht worden zonder aan de bestaande reglementen iets te moeten veranderen. Dit zou veel tijd en ergernis met zich teweeg brengen, zowel bij piloten/teams, promotoren als federaties. De promotoren zien vandaag de dag in dat samenwerken een absolute must geworden is willen we de toekomst van de autosport niet in het gedrang brengen.

Partners, sponsors, medewerkers dewelke samen met ons mee willen bouwen aan deze formule kunnen zich steeds melden bij Belgian Race Invest vzw via info@brcc.eu

Provisional kalender 2012
Mettet: Pers & Test weekend
Spa Francorchamps: BGDC-BSOT-100 Meilen Rennen-Historics-Super 7-Mazda MX5
Circuit Zolder: BGDC-BSOT-100 Meilen Rennen-Historics-Super 7-Madza MX5
Nürburgring: BGDC-BSOT-100 Meilen Rennen-Historics-Super 7
Red Bull Ring: BSOT-100 Meilen Rennen
Monza: BSOT-100 Meilen Rennen
Zandvoort: BSOT-100 Meilen Rennen-Super 7-Mazda MX5– (Historics?)
Assen (onder voorbehoud): BSOT-100 Meilen Rennen-Super 7-Mazda MX5-(Historics?)
Mettet: BGDC-Historics-Super 7-Mazda MX5
Croix en Ternois: BGDC-Historics-Super 7
Circuit Zolder (in bestaand A weekend): Mazda MX5
Spa Francorchamps (in bestaand A weekend): Mazda MX5

BeNeLux Race Car Championships press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 14 juni 2011 om 16:33


Andere publicaties op Racingworld.be...