12H of Spa: Voorbeschouwing van de organisatoren

Terwijl de teams in de paddock aankomen, zich installeren en de laatste hand aan de wagens leggen, met het oog op de vrije trainingen, doet de ploeg van SpeedWorld Organisation er alles aan om de 12 Uur van Spa, het hoogtepunt van het seizoen van de BTCS, vlekkeloos te laten verlopen.
“Het hoogtepunt en de lievelingswedstrijd voor de BTCS, zoals de 25 Uur VW Fun Cup dat is voor de Fun Cup en de 24 Uur van Zolder dat is voor het Belcar Endurance Championship”, analyseert Christian Lahaye, de man van de organisatie. “We zijn dit weekend aan de achtste editie toe en zonder overdrijven, mogen we fier zijn op wat we bereikt hebben. De 12 Uur is de grootste en langste wedstrijd voor toerwagens in Europa.”

We kijken even over de schouder naar het verleden en Christian herinnert zich hoe de race in een andere gedaante ontstond, meer bepaald de 2003 Miles. “Een heel interessante oplossing voor het verdwijnen van de 24 uur voor toerwagens, maar te duur. Laten we Caesar geven wat aan Caesar toekomt, in dit geval Luc Willems, de persverantwoordelijke van de omloop van Spa-Francorchamps: hij was het die vervolgens met het idee van de 12 Uur op de proppen kwam en dat idee maakte heel snel opgeld. Onze meeting is quasi uniek, want buiten de gerenommeerde 12 Uur van Sebring, is het de enige wedstrijd over die afstand.”

Een andere element dat heel apart is, vormt de mengeling van silhouetten en toerwagens, met een geheel waarin iedere categorie tot zijn recht komt. “Dat is uniek in Europa. De silhouetten maakten tien jaar geleden hun intrede, met eerst de S1, daarna de S2 en deze zijn nu tot volle maturiteit gekomen en hebben een uniek iets, met name het feit dat merken die geen super sportieve wagens in hun gamma hebben, toch voor de zege kunnen vechten. Zelfs de buitenlanders vinden onze aanpak aantrekkelijk en tonen interesse voor de filosofie. We moeten echter nog aan de uitstraling van het geheel in het buitenland werken. Daarom is het belangrijk dat er dit weekend Australiërs, Denen en zelfs Amerikanen naar Spa afzakken. (Last minute heeft er zich een Amerikaans trio voor de race ingeschreven).”

Renault, Volvo, KIA, Jaguar, SEAT, BMW, VW, Mazda, Honda, Audi, zonder de bijzondere S2's te vergeten zoals Touring Cup, Roadster en Gomez GC10 - Frédéric Bouvy, Eric van de Poele, Stéphane Lémeret, Jérôme Thiry, Vincent Radermecker, Nico Verdonck, Laurens Vanthoor, Marc Duez, Koen Wauters, Ruben Maes, Steve Vanbellingen en heel wat andere rijders zullen dit weekend tot de limiet gaan.

”Ladies and gentlemen, start your engines… en dat de beste moge winnen!”

Last minute:

- Buffet in familie: Denys, Julien en Emilien, de vader en zijn twee zonen doen het samen tijdens de 12 Uur: “Maar niet met de SEAT Toledo die we in het begin van het seizoen gebruikten; we gaan met de BMW 1 Reeks rijden die we in 2010 al gebruikten, want die wagen kennen we door en door.”

- Made in USA met drie: de BMW 120d van Marcos International Team wordt toevertrouwd aan een Amerikaans trio, met name Hal Prewitt, Toto Lassally en Jim Briody die hun debuut op Spa-Francorchamps maken, de 12 Uur ontdekken en voor het eerst in de BTCS starten. Zij krijgen de steun van de snelle Nederlander Cor Euser.

- Werner Van Herck met versterking: de preparateur en rijder van de T3 Mazda 3 n°31 krijgt dan weer de steun van Joël Schuybroeck en Ricardo Van der Ende.

Speedworld press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 16 juni 2011 om 21:11


Andere publicaties op Racingworld.be...