van der Horst

Virgin neemt het heft in eigen handen: overname Wirth RT en deal met McLaren

Jérôme D'Ambrosio - Marussia Virgin Racing
Jérôme D'Ambrosio - Marussia Virgin Racing
Luttele weken nadat Virgin aankondigde Nick Wirth, de designer van de MVR-02 zeg maar, aan de deur te zetten, onthult het Britse team dat het een overeenkomst heeft gesloten met het McLaren F1 team. Naast deze overeenkomst zou het team van onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio ook de eigenlijke organisatie van Wirth, Wirth Racing Technologies, hebben opgekocht.
Op technisch vlak zou de overeenkomst met Mclaren Virgin moeten toelaten technische ondersteuning te krijgen van McLaren. Dit zou onder meer inhouden dat het team toegang krijgt tot de gerenommeerde McLaren simulatoren en haar windtunnel. Daarnaast zullen eveneens meccaniekers van McLaren het team van Virgin vervoegen.

Een tweede belangrijk wapenfeit is de volledige overname van Wirth Racing Technologies, inclusief de gebouwen in Banbury. WRT was de overkoepelende organisatie die in stond voor het initiële ontwerp van de Virgin bolides op basis van CFD (computational fluid dynamics). Onder meer Adrian Newey, van wie algemeen wordt aangenomen het genie te zijn achter het ontwerpen van succesvolle bolides bij Williams, McLaren en Red Bull, gaf eerder al aan van mening te zijn dat CFD alleen op dit ogenblik ontoereikend was om een competitieve wagen op het asfalt neer te zetten en dat wind tunnels nog steeds van kapitaal belang zijn om een F1-wagen competitief te krijgen.

Dat CFD niet afdoende was voor Virgin, was al langer duidelijk; getuige het vertrek van Wirth. Virgin geeft in een persbericht dan ook aan zich niet langer alleen te focussen op CFD. "Het team zal alle beschikbare middellen aanwenden om de aerodynamica van haar F1-wagens te verbeteren, inclusief de McLaren windtunnel."

Foto: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op maandag 4 juli 2011.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons