Ford wil nieuws Focus in oktober testen

Zoals deze website eerder dit jaar al vermeldde, toont Ford interesse om een terugkeer te realiseren in het wereldkampioenschap voor toerismewagens. Om die intentie kracht bij te zetten, bezochten enkele vertegenwoordigers van de Ford Motorsportprogramma's afgelopen weekend het WTCC in Donington.
Jost Capito (directeur van het wereldwijde motorsport ontwikkelingsprogramma van Ford), Mike Earle (teamchef van Areana Motorsport, het team dat in het Britse toerismewagen kampioenschap het Amerikaanse merk verdedigt) en Paul Hui (teamchef van FRD Motorsport, welke in het Chinese toerismewagen kampioenschap met Ford uitkomt) waren aanwezig om een deelname aan het WTCC te bekijken. Earle liet echter op niet mis te verstane wijze blijken dat men maar één doel heeft voor 2012. "Wanneer je een racewagen ontwikkelt, wil je er vanzelfsprekend mee rijden. Ik wil dan ook niet verbergen dat ons doel is om volgend jaar deel te nemen aan het WTCC."

De intentie is nog steeds om een Ford Focus te bouwen die gebaseerd is op de S2000 reglementering, zodat men in verschillende kampioenschappen wereldwijd eenzelfde Focus kan inschrijven. "We werken samen met Mountune Racing Engines, welke we als partner hebben aangeduid om de 1.6 liter turbomotor, gebaseerd op de WRC krachtbron, te bouwen. We maken gestaag vooruitgang in de ontwikkelign van een eerste prototype en verwachten dat we kunnen gaan testen begin oktober", licht Earle toe.

Ford was voor het laatste aanwezig in het WTCC in 2005, via het Duitse Hotfiel Sport Team, maar werkte echter geen volledig seizoen af. Het team sleepte de laatste meeting van het seizoen met een negende plaats haar beste jaarprestatie uit de brand, nadat een lekke band Michael Funke tijdens de meeting in Oschersleben verhinderde in de punten te eindigen. De resultaten stonden in schril contrast met die van de Ford Sierra RS500, welke deelnam in 1987 met de toptalenten Klaus Ludwig en Klaus Niedzwiedz Ford zou in 2006 niet meer aan de start van het WTCC verschijnen, na een dispuut tussen "the blue oval" enerzijds en teameigenaar Hans Hotfiel anderzijds.


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in WTCC
op zaterdag 23 juli 2011 om 11:06


Andere publicaties op Racingworld.be...