Nurburgring: Hamilton wint na mooie driestrijd - D'Ambrosio 18e

PodiumPodium
We zijn halfweg het seizoen, midden in "de zomer" en dat betekent traditiegetrouw dat het Formule 1 circus zich begeeft naar onze Oosterburen. In de beurtrol met de Hockenheimring is het dit jaar de beurt aan de Nurburgring om de Grote Prijs van Duitsland te organiseren. De combinatie van donkere wolken, de dreiging van plotse regenval en koude temperaturen rond de 14 graden doen niet meteen vermoeden dat het zomer is in Europa, maar deze omstandigheden kunnen de gevestigde orde wel eens overhoop gooien.
StartStart
Vlak voor de start heerst er wat verwarring op de grid wanneer het licht begint te regenen. De meeste teambazen verkondigen dat de kans groot is dat het op een gegeven moment zal regenen tijdens de race, maar de start vind plaats op een relatief droge baan. Na 3,5 seconde doven de rode lichten en het veld stormt naar de eerste bocht. Lewis Hamilton kent een kanonstart en neemt de leiding ten koste van Mark Webber, ook Fernando Alonso profiteert van de start om een plaats goed te maken en gaat voorbij aan Sebastian Vettel. Waar zijn teamgenoot een prima start kent, loopt het bij Button voor geen meter, hij verliest 3 plaatsen en komt terecht op de tiende positie. Op een incident tussen Nick Heidfeld en Paul Di Resta na, verloopt de start verder vlekkeloos.
 
Fernando Alonso - FerrariFernando Alonso - Ferrari
In de tweede ronde verliest Alonso meteen zijn net veroverde plaats op Vettel terug. Hamilton laat er ondertussen geen gras over groeien en opent direct een klein gaatje op dichtste achtervolger Webber. Na enkele ronden beginnen de posities stilaan te stabiliseren en we zien de McLaren van Hamilton het veld aanvoeren voor Webber, Vettel, Alonso, Rosberg en Massa. Vettel begint echter stelselmatig terrein te verliezen op teamgenoot Webber en de Duitser komt zo stilaan in de klauwen van Alonso terecht. Deze laatste aarzelt niet en in ronde 8 gaat de Spanjaard dan ook voorbij aan de publiekslieveling. Het wordt stilaan duidelijk dat dit niet Vettel's race is want nog geen twee ronden verder maakt hij een spin waardoor hij de aansluiting met de kop helemaal verliest.
 
Button's weekend gaat ondertussen van kwaad naar erger en hij komt rondenlang vast te zitten achter Vitaly Petrov. De Brit probeert zijn race nog enigszins te redden door te kiezen voor een andere strategie. Button gaat goed om met zijn rubber en profiteert daar ook danig van, hij rukt op doorheen het veld en passeert Adrian Sutil en Nico Rosberg. Hij moet zijn knappe opmars echter abrupt afbreken met een opgave ten gevolge van hydraulische problemen.
 
Hamilton - Webber - AlonsoHamilton - Webber - Alonso
Inmiddels heeft er zich een duidelijke kopgroep gevormd die bestaat uit Hamilton, Webber en Alonso. De drie zitten op een zakdoek van elkaar en zorgen voor een vermakelijk duel, zo neemt Webber bijvoorbeeld de leiding over voor één bocht waarna Hamilton in de volgende bocht weer orde op zaken stelt. Na 15 ronden duikt Webber als eerste de pitlane binnen voor vers rubber, de Australiër blijft dus last hebben van het delicate Pirelli rubber. Twee ronden later komen Hamilton en Alonso een bezoek brengen aan hun pitcrews, de posities tussen beide heren blijven ongewijzigd, maar Mark Webber lacht echter als laatste en neemt de leiding over. Halfweg de race zitten de Red Bull, de McLaren en de Ferrari nog steeds bij elkaar maar de onderlinge verschillen beginnen te groeien tot boven de seconde. Het lijkt erop dat de strategie van doorslaggevend belang zal zijn in deze race.
 
Sebastian Vettel - Red Bull RacingSebastian Vettel - Red Bull Racing
Ondertussen gaat de race van kwaad naar erger voor Vettel die tijdens zijn eerste pitstop Massa moet laten voorgaan. De Duitser maakt fouten, voelt zich niet op zijn gemak in de wagen en oogt vertrouwen te missen. Gedurende het grootste deel van de race vertoeft hij in de buurt van Felipe Massa op de vijfde positie.
 


Wanneer het tijd is voor de tweede serie pitstops is het wederom Webber die als eerste binnenkomt in ronde 31. Hamilton volgt een ronde later en verschalkt zo Webber bij het buitenkomen. Alonso wacht tot ronde 33 en het lukt de Spanjaard om voorbij te gaan aan Hamilton. De Brit blijft echter niet bij de pakken zitten en gaat in de tweede bocht met een knap manoeuvre buitenom voorbij aan Alonso die de leiding al na één bocht terug moet afstaan. Webber dus van één naar drie, Alonso en Hamilton schuiven beide een positie op. Deze laatste krijgt vervolgens vleugels en rijdt beetje bij beetje weg van de andere twee. 
 
Nadat Petrov als eerste van het veld het hardere rubber op zijn wagen laat monteren besluit Hamilton om het erop te wagen en ook de pit in te duiken op negen ronden van het einde... de hardere compound zou in theorie een pak trager moeten zijn. Na 2 ronden ziet Alonso dat hij Hamilton moet volgen en ook hij komt binnen, de Brit houdt echter alles onder controle en na de stop bevindt Alonso zich nog steeds op een seconde achterstand. Red Bull Racing laat Webber zeer lang wachten om zijn laatste pitstop af te werken en dat blijkt de foute keuze te zijn wanneer hij ver achter Alonso terug de baan opkomt.
 
Lewis Hamilton - McLarenLewis Hamilton - McLaren
Het eens zo spannende duel in de top drie is nu herleid tot een steriele stint naar de finish met grote verschillen tussen Hamilton, Alonso en Webber. De spanning keert nog wat terug als Vettel serieus begint te naderen op Massa. Het lukt de Duitser echter niet om de Braziliaan te passeren op de baan en dus besluit hij om zijn lot in de handen van de pitcrew te leggen. In de voorlaatste ronde rijden de twee de pitstraat binnen, de Red Bull mechaniekers geven het talrijk opgekomen publiek nog iets om voor te juichen en zijn de Ferrari crew te snel af in de pit. Vettel wordt zo toch nog vierde voor eigen publiek in een voor de rest teleurstellende wedstrijd voor hem. Lewis Hamiton houdt het hoofd koel en behaalt zijn tweede overwinning van het seizoen voor Fernando Alonso en Mark Webber.
 
Adrian Sutil - Force IndiaAdrian Sutil - Force India
Achter deze top vijf zien we een zeer knappe prestatie van thuisrijder Sutil die in zijn Force India na een anonieme wedstrijd zesde wordt. Hij gaat hiermee de Rosberg (P7) en Schumacher (P8) in hun Mercedes vooraf die elkaar meermaals in de wedstrijd tegenkwamen. Kamui Kobayashi (P9) zorgt weer voor wat punten op de rekening van Sauber en Vitaly Petrov (P10) eist het laatste puntje op.
 
Jérôme D'Ambrosio komt één plaats achter teamgenoot Glock als 18e over de meet, voor Ricciardo (HRT) en Karun Chandok  die zijn debuut maakte voor Lotus. Later meer
 
 
GROTE PRIJS VAN DUITSLAND, Nurburgring, uitslag na 60 ronden
01. Hamilton (McLaren) 60 ronden
Lewis Hamilton - McLarenLewis Hamilton - McLaren

02. Alonso (Ferrari) + 3.980
03. Webber (Red Bull) + 9.788
04. Vettel (Red Bull)+ 47.921
05. Massa (Ferrari) + 52.252
06. Sutil (Force India) + 1:26.208
07. Rosberg (Mercedes) + 1 ronde
08. Schumacher (Mercedes) + 1 ronde
09. Kobayashi (Sauber) + 1 ronde
10. Petrov (Renault) + 1 ronde
Nico Rosberg - Mercedes GPNico Rosberg - Mercedes GP

11. Perez (Sauber) + 1 ronde
12. Alguersuari (Toro Rosso) + 1 ronde
13. Di Resta (Force India) + 1 ronde
14. Maldonado (Williams) + 1 ronde
15. Buemi (Toro Rosso) + 1 ronde
16. Kovalainen (Lotus) + 2 ronden
17. Glock (Virgin) + 3 ronden
18. D’Ambrosio (Virgin) + 3 ronden
19. Ricciardo (HRT) + 3 ronden
Lewis Hamilton - McLarenLewis Hamilton - McLaren

20. Chandhok (Lotus) + 4 ronden
 
Opgaves:
Liuzzi        (HRT-Cosworth)                 44 ronden
Button        (McLaren-Mercedes)       42 ronden
Barrichello   (Williams-Cosworth)    23 ronden
Heidfeld      (Renault)                      10 ronden

Stand in het kampioenschap:
1.  Vettel               216 punten       
2.  Webber           139       
3.  Hamilton         134       
4.  Alonso            130       
5.  Button             109       
6.  Massa             62       
7.  Rosberg          46       
8.  Heidfeld          34
9.  Schumacher   32       
10.  Petrov           32         

Foto's: Georges De Coster


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Formule 1 op zondag 24 juli 2011 om 17:51


Andere publicaties op Racingworld.be...