24H of Spa: Dr. Wolfgang Ullrich: "Audi Sport is niet hetzelfde als Audi Customer Racing"

Dr. Wolfgang Ullrich - Patrice Brès - J.G. Mal-VoyDr. Wolfgang Ullrich - Patrice Brès - J.G. Mal-Voy
Men kan tijdens deze 64ste editie van de 24 uren van Spa niet naast de aanwezigheid van Audi kijken; naast vier top wagens op de baan is het Duitse merk ook marketinggewijs sterk betrokken bij dit evenement, getuige daarvan zijn de vele reclamepanelen en grote hospitality gebouwen naast de baan en in de paddock. Total België stak haar samenwerking met het merk met de vier ringen niet onder stoelen of banken en nodigde dit jaar prompt Dr. Wolfgang Ullrich uit in haar loge; Racingworld.be was erbij.
Patrice Brès, directeur général van Total Belgium
De 24 Hours van Spa is een mytische wedstrijd die verankerd ligt in de autosportgeschiedenis van België. Een wedstrijd die het soms wat moeilijk heeft gehad, maar de dag van vandaag weer een van zijn hoogdagen beleeft. Dit jaar beschikt de wedstrijd over een prachtig plateau van 63 wagens en Total is dan ook blij daar deel van te mogen uitmaken.

Een aantal vragen aan Dr. Wolfgang Ullrich...

In tegenstelling tot tijdens de 24h van Le Mans is er geen duidelijk tegenstander. Wie ziet u als grootste tegenstander?
Er zijn 15 wagens die als het wat meezit deze wedstrijd  kunnen winnen, en dat op zich is fantastisch voor de sport.
 
Dr. Wolfgang UllrichDr. Wolfgang Ullrich
Hoe kijkt u naar de 24 uur van Spa in vergelijking met de 24 uur van Le Mans?
Het is altijd moeilijk om wedstrijden onderling te waarderen, en deze twee zijn bovendien niet echt met elkaar te vergelijken. De 24 Heures du Mans is de belangrijkste wedstrijd van het jaar voor Audi, zelfs de DTM-kroon staat eronder. Voor deze wagens (GT3) zijn er twee etmaalraces van een zeer hoog niveau, die van Spa en die van de Nurburgring. Het is belangrijk dat we daaraan deelnemen onder de vorm van klantenteams. Ik ben hier dan ook om met deze twee teams samen te werken en niet om te zeggen wat ze moeten doen. Beide teams zijn van een zeer hoog niveau en doen hun eigen ding. Maar als ze hulp nodig hebben dan sta ik natuurlijk klaar voor hen.
 

Hoe staat u ten opzichte van de inmenging van de constructeurs in het hele GT3 gebeuren en specifiek in deze wedstrijd?
Dat is natuurlijk altijd een delicate kwestie. Er zijn goede teams als WRT en Phoenix die beslissen om aan wedstrijden als deze deel te nemen en daarnaast is er de ondersteuning van het merk. Audi Customer Racing geeft hier enkel aanvullende technische ondersteuning en dat is het tegenovergestelde van wat we in Le Mans doen met Audi Sport. Audi Sport zakt op eigen houtje af naar Le Mans, met een eigen structuur en personeel. De prioriteit van Audi is de 24 uur van Le Mans, gevolgd door de ILMC en het DTM. Onze activiteiten in GT3 gebeuren via onze klantenteams. De inmenging van Audi in GT3 gebeurt via de afdeling Audi Customer Racing en niet Audi Sport zelf, dat zijn twee verschillende zaken (nvdr. bij DTM/ILMC/Le Mans is het Audi Sport die de wagens inschrijft, in GT3 verlopen de inschrijvingen officieel via klantenteams). Men moet een goed evenwicht vinden tussen door de constructeur gegeven ondersteuning en een correct niveau van prestaties waardoor we geen schade gaan aanbrengen aan de ontwikkeling van GT3. Audi zal er zeker op letten om niet zich niet teveel te mengen, maar natuurlijk zijn er ook teams die vragen om ondersteuning.
 
Wat is uw opinie betreffende het hele GT-gebeuren (SRO/ACO; GT1/GT2/GT3/GTE,...)
Men moet oppassen dat er op termijn niet te veel categorieën en internationale kampioenschappen gaan ontstaan. Dat zou wel eens slecht kunnen aflopen. Ik hoop dat de ACO en SRO het hele GT verhaal eens wat gaan reorganiseren. Daar is men nu achter de schermen mee bezig en voorlopig zit men op de goede weg. De toekomst van de GT's ziet er in ieder geval goed uit; ze zijn een lust voor het oog en men kan ze bovendien zelf gaan kopen bij de lokale dealer.
 
Dr. Wolfgang UllrichDr. Wolfgang Ullrich
Wat vind u van de huidige 'Balance of Performance'?
Op de Nurburgring zijn er verschillende klassen en het dan ook moeilijk om een goede balans te vinden die correct is. Hier in Spa is er enkel GT3 (en 4 GT4's), één enkele klasse dus, wat de zaken meteen wat eenvoudiger maakt. Afhankelijk van het feit of een constructeur het goed doet of niet, zal haar houding ten opzichte van de BoP verschillen. Momenteel staan we er niet zo slecht voor en dus zijn wij niet de eerste om met kritiek te komen. De regel om te tanken om de 65 minuten past perfect binnen de filosofie van de BoP. Er zijn motoren met een inhoud van 3,5 liter tot 6 liter en dus zit je met verbruik nooit op hetzelfde niveau. Het zou raar zijn om de wagens qua prestaties gelijk te maken, om dan vervolgens de wedstrijd te laten beslissen door het verbruik. 
 
Vormen de vier Audi's die hier aan de start staan in de Pro-Cup één geheel, of zijn het duidelijk 2 aparte teams?
Audi Sport Team WRT - Audi Sport Team PhoenixAudi Sport Team WRT - Audi Sport Team Phoenix
WRT en Phoenix zijn partners van ons, elk team doet zijn eigen werk en Audi Customer Racing zal hun daarbij de nodige ondersteuning geven. Het zijn dus 2 onafhankelijke teams. Natuurlijk moeten ze er wel voor zorgen dat de Audi's elkaar niet uit de wedstrijd rijden. Ik ben hier niet om zeggen wat ze moeten doen en zeker niet om aan te geven wie moet winnen en verliezen. Met 15 potentiële winnaars moet elke Audi zich voor de volle 100% geven om na 24 uren op het podium te kunnen staan. Tijdens de wedstrijd zal ik voortdurend bij beide teams aanwezig zijn.

Foto's: Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op vrijdag 29 juli 2011 om 16:08


Andere publicaties op Racingworld.be...