Zoals we al eerder meegaven kregen we een turbulente aanvangsfase. Het grote veld en de toch wel moeilijke omstandigheden zorgden in de eerste uren onmiddellijk voor het nodige spektakel met een aantal safety-car procedures als gevolg. De talloze incidenten zorgen ervoor dat toch al enkele favorieten een kruis mogen maken over eventuele zegekansen.
Net voor het ingaan van de tweede ronde kwamen beide ProSpeed Competition wagens met elkaar in aanraking. Een fout die helemaal te wijten is aan het toch wel roekeloze insturen van Sougnez. Beide Porsche's 997 GT3 R moesten met schade naar de pits. De wagen #75 van Goossens/Heylen/Soulet werd aan de voorophanging geraakt en verloor tijdens de herstellingen hiervan 10 ronden. Beide wagens hebben ondertussen de wedstrijd hervat en kunnen aan een lange inhaalrace beginnen.Na excact 5 rondjes is de eerste safety-car een feit, de mooie oranje MP4-12C komt in contact met de DVB Racing BMW GT4 en knalt in de muur van la Source om aan de binnenkant tot stilstand te komen. Kirkaldy wordt afgevoerd naar het hospitaal maar zou naar verluidt ok zijn. Vita4One kent bij aanvang ook de nodige problemen, de 458 Italia #1 moet naar de pit met een gebroken aandrijfas, Verdonck/Van de Poele/Vernay zijn ondertussen terug onderweg en hebben een dertiental ronde achterstand opgelopen.
Heel wat piloten flirten met de witte lijnen, iets wat door de koersdirectie dit jaar niet door de vingers wordt gezien. Zowel de AF Corse Ferrari #50 als de Marc VDS Racing BMW #40 vergrijpen zich hieraan, met een Stop & Go als gevolg. Nog heel wat wagens krijgen al vroeg met problemen te maken, zo moet GPR de Aston Martin Art Car aan de kant zetten met versnellingsbak problemen met opgave tot gevolg en komt ook de Aston Martin GT4 tot stilstand langs de baan. Een logisch gevolg als je probeert verder te rijden zonder brandstof!
Een bizar beeld; de Reiter Lamborghini #25 op de zij aan de inrit van de pitstraat. Mayr-Melnhof kwam met de voet vast te zitten onder het gaspedaal, draaide het stuur om en kwam op de vangrail terecht waardoor de wagen op de zijkant belande(opgave). Na drie uur wedstrijd nog meer ellende voor Blancpain Reiter; de Gallardo LP600 passeert de endurance pitlane met een grote witte rookpluim achter de wagen. Hayek/Kox/Menten die zelfs nog even aan de leiding reden moeten de handdoek werpen met een opgeblazen krachtbron.
Voorlopige stand na 4 uur;
1. #33 Franchi/Ekström/Scheider - Audi R8 LMS
2. #99 Basseng/Haase/Stipler - Audi R8 LMS
3. #9 Roda/Giamarra/Ruberti - Porsche 997 GT3 R
4. #54 Panis/Lapierre/Demoustier - Mercedes SLS AMG
5. #2 Bartels/Bertollini/Machiels/Hommerson - Ferrari 458 Italia
Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters