Met één derde van de wedstrijd achter de rug, zijn de kaarten ondertussen helemaal herschud. Met opgaves voor de BMW Z4 (Marc VDS #40) en de ProSpeed Competition Porsche #74 van Sougnez/Miller/Van Splunteren/De Crem. Of dit al dan niet te wijten is aan het eerdere contact met de zusterwagen, is voorlopig nog niet duidelijk. Audi weet op kousenvoeten de wedstrijd naar haar hand te zetten en lijkt op klokslag middernacht ongenaakbaar. Als Vita4One nog een konijn uit de hoed wil toveren, zal de Duitse formatie hard moeten trappen in de duisternis...
Niet alleen de Z4 van het Marc VDS Racing Team moest met problemen afrekenen. Markus Palttala kon maar net een crash vermijden wanneer de Ford GT een klapband kreeg rechts achteraan ter hoogte van Blanchimont, nota bene de snelste bocht op de omloop. Bovendien werden ze nog bestraft met een drive through na inhalen onder geel. Inmiddels rijdt de #41 terug in de top tien op drie ronden van de leider.Dat het de Porschisten niet mee zit, mag wel duidelijk zijn. Zowel de Haribo Manthey 997 GT3 R als de AutOrlando #9 zakken terug in het klassement na respectievelijk de alternator en radiator te hebben vervangen. Voor Westbrook/Menzel/Stunsberg in de #888 Porsche gebeurde dit net op het moment dat ze in gevecht waren voor de eerste stek. De Italianen #9 verloren door hun terugval kostbare punten in het kampioenschap.
Nadat we eerder de McLaren #59 al verloren, heeft ook de #58 MP4-12C de strijd moeten staken. Na goed vijf uren racen gaf de motor de geest. Nog één oranje Brits monster in koers!
Bij Audi niets dan lachende gezichten. Beide Phoenix Audi's en de WRT Audi #33 vormen de top drie na acht uren strijd. Op twee ronden achterstand is het de Need For Speed Z4 op de vijfde plaats, ingesloten door twee Ferrari's 458 Italia van Vita4One (#2 en #29) op de respectievelijk vierde en zesde stek.
In GT4 leidt de Lotus Evora met meer dan vijf ronden voorsprong op de Nissan.
Elders op deze website vindt u tevens foto's van de eerste uren van de 24 Hours of Spa.
Voorlopige stand na 8 uur:
1. #99 Basseng/Haase/Stippler - Audi R8 LMS
2. #33 Ekström/Franchi/Scheider - Audi R8 LMS
3. #98 Fässler/Piccini/Rockenfeller - Audi R8 LMS
4. # 2 Bartels/Hommerson/Machiels/Bertollini - Ferrari 458 Italia
5. #76 Werner/Sandström/Hürtgen - BMW Z4
Foto: Martijn Wouters & Marnik Mouchaers