GT1: Ordos: Overwinning voor Maxime Martin

Marc VDS - Ford GT #41Marc VDS - Ford GT #41
De Marc VDS Racing Ford GT van Maxime Martin en Frederic Makowiecki heeft de race op het Chinese circuit van Ordos gewonnen. De Ford GT #41 reed van de start tot finish aan de leiding en won voor de Nissan van Richard Westbrook en Peter Dumbreck en de Aston Martin van Clivio Piccione en Stef Dusseldorp.
Maxime Martin startte van op de pole na de overwinning van de Ford in de kwalificatierace. De Belg nam onmiddellijk de leiding bij de start en de Ford zou die tot op het einde van de race behouden. Bij de start drong Westbrook nog even aan, maar de Nissan bevond zich aan de buitenkant van de eerste bocht en moest zich tevrreden stellen met de tweede plaats. Opvallend was dat de start proper verliep en er geen incidenten te betreuren vielen. Even later verloor Catsburg de controle over zijn Nissan en de wagen bleef steken in de zandbak. Een Safety Car  procedure was nodig om de gelegenheid te geven om de wagen weg te halen.

Bij de herstart behield Martin de leiding. De Belgian Ford Racing #9 ging even later rond en nam de Ford #40 mee in een spin. Bij het opengaan van de pit-window was Martin de eerste om binnen te komen. Bij de JRM Nissan #23 waren er problemen met een vastzittend achterwiel en de wagen verloor veel tijd. Nadat alle pitstops verlopen waren lag de Ford #40 nog steeds voor de Nissan #22 en de twee Hexis Aston Martins.

Met nog 16 minuten te gaan moest de Safety Car terug de baan op, de betonnen afremblokjes in een bocht waren los gekomen en enkel de metalen pinnen die ze vasthielden bleven uitsteken, zeer gevaarlijk voor de banden dus. In het laatste gedeelte van de race wisselen de posities niet meer, enkel voor de zesde plaats is er nog strijd. Als finale maakte de Corvette #12 maakte nog een spin. Martin/Mackowiecki wonnen dus voor de JRM Nissan van Westbrook/Dumbreck en de Hexis Aston Martin's van Piccione/Dusseldorp en Hohenadel/Piccini. Vijfde was de Young Driver Aston van Turner/Mücke. De All-Inkl Lambo's eindigden zesde (Pastorelli/Schwager) en achtste (Basseng/Winkelhock) met tussen hen in de Nissan van Campbell-Walter en Brabham.

Uitslag Championship Race:
01. Martin /Makowiecki (Ford GT) 34 ronden
02. Westbrook /Dumbreck (Nissan GT-R) +0.786
03. Dusseldorp/Piccione (Aston Martin DB9) + 5.570
04. Hohenadel/Piccini (Aston Martin DB9) + 9.909
05. Turner/Mücke (Aston Martin DB9) + 11.397
06. Pastorelli/Schwager (Lamborghini Murcielago) + 12.031
07. Campbell-Walter/Brabham (Nissan GT-R) + 12.274
08. Winkelhock/Basseng (Lamborghini Murcielago) +14.591
09. Luhr/Krumm (Nissan GT-R) +14.868
10. Hennerici/Leinders (Ford GT) +20.321
11. Clairay/Leclerc (Ford GT) +20.324
12. Tung/den Boer (Corvette Z06) +20.713
13. Kennard/Brück (Lamborghini Murcielago) +23.698
14. Enge/Müller (Aston Martin DB9) +25.153
15. Leuenberger/Lauck (Lamborghini Murcielago) +26.056
16. Jimenez/Rossi (Corvette Z06) +30.159
 


Foto: SRO/DPPI


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA GT op zondag 04 september 2011 om 10:18


Andere publicaties op Racingworld.be...