SpeedWorld: "Wij hebben vier dagen lang de brokken moeten lijmen"

In de marge van 24 Hours of Zolder, houden de mensen van SpeedWorld Organisation en Promotion zich eraan om enkele elementen die de voorbereiding op de race afgelopen weekend verstoord hebben, te verduidelijken. Tegelijkertijd wenst de promotor de situatie voor 2012 verder te uit te klaren. Tien vragen en evenveel antwoorden voor meer duidelijkheid.
Er zijn afgelopen weekend heel wat problemen geweest en Speedworld vangt heel wat wind...
“Inderdaad”, bevestigen Hans Van de Ven en Christian Lahaye, de promotoren van Belcar en BTCS. “We dragen allemaal een deel van de verantwoordelijkheid wat betreft de sportieve organisatie van het evenement, maar we willen niet de klappen voor iedereen opvangen. We hebben er voor iedereen het beste van willen maken, maar nu schuift iedereen ons de zwarte piet door. We hadden als taak de sportieve meubelen te redden en dat is ten dele gelukt, want de race heeft plaats gevonden en was sportief zeker geen mislukking.
 
In hoeverre komt u tussen in de organisatie van het evenement?
“Wij hebben een contract geërfd, dat een contract tussen twee andere partijen was, te weten Stéphane Ratel Organisation (SRO) en Circuit Zolder, en dat contract liep tot en met de 24 Hours 2011. Wij hebben vier dagen lang de brokken moeten lijmen, met onder meer Laurent Voogt, de cowedstrijdleider en Xavier Schene, de technisch verantwoordelijke van RACB Sport. Maar op dat soort situaties zitten wij niet te wachten.”
 
Is de 24 Hours of Zolder, in zijn huidige vorm nog een goed product?
“Neen, het is geen goed product meer in het kader van het kampioenschap. De redenen daarvoor zijn legio: de concurrentie met de proef in Spa, de enorme meerkost voor de teams, waarbij de wedstrijd in Zolder duurder is dan 5 reguliere wedstrijden uit het kampioenschap. Niet vergeten dat de omloop van Zolder voor een wedstrijd van die afstand zeer belastend is voor de techniek en ook de teams en rijders lijken niet meer gemotiveerd.”
 
Is een ander formaat denkbaar?
“Dat is een andere discussie, overgaan naar 12 uur zou kunnen, een onuitgegeven timing is een andere piste, net als een verandering van datum.”
 
De toekomst van de 24 Uur van Zolder an sich is dus ten einde?
“Het circuit mag altijd een race buiten kampioenschap organiseren, zoals nu al de bedoeling is met de 10 Hours of Zolder op het einde van dit seizoen.”
 
De 10 Hours of Zolder: is dat een race georganiseerd door Hans Van de Ven, door SpeedWorld of door beide?
“Neen, geen van beide. Het is Circuit Zolder die de proef in eigen beheer genomen heeft. Maar we gaan er van uit dat de organisator zich bij de nationale en geldende reglementen zal moeten neerleggen en als kader de amateurraces heeft, met name de regels zoals in BGDC: maximaal 2,5 liter, 95 dB, C-licenties...”
 
Is dat eigenlijk de taak van een omloop om de promotie van evenementen te verzorgen?
“Twee petten dragen, is niet onmogelijk. Je kan een circuit uitbaten en evenementen organiseren. Maar om dan nog promotor van een kampioenschap te worden, dat is misschien een brug te ver. Uiteindelijk is het toch de RACB die de toelating verleent om een kampioenschap of serie te runnen. Eigenlijk zou Circuit Zolder zo een belangrijke concurrent worden van zijn grootste klant... De motorsportschool van Hans Van de Ven en SpeedWorld geven jaarlijks € 850.000 uit op Circuit Zolder. Voldoende?”
 
Over naar 2012?
“Volgende week moeten we onze voorstellen aan de RACB overmaken. Over twee weken zal dan alles uit de doeken gedaan worden. We werken aan twee competities, één in een nieuwe formaat, het andere met uithoudingsraces van 3 uur. We werken aan zes meetings, waarbij de 12 Uur van Spa een nieuwe timing krijgt. Uiteraard is er nog niets definitief, maar het sprintkampioenschap zou een entente tussen GT3 en S1 moeten zijn, de uithoudingsraces staan open in principe open voor GT Cup en S2 als topklassen, waarbij alle andere categorieën in beide competities welkom zijn.”
 
In tegenstelling tot de plannen van juni, zien we nu twee in plaats van drie kampioenschappen?
“Misschien waren onze ogen groter dan onze buik”, komt de financiële topman van Speedworld, Steven Stichelbout, tussen. “Maar de economische realiteit heeft ons ingehaald. De circuits zijn duurder en duurder aan het worden en dus is de ruimte die we hebben niet gigantisch. Daarom gaan we naar twee competities, maar met een titel in sprint voor de GT’s en voor de Silhouetten.”
 
Laten we eindigen met goed nieuws, de komst van de Mazda MX 5 Cup!
“Deze nieuwe Cup mikt op een twintigtal MX5 waarvan de techniek origineel blijft, met gelode motoren. Er zal een kit komen voor de remmen en de ophanging, die uiteraard maakt dat de wagen aan circuitracerij wordt aangepast en de teams of rijders mogen zelf voor het onderhoud instaan. De wagen zal rijklaar zijn voor € 25.000, af te schrijven over drie jaar. De deelnemers zullen onder identieke tentjes staan en een gemeenschappelijke ontvangststructuur hebben, maar allemaal binnen de normen van het redelijke.”

SpeedWorld press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op maandag 05 september 2011 om 15:19


Andere publicaties op Racingworld.be...