ILMC/LMS: 6 uren van Silverstone: Audi neemt leiding na 3 uur koers

Exact één uur ver in de wedstrijd wordt het veld weer los gelaten na een safety car periode van een kwartier. De strijd voor de zege is inmiddels herleid tot een duel tussen de Peugeot #7 en de Audi #1. De twee andere Diesel proto's circuleren weer, weliswaar op grote achterstand. Na een tumultueuze openingsfase keert de rust een beetje terug en kan het tactisch steekspel beginnen.
Na de herstart wordt het duel tussen Bernhard (Audi #1) en Bourdais (Peugeot #7) verder gezet. De wagens wisselen regelmatig van positie en dat levert een mooi schouwspel op midden in het drukke verkeer. Wanneer Bernhard zonder al te veel erg spint in de Audi #1 ontstaat er een kloof van ongeveer een halve minuut tussen de twee. Een verschil dat gedurende de volgende twee uur stelselmatig wordt dichtgereden door voornamelijk Marcel Fässler. Halfweg de wedstrijd gaat Fässler handig voorbij aan Pagenaud die wat snelheid oogt te missen en waarschijnlijk ook het kampioenschap in het achterhoofd houdt.
 
Bij de benzine proto's is er ook geen gebrek aan spanning en we krijgen een mooie strijd tussen de 2 OAK Pescarolo's en de 2 Rebellion Lola's. Dit kwartet toert rond binnen een goede halve minuut met op kop de #15 OAK Pescarolo (P3) net voor de #12, en wat verder de #24 en de #13. Pescarolo moet de rol een beetje lossen en bevind zich op zijn beurt een goede halve minuut achter deze vierstrijd.
 
Youngster Olivier Lombard maakt dan weer indruk in LMP2 door de Oreca 03 een neus te zetten, de Greaves Zytek neemt voorlopig de leiding voor de Belgische Boutsen Energy Racing Oreca 03 (+18s).
 
GTE-Pro is momenteel in handen van Ferrari. De Luxury Racing Ferrari F458 voert het veld aan voor een van de fabrieksexemplaren van AF Corse (#51). Porsche doet het ook niet slecht met de provisoire laatste podiumplaats voor de #77 Felbermayr Porsche. ProSpeed Competition volgt op de vierde plaats, 13 seconden van het podium. BMW is voorlopig nergens en de oorzaak lijkt te liggen bij het Dunlop rubber dat het moeilijk heeft in de frisse omstandigheden.
 
GTE-Am is dan weer eigendom van Porsche. Het Imsa Matmut exemplaar gaat de blauwe Proton Porsche 911 RSR vooraf. De #61 AF Corse Ferrari van ondermeer Stephane Lémeret bezet momenteel de vijfde positie.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in LMS op zondag 11 september 2011 om 15:41


Andere publicaties op Racingworld.be...