Petit Le Mans: Peugeot (LMP1) en Ferrari (GTE-Pro) op pole

Petit Le Mans 2011Petit Le Mans 2011
In de aanloop naar 'Petit Le Mans' race werden vanavond de kwalificaties afgewerkt voor de tweede Amerikaanse en tevens voorlaatste manche van de Intercontinental Le Mans Cup. In tegenstelling tot de vrije trainingen waarin het dringen was tussen het drukke verkeer, kreeg elke klasse ditmaal een kwartier de tijd om onder optimale omstandigheden naar de ultieme rondetijd te zoeken.
Audi en Peugeot gingen van bij de start voluit en postten meteen indrukwekkende tijden met kleine onderlinge verschillen. Na twee à drie vliegende ronden waren de banden van de turbo-diesels al over hun piek heen en Anthony Davidson (Peugeot #7) stond uiteindelijk bovenaan de tabellen. Timo Bernhard moest net iets meer dan een tiende toegeven maar toonde alvast aan dat we ons mogen opmaken voor een mooie strijd morgen. Stéphane Sarrazin (Peugeot #8), Dindo Capello (Audi #2) en Nicolas Lapierre (Oreca Peugeot #10) vervolledigden de diesel top 5. Bij de benzine proto's ging de snelste tijd naar de Rebellion Lola-Toyota van Andrea Bellichi, de Italiaan ging daarbij de OAK Pescarolo (#24) van Olivier Pla vooraf die op zijn beurt met een fractie van een seconde de officiële Lola-Aston voorbleef. De oude Gulf Aston Martin lijkt daarmee zijn competitiviteit te hebben teruggevonden.
 
Luiz Diaz zette in extremis de pole in LMP2 neer. Met de nieuwe ARX-01g oogt HPD eindelijk een antwoord te kunnen bieden op de succesvolle Oreca-Nissan combinatie. Jean-Karl Vernay moest in laatste instantie genoegen nemen met de tweede tijd, net voor het tweede ARX-01g chassis van Level 5 Racing. De OAK Pescarolo's kwamen duidelijk snelheid tekort en sluiten dan ook de hekken met de vierde plaats voor teambaas Jacques Nicolet en de vijfde voor het in de Amerikaanse vlag getooide exemplaar van United Autosport.
 
In GTE-Pro streden maar liefst 19 wagens voor een goede gridpositie. De strijd voor de pole ging echter tussen Ferrari (AF Corse #51) en de BMW's die dit weekend worden ingezet door RLL Racing. Na afwisselend de snelste tijden te postten was het uiteindelijk Gianmaria Bruni die de polepositie kon bemachtigen met een tijd van 1:18.699. Daarmee was de Italiaan net geen tiende sneller dan de eerste BMW (#56) van Dirk Werner, die teveel foutjes maakte bij zijn laatste aanval. Corvette deed het rustig aan op eigen bodem, de #4 en #3 vatten morgen post op de achtste en negende gridpositie. Jorg Bergmeister redde nog enigszins de eer voor Porsche door met zijn Flying Lizard Porsche de vierde tijd neer te zetten (+0,8s).

Startgrid (eerste 30)Startgrid (eerste 30)


Foto: ALMS


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op vrijdag 30 september 2011 om 22:07


Andere publicaties op Racingworld.be...