van der Horst

Circuit Zolder licht haar toekomst op korte termijn toe

Thierry Deflandre
Thierry Deflandre
Samen met de plannen voor de 24 Hours of Zolder, werd vanmorgen ook een tipje van de sluier opgelicht wat betreft de toekomst van Circuit Zolder. De CEO, Thiery Deflandre, blikte even terug op het afgelopen seizoen dat zijn hoogte en laagtes kende. Zoals eerder vandaag al te lezen viel op Racingworld.be wordt de 24 Hours of Zolder een open wedstrijd en wil men zich in de toekomst vooral gaan focussen op het "clubracen". Zo zou men een aantal weekends organiseren voor deelnemers uit o.a. Skylimits Events en de Belgian Gentlemen Drivers Club zonder daarbij te concurreren met één van beide.
  • Powercars
Het gaat dus niet om een volledig kampioenschap maar eerder om "open" weekends waar een aantal amateur kampioenschappen dan tracktime krijgen. Een klein voorproefje, vinden we dit jaar nog terug, wanneer de 1000 km of Zolder plaatshebben, welke al volledig naar de normen 2012 zullen georganiseerd worden op 12 november aanstaande. Maar verder blijven ook de "gekende" weekends op het programma staan. Zo zien we naar alle waarschijnlijkheid de FIA GT1's, een Superleague weekend (al dan niet met de Superleague Formula) en de Renault Truck Grand Prix het Limburgse circuit terug aandoen. Voor de liefhebbers van de WTCC is er minder goed nieuws aangezien die niet meer op de kalender staat; "we hebben ons voor volgend jaar geen kandidaat gesteld", legt Deflandre uit..

Wat ook een stokpaardje moet worden is de "Clean Week 2020". "Circuit Zolder wil in dit veld een prominente rol spelen, meer nog; voorloper zijn! We bouwen dit stelselmatig, maar met duidelijke focus, uit, " aldus Deflandre. Naast de Clean Week 2020 zelf, zal men ook tijdens de bestaande raceweekends aandacht besteden aan het aspect milieu. "Zo kunnen we tijdens de week van de Truck Grand Prix bijvoorbeeld een "Clean Transport Day" inrichten waarbij constructeurs en bedrijven/industrie in het algemeen wordt aangetrokken tot onze focus op het milieu. Zulke dag zou het algemene imago van het weekend positief moeten beïnvloeden. Ook past zulke gedachte in de plannen van de FIA, op dat vlak zijn we als Circuit Zolder zeker op dit moment al een voorloper", besluit Deflandre.

Alles samengevat mogen we stellen dat Circuit Zolder duidelijk maakte niet de ambitie te hebben om wederom een nationaal kampioenschap te organiseren, maar eerder de enorme vraag naar tracktime vanuit het amateur circuit wil beantwoorden. Wij kunnen dit alleen maar toejuichen, op voorwaarde dat de RACB effectief het autosportlandschap duidelijk segmenteert zodat kampioenschappen onderling elkaar niet onnodig beconcurreren, terwijl de modale autosportfan in de kou blijft staan.

Foto: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Nationaal op zondag 2 oktober 2011.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons