Belgian Masters – race 2: Ontketende Sougnez verwijst Volvo naar de tweede plaats

Sougnez/Kelders hebben de tweede race gewonnen voor de Volvo S60 en de Renault van Lémeret/Mondron. Het was een Sougnez in supervorm die in het tweede deel van de race de rode Renault van de derde plaats naar de kop reed. De T3 klasse werd ditmaal gewonnen door de BMW M3 van Qvick/Vanbellingen, die vierde algemeen eindigden.
Bij de start neemt de Volvo de leiding maar al snel moet van de Poele de Kia Pro_Ceed voor laten en even later gaat ook Mondron voorbij de Zweedse wagen. Op de vierde plaats volgt de eerste T3 wagen namelijk de Mazda3 van Van Herck. Na vier ronden komt de Astur Car Seat al binnen met problemen. Op dat moment ligt de Kia nog steeds op kop voor de Mégane #2, de Volvo, de Mégane #1 en de Mazda3. In ronde 7 gaat de Kia plots van de baan in de kanaalbocht en met een lekke band strompelt de wagen richting pits. Als de Radigues eindelijk terug vertrekt ligt de wagen in 24ste stelling. Mondron heeft nu de leiding overgenomen voor van de Poele en Kelders. Vanbellingen is opgerukt naar de vierde plaats en leidt de T3 klasse. Even is er nog paniek wanneer de Gomez #10 stil valt op het rechte stuk voor de tribunes. De wagen wordt de pitstraat ingeduwd waar hij nog even de doorgang blokkeert alvorens definitief weggesleept te worden. De Kia rukt door het veld op en is al 12de als de pitwindow opengaat.

De pitstops verlopen nagenoeg allemaal vlekkeloos en nadat alle wagens gepit hebben vinden we Radermecker op kop voor Lemeret, Sougnez, Qvick, Richard en Wauters. De Kia toert op dat ogenblik al rond in zevende positie. Sougnez blijkt in grote vorm en nadert snel op Lémeret, die hij met een gewaagd manoeuvre voorbij gaat in de Jacky Ickx chicane. Sougnez zet nu de jacht in op de Volvo en nadert zienderogen. Na een ronde in het slipstream van de Volvo gereden te hebben schiet de jonge Waal er voorbij in de chicane achter de paddock op 18 minuten van het einde van de race. Stelselmatig rijdt de Mégane van de Volvo weg. De Scirocco #53 komt langs de baan tot stilstand en geeft op. Alle ogen zijn nu gericht op de Kia die de Scirocco van Wauters in het vizier heeft. Even voor het einde pakt Steveny toch de zesde plaats en als Richard zijn Renault dwars zet in de eerste linkse na een contact met de Renault van ploegmaat Lémeret, schuift de Kia nog een plaatsje op. Sougnez/Kelders winnen voor van de Poele/Radermecker en Mondron/Lémeret. Qvick/Vanbellingen eindigen vierde en winnen de T3 klasse. Van de Poele/Damoiseaux winnen de S2 klasse en eindigen achtste algemmen net voor de S2 Solution F van Lequeux/Ueberecken. Nicolas Leonard brengt de eerste Seat Leon als tiende over de lijn.

Uitslag:

1. Kelders-Sougnez (Renault Mégane S1), 55 ronden in 1u31’24’’945
2. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 S1) op 11’’613
3. Lémeret-Mondron (Renault Mégane S1) op 43’’733
4. Qvick-Vanbellingen (BMW M3 WTCC) op 1 ronde, 1ste in T3
5. Stéveny-de Radiguès (KIA Pro_Ceed S1)
6. Richard-Viron (Renault Mégane S1)
7. Latinne-Wauters (VW Scirocco T3)
8. Van de Poele-Damoiseaux (Solution F) op 3 ronden, 1ste in S2
9. Lequeux-Ueberecken (Solution F)
10. Léonard-Lamu (SEAT Leon Supercopa), 1ste in T3S



   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in BTCS op zondag 02 oktober 2011 om 20:51


Andere publicaties op Racingworld.be...