Eerste BeNeLux Sprintkampioenschap: voor iedereen wat wils

Met de opstart van de SUPER 7 BENELUX TROPHY komt Belgian Race Invest (BRI) tegemoet aan zowat ieders wens. Belgische autosportliefhebbers en piloten wachten al enige tijd op een volwaardige Sprint Cup, vele Nederlandse teams en piloten beschikken over dergelijke wagens en alle constructeurs worden mee betrokken in het verhaal. BRI wil naast de bekende teams ook zware inspanningen leveren om steden, bedrijven en beginnende piloten mee te betrekken in het project. Ook de elektrische Westfield zal zijn intrede doen op de circuits. Als kers op de taart zal het kampioenschap de titel BeNeLux dragen wat zoveel wil zeggen als kampioenschap der Lage Landen.
Het zat er al enige tijd aan te komen maar promotor BRI blijft bij zijn standpunt. Om een sprint kampioenschap rendabel en betaalbaar te houden voor iedereen moeten er minstens 40 wagens aan de start staan elke wedstrijd. De circuits worden elk jaar duurder en promotoren durven geen tracktime meer te reserveren op de mooiere buitenlandse circuits. Om het BeNeLux verhaal meer kleur te geven is er dan ook met speciale aandacht rekening gehouden met de wensen van de Nederlandse deelnemers.
 
De SUPER 7 is en blijft een nostalgische wagen welke door velen gekend en regelmatig in het straatbeeld te vinden. Wat vele mensen niet weten is dat er diverse merkvarianten van dit type wagens zijn. Westfield, Caterham, Avenger, Donkervoort, Tiger om er maar enkele te noemen hebben allen dezelfde look & feel. Om ook deze constructeurs de kans te geven hun wagens te laten deelnemen koos BRI voor niet minder dan 7 verschillende Klassen. Een Academy voor de beginnende piloot waar gereden zal worden met de Westfield Aero 170, een Tiger R6 voor de Gentlemen Klasse waar het er allemaal net iets sneller aan toe gaat, de City Challenge waar steden het tegen elkaar opnemen, en als top of the bill the Constructor en de Electro Klasse.
 
De Constructors Klasse komt er op vraag van de constructeurs zelf. Hier is werkelijk alles toegelaten wat betreft motoren, banden, versnellingsbak, enz.. Het is dus niet ondenkbaar dat we in maart 2012 een Westfield aan de start zien verschijnen met 300PK en paddleshifts aan het stuur. In deze Klasse kunnen de echte racewagenbouwers hun hartje ophalen en experimenteren met zowat alles op voorwaarde dat, net zoals in alle andere Klassen, de hoogste veiligheidsvoorschriften gerespecteerd worden. Grote concurrent van de Constructors Klasse zal ongetwijfeld de Eco Klasse worden. Met 200PK en 600Nm koppel worden deze 580kg lichte wagens aangedreven door 2 watergekoelde electromotoren. Teams die zich zulke wagens aanschaffen zullen naast de gigantische sportieve prestaties van de wagen voor het eerst ook kennis kunnen maken met wat een raceweekend inhoud zonder te hoeven te sleutelen aan motor en versnellingsbak.
 
Met de City Challenge wil BRI iedereen de kans geven aan autosport te doen. Via een eenvoudig systeem en beperkte tijd van de piloot, kan hij of zij daadwerkelijk een gans seizoen achter het stuur kruipen van een Westfield Aero 170. Het volstaat de werkwijze grondig door te nemen en je kandidatuur te stellen, BRI zorgt dan voor de rest. Alle info kan je vinden op de voorlopige website www.super7trophy.com
 
In totaal zullen er 21 wedstrijden gereden worden, 7 raceweekends (7 verschillende circuits) met telkens 3 wedstrijden per weekend. Er is een arrive & drive formule voorzien voor piloten welke niet over een eigen team beschikken en toch wensen deel te nemen.

BRI press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 06 oktober 2011 om 07:40


Andere publicaties op Racingworld.be...