Belgian Masters: Reaties na de race (deel 2)

Het Belgium Racing duo Dylan Derdaele en Niels Lagrange staat dicht bij de titel in GT Open na hun klasse overwinning tijdens de Belgian Masters, de laatste race uitrijden moet volstaan. Enkel de Omnilevel Porsche maakt nog een waterkansje. Voor de DVB Viper is er na de crash van zondag geen hoop meer op de titel; zij concentreren zich op de laatste race om toch in schoonheid het seizoen af te sluiten.
Patric Derdaele (Belgium Racing): “We zijn gelukkig met de situatie. Twee punten zijn voldoende voor  titelverlenging in GT Open, wat overeen komt met uitrijden tijdens de laatste wedstrijd in Francorchamps over drie uren. Hoe we dat gaan aanpakken weten we nog niet. Mogelijk zullen Dylan en Niels het afmaken of misschien rij ikzelf ook terug mee als derde piloot. We zien wel. Dat de titelstrijd met Omnilevel niet voorbij is heeft het team van Speedlover aan mij te danken. Ik heb hen een reserve radiator gegeven die zij niet bij de hand hadden. Daardoor pakken ze nog vier punten. Anders was het kampioenschap voor hen over en kon alleen nog het duo Mattheus/Redant ons van de titel houden.
 
Chris Mattheus (Level Racing Porsche #21): “Voor de start had ik voorspeld dat enkele piloten er goed gingen invliegen. Er konden immers nog belangrijke verschuivingen gebeuren in de tussenstanden van de verschillende kampioenschappen. Ik hield me dus op de achtergrond en ik kreeg gelijk. Lars Kern boorde zich in de kont van de Ford GT en meteen werd de baan besmeurd met koelwater en olie. Ook teamgenoot Ward Sluys was vertrokken als een raket en reeds vroeg in de wedstrijd kwam het tot een aanrijding tussen Ward en de Viper van Lumbeeck die ook op zijn sokken reed door de gladde omstandigheden. Meteen toefde ik in een zetel. Ik moest me nu alleen concentreren op uitrijden. De Porsche van Skylimit en de BMW van Hamofa vormden geen bedreiging en we konden bij manier van spreken freewheelen richting tweede plaats in GT 0pen en 8ste algemeen. Niet meteen de boeiendste race uit mijn carrière, maar wel een heel verstandige. Derdaele hoeft alleen maar de laatste wedstrijd in Francorchamps uit te rijden om kampioen te worden. We hebben immers een achterstand van 8 punten terwijl er maar 10 meer te verdienen zijn. Met één puntje voorsprong op de Porsche van Makelberge / Kern is onze kans klein dat we de tweede plaats kunnen behouden, maar een wedstrijd moet nog altijd worden verreden en mits een goede strategie kunnen we in de rol van underdog kruipen”.
 
Wim Lumbeeck  (DVB Viper #11): “De Level Porsche vormt geen bedreiging in een dergelijke race en ik was van plan hem te laten passeren. Op de rechte lijn is de Viper trouwens een pak sneller en kon ik hem terug pakken. Ik liet een gat aan de Rea waardoor Ward me aan de binnenkant kon passeren. Maar hij remde danig laat dat hij buitenkant Rea tot over de kerbs ging rijden. Bij het uitaccelereren kwam de Porsche opeens dwars voor mij te staan en een aanrijding was niet te vermijden. Ward is zich komen verontschuldigen en gaf zijn fout toe. Maar dat is niet wat ik las in de perscommuniqué van Level Racing. Enfin, het is gebeurd en voor het kampioenschap had het ook geen enkel betekenis meer. Maar we zijn wel een mogelijke overwinning kwijtgespeeld. Het is nu alle hens aan dek om de wagen terug op te lappen en tijdens de slotmanche in Francorchamps nog eens te trachten om het seizoen in schoonheid af te sluiten met een overwinning”.


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op vrijdag 07 oktober 2011 om 00:08


Andere publicaties op Racingworld.be...