De alles beslissende zesde race van het maiden seizoen Blancpain Endurance Series werd vandaag op de omloop van Silverstone verreden. Greg Franchi had nog enkele punten nodig om de titel binnen te halen. Eerder werd het team kampioenschap reeds naar het Audi kamp getrokken, wat dus maakt dat WRT nog uitzicht heeft op de dubbel. De Italianen van het AutOrlando team liggen echter op de loer en zullen er alles aan doen om alsnog die pilotentitel onder de neus van de Belgen weg te halen. Op de pole vinden we de wagen die "administratief" onder de Marc VDS Racing vlag rijdt. Alpina vond immers een achterdeurtje om de B6 voor deze laatste race in te schrijven. Niet zonder resultaat, zoals gisteren al bleek tijdens de kwalificaties.
Zoals verwacht kan de Alpina B6 bij de start de leiderspositie behouden, op de voet gevolgd door de kleinere BMW Z4, ook al onder de Marc VDS vlag. Samen met één van de McLaren's, die er op gebrand zijn op hun thuiscircuit iets te tonen, rijdt dit tweetal een beetje weg van de concurentie. Het is vooral Longin die heel wat plaatsen verliest bij aanvang en terugvalt naar een nipte top tien plaats. De WRT zusterwagen, die in de buik van de grid de race aanvangt, gaat voorzichtig van start; vrij logisch natuurlijk als je weet dat Greg Franchi slechts vier punten nodig heeft om met zekerheid de titel mee naar huis te nemen. Vita4One heeft ook enkele wagens in de wedstrijd uiteraard; Frank Kechele vervoegt het drietal aan de leiding. De Ferrari F458 Italia gaat zelfs de McLaren voorbij net voor de wagen als één van de eersten binnenkomt voor een geplande pitstop.Eén van de uitvallers van het eerste uur is de DVB Racing M3; een wagen die in de GT4 klasse uitkomt met wederom twee Italiaanse rijders. De matzwarte BMW moet aan de kant met een defecte versnellingsbak. De Level Racing Porsche laat het dan weer afweten met een defecte startmotor. Ook de #59 McLaren rijdt na veertig minuten langzaam over het circuit rond nadat de oranje bolide eerder tot stilstand kwam. In het verleden lagen menige elektrische problemen aan de basis van de opgaves van de MP4-12C. Parente/Watts zullen ook nu niet meer uit de box komen. Na een mooi eerste optreden gaat het mindergoed voor de nieuwe Nissan GT3. Halverwege de race moeten Westbrook/Dumbreck de strijd staken. De Nissan had een aanrijding waarbij de ophanging onherstelbaar beschadigd werd. De Ferrari van Verdonck kent electronica problemen.
Bas Leinders in de BMW Z4 en Meynhoff in de Alpina B6 blijven iets langer op het circuit en in een verkeerssituatie neemt Bas de leiding over. Onmiddellijk daarna komt de groene Alpina pitten en neemt Dylan Derdaele het stuur over om voor het eerst met de wagen een wedstrijd te beslechten. Een erg rommelige pitstop gooit de jonge Limburger terug naar de derde plaats. Bij Marc VDS Racing doen ze het beter in de pits, Markus Palttala heeft nadat hij terug op het circuit komt nog een tiental seconden voorsprong op Iacomelli in de Ferrari F458.
Albuquerque, die het stuur van Longin overnam, maakt een mooie comeback en kan terug aansluiting vinden bij de Alpina en de AutOrlando Porsche die gewoonte getrouw zich onopvallend een weg naar de top heeft gereden. Ook Dylan Derdaele wordt vlak voor het einde van zijn toch wel korte stint door de WRT Audi R8 LMS aan de kant gezet. De #32 Audi komt als derde zijn laatste geplande pitstop uitvoeren. Stéphane Ortelli zal het laatste deel van de race voor zijn rekening nemen, en zint na zijn fout in Magny-Cours op revanche.
Na het spel van de laatste pitstops blijft Maxime Martin aan de leiding in de BMW voor de Ferrari en de AutOrlando Porsche. Die laatste krijgt het aan de stok met de WRT Audi #32 met een ontketende Ortelli aan het stuur, die al snel de maat neemt van de Italiaanse Porsche. In het laatste uur is er nog pech voor de B6 Alpina, die ver terugvalt nadat er alweer bijzonder veel tijd verloren wordt bij het tanken. In de tweede WRT wagen wordt er vooral gerekend, door de nieuwkomer Christopher Mies aan het stuur te zetten nemen ze bij de Belgian Audi Club toch een klein risico. Maar ook toen er de laatste minuten van de wedstrijd regendruppels op het circuit neerdalen, weet het team alles op een rijtje te houden om de titel van Franchi veilig te stellen. Ook in de Pro Am klasse gaat de algemene overwinning naar een landgenoot, Louis Machiels pakt voldoende punten in de Vita4One Ferrari.
De zesde raceoverwinning is op zak voor Leinders/Palttala/Martin die bijna de volledige race prominent vooraan reden. Marc VDS Racing Team lijkt dus de overgang van de Ford naar de BMW goed verteerd te hebben en boekt zijn tweede opéénvolgende zege. Ortelli zorgt op het einde van de wedstrijd nog voor sensatie door in de laatste ronde voorbij te gaan aan de Ferrari F458 in tweede stelling. Hiermee weet het WRT team maar liefst 10 plaatsen goed te maken, een mooie kers op de taart van een prachtig seizoen.
Uitslag
Pos | Car | Class | Drivers | Car | Time | Laps | Gap |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 40 | Pro | Bas Leinders / Markus Palttala / Maxime Martin | BMW Z4 | 3:01:52.654 | 85 | |
2 | 32 | Pro | Bert Longin / Filipe Albuquerqe / Stephane Ortelli | Audi R8 LMS | 3:02:21.015 | 85 | 28.361 |
3 | 29 | Pro | Giacamo Petrobelli / Carlos Iacomelli / Filip Salaquarda | Ferrari 458 Italia | 3:02:21.801 | 85 | 29.147 |
4 | 9 | Pro | Gianluca Roda / Paolo Ruberti / Raffaele Gianmaria | Porsche 997 GT3 R | 3:03:09.059 | 85 | 1:16.405 |
5 | 33 | Pro | Greg Franchi / Christopher Mies / Andrea Piccini | Audi R8 LMS | 3:03:38.641 | 85 | 1:45.987 |
6 | 41 | Pro | Nikolaus Mayr-Melnhof / Dylan Derdaele / Dino Lunardi | Alpina B6 | 3:03:56.235 | 85 | 2:03.581 |
7 | 50 | Pro | Marco Cioci / Pierguiseppe Perazzini / Matt Griffin | Ferrari 458 Italia | 3:01:56.954 | 84 | 4.300 |
8 | 2 | Pro- | Nick Hommerson / Louis Machiels / Michael Bartels | Ferrari 458 Italia | 3:02:18.513 | 84 | 25.859 |
9 | 90 | Pro- | Godfrey Jones / David Jones | Mercedes SLS AMG | 3:02:55.430 | 84 | 1:02.776 |
10 | 24 | Pro- | Marc A. Hayek / Peter Kox | Lamborghini LP 600 | 3:02:58.235 | 84 | 1:05.581 |
11 | 20 | Pro- | Franck Morel / Jean-Luc Beaubelique / Ludovic Badey | Ferrari 458 Italia | 3:02:58.610 | 84 | 1:05.956 |
12 | 6 | Pro- | Lourenco Beirao da Veiga / Ricardo Bravo / Duarte Felix da Costa | Lamborghini LP 600 | 3:01:55.460 | 83 | 2.806 |
13 | 3 | Pro | Julien Rodrigues / Laurent Cazenave / Stef Dusseldorp | Aston Martin DBRS 9 | 3:01:57.871 | 83 | 5.217 |
14 | 1 | Pro | Frank Kechele / Nico Verdonck / Matteo Bobbi | Ferrari 458 Italia | 3:03:09.182 | 82 | 1:16.528 |
15 | 22 | Gent | Lionel Comole / Robert Hissom / Chris Dymond | Ferrari 430 Scuderia | 3:02:25.458 | 80 | 32.804 |
16 | 7 | Pro- | Sebastian Martinez / Alejandro Chahwan / Jose Manuel Balbiani | Lamborghini LP 600 | 3:02:40.580 | 80 | 47.926 |
17 | 45 | Pro- | Frederic Fatien / Andrea Barlesi | Lamborghini Gallardo LP600 | 3:02:18.498 | 79 | 25.844 |
18 | 31 | Gent | Georges Cabannes / Fabien Michal / Gilles Vannelet | Lamborghini Gallardo GT3 | 3:01:54.312 | 78 | 1.658 |
19 | 60 | Pro | Adam Christodoulou / Klaas Hummel / Phil Quaife | McLaren GT | 2:51:46.063 | 76 | 10:06.591 |
20 | 70 | GT4 | Leo Mansell / Edoardo Piscopo / Greg Mansell | Lotus Evora GT4 | 3:03:31.816 | 76 | 1:39.162 |
21 | 51 | Pro- | Howard Blank / Yannick Mallegol / Jean Marc Bachelier | Ferrari 458 Italia | 3:02:21.149 | 74 | 28.495 |
22 | 63 | GT4 | Jordan Tresson / Christopher Ward / Alex Buncombe | Nissan 370Z | 3:02:10.174 | 73 | 17.520 |
23 | 36 | Cup | Sergio Negroni / Luigi Emiliani / Marco Cassera | Porsche 997 GT3 Cup | 3:01:57.598 | 72 | 4.944 |
24 | 19 | Gent | Brody / Mathijes Harkema / Christoff Corten | Porsche 997 GT3 Cup S | 3:01:56.402 | 61 | 3.748 |
25 | 4 | Pro | Yann Clairay / Henri Moser / Frederic Makowiecki | Aston Martin DBRS 9 | 2:09:43.566 | 53 | 52:09.088 |
26 | 59 | Pro | Danny Watts / Oliver Turvey / Alvaro Parente | McLaren GT | 2:30:31.499 | 51 | 31:21.155 |
27 | 35 | Pro | Peter Dumbreck / Nicky Catsburg / Richard Westbrook | Nissan GTR GT-3 | 1:16:48.461 | 35 | 1:45:04.19 |
28 | 42 | Pro- | Michael Petit / Christophe Jouet / Eric Cayrolle | Ferrari 430 Scuderia | 2:49:51.956 | 34 | 12:00.698 |
29 | 100 | GT4 | Guiseppe De Pasquale / Raffaelle Sangiuolo | BMW M3 | 53:39.522 | 22 | 2:08:13.13 |
Foto: SRO/VIMAGES