BSOT: Final Race: Nabeschouwing van de organisatoren

De Top Gear Final Race op het circuit van Assen waren het decor voor wat zou uitdraaien op een ware thriller. Op 3 ronden voor het einde van de endurance wedstrijd was de kampioen nog steeds niet gekend. De KTM X-Bow van Marcel Schoonhoven en Ruud De Jong zorgde ervoor dat de eerste BeNeLux titel in de BSOT endurance naar Eelco Sirag en Co De Vet gaat in een Westfield Cup Racer. De BeNeLux titel in de sprint gaat naar Ko Koppejan op de Radical SR3RS die na een nachtje sleutelen alsnog de titel in de wacht sleepte.
Endurance:
Sensatie alom in de 160 minuten durende Endurance. Sirag en De Vet reden geen dijk van een wedstrijd en hadden tevens af te rekenen met tal van nieuwe deelnemers. Voor de start van de wedstrijd had het Banana’s team 9 punten voorsprong op de Norma M20F van Decroos en Desschans. 30 minuten voor het einde van de wedstrijd lag de Norma op P4 en vonden we de Westfield pas terug op de 9de plaats. Hierdoor was de Norma virtueel kampioen ware het niet dat…
Een outstanding Peter Verluis en Yelmer Buurman namen bij de start het peleton op sleeptouw op wat voor hen uiteindelijk een gezondheidswandeling werd. De snelheid & het talent van deze piloten deden menige vaste BSOT Radical piloten de wenkbrauwen fronsen wat betreft het potentieel van deze wagens. Op ruime afstand ontspon zich een mooi gevecht tussen de Norma’s van Desschans/Decroos - Hahne/Daniels en de Radicals van Henk Thuis en Verheyen/Gitsels/Verhelst. Deze laatste konden echter nooit een vuist maken tegen de top 5 en een draai aan de turbo dringt zich op. Sirag en De Vet wisten verder op te klimmen in het klassement en 5 minuten voor het einde viel dan het verlossende verdict. De KTM X-Bow van Schoonhoven en De Jong moest de strijd staken wegens benzineproblemen, Lemmens/Budin moesten nog een snelle splash & dash uitvoeren en Dick Hendriks en Wubbe Herlaar dienden de pits op te zoeken voor een verplichte herstelling. Zo werd het verschil tussen de Norma en de Westfield herleid tot 3 plaatsen (6 punten) wat resulteerde in de kampioenschapstitel voor de Banana’s. Opmerkelijk waren ook de prestaties van Wubbe Herlaar welke een zeer opmerkelijk snelle stint reed en hiervoor het extra punt voor de snelste wedstrijdronde bij de Westfields in de wacht sleepte. Na lang wachten, veel geduld en zoekwerk mochten ook Tim Joosen en Nick Schuybroeck op het podium. Voor het eerste slaagde Westfield België erin alle andere Westfields achter zich te houden. Een welverdiende opsteker voor het ganse team en de piloten welke te lang op de eerste overwinning dienden te wachten.   
 
Sprint:
Ko Koppejan (Radical SR3RS) had voldoende aan finishen om zijn eerste kampioenschapstitel te vieren. Op het eerste zicht een haalbare opdracht ware het niet dat Koppejan zowel de motor, versnellingsbak als differentieel naar de eeuwige jachtvelden stuurde tijdens de Endurance wedstrijd. Radical UK en Henk Thuis zorgden voor de technische ondersteuning en na een nachtje sleutelen stond de Radical SR3RS fris en wel opnieuw aan de start. Opmerkelijke pilote aan het stuur van de Radical SR5 (# 11). Shirley Van de Lof nam de eerste sprintwedstrijd voor haar rekening terwijl vriend Yelmer race 2 zou rijden. Na de Zuid Afrikaanse Naomi Schiff is Shirley de 2de vrouwelijke pilote aan het stuur van een Radical. In eerste instantie maakte ze het Marcus Hahne, Ko Koppejan en Henk Thuis bijzonder lastig maar enkele ronden voor het einde maakte ze een stuurfout en moest ze de rol met de koplopers lossen. Ko Koppejan nam geen onnodige risico’s en stelde zijn 2de plaats en kampioenschapstitel veilig voor Marcus Hahne in de Norma. Thierry Kohler (Radical SR3RS) werd in zijn eerste wedstrijd verdienstelijk 5de voor Peter Brouwer. Peter ging opnieuw zeer hard in de Avenger by MB Motorsport. Tim Joosen kon in de sprint zijn stunt van zaterdag niet herhalen en werd op de finish geklopt door een ontketende Co De Vet. Rob Rademaker werd 3de Westfield en kon nog voor aanvang van sprintrace 2 de champagne ontkurken. Hij is de kampioen van de Westfields in de sprint.
 
Sprintrace 2 was opnieuw een demonstratie van Yelmer Buurman. Voor de 2de plaats vormde zich opnieuw een groepje met Henk Thuis - Ko Koppejan en Philip Daniels. Henk Thuis ging halverwege de wedstrijd van de baan waardoor Thierry Köhler als 3de Radical werd afgevlagd. Helfferich (KTM X-Bow) en Decroos (Norma) moesten de strijd staken met technische problemen. Bij de Westfields stond opnieuw geen maat op Peter Brouwer. Ook Henk Van der Spoel (Westfield) kwam zeer sterk uit de verf tijdens zijn eerste deelname in de BSOT.
 
De organisatie van de BSOT dankt alle medewerkers, teams en rijders voor een schitterende editie 2011.
 
Eindstand Bridgestone Special Open Trophy 2011-10-24
 
Endurance
 
147Banana'sWestfield Cup RacerEelco Sirag/Co De Vet104
231Norma BeneluxNorma M20FPierrot Decroos/Tom Cloet/Vincent Desschans101
382Forensic Racing TeamWestfield Cup RacerPatrick Dubois/Pieter Verpoort69
46Excelsior 50Westfield Cup RacerTim Joosen/Nic Schuybroeck/Harry Steegmans65
583Forensic Racing TeamWestfield Cup RacerMichel Budin/Rudy Lemmens64
628Blix MotorsportNorma M20FPhilip Daniels/Marcus Hahne56
745Banana'sWestfield Cup RacerRob Rademaker/At Reitsma/Peter Brouwer50
89CK RacingRadical SR3RSZiv Knoll/Benoit Claeys42
915QM DeveleopmentsNorma M20Martin Quartier/Jan Jamart41
102GHK RacingRadical SR3RSGuy Verheyen/Hans Verhelst41
 
Sprint
 
13KoppejanRadical SR3RSKo Koppejan331
228Blix MotorsportNorma M20FPhilip Daniels/Marcus Hahne282
331Norma BeneluxNorma M20FPhilip Vlieghe/Vincent Desschans197
463Banana'sWestfield Cup RacerRob Rademaker170
52GHK RacingRadical SR3RSGuy Verheyen/Hans Verhelst/Johan Gitsels156
688Banana'sWestfield Cup RacerCo De Vet147
76Excelsior 50Westfield Cup RacerTim Joosen/Nic Schuybroeck128
882Forensic Racing TeamWestfield Cup RacerPatrick Dubois128
912RMRKTM X-BowRudy Lemmens121
1047Banana'sWestfield Cup RacerEelco Sirag113
 
 
Alle klassementen, uitslagen en verslagen te vinden op onze website: www.bsot.be   

BSOT press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 25 oktober 2011 om 17:03


Andere publicaties op Racingworld.be...