GT1: Stéphane Ratel wil absoluut McLaren in zijn nieuw WK

Stephane Ratel doet er momenteel alles aan om McLaren te overtuigen in te stappen in zijn nieuw wereldkampioenschap voor GT wagens. In een poging het Engelse merk te overtuigen heeft Ratel een nieuw voorstel voor een reglement ingediend dat enkel nog geüpdatete GT3 wagens toelaat en waarbij de GT1 wagens dus niet langer welkom zijn, dat meldt het Britse Autosport.
Deze zomer liet McLaren weten dat het geenszins van plan was om een kit aan te bieden om zijn MP4-12C GT3 op te waarderen naar het nieuwe Worldchampionship GT reglement. Het merk zag geen heil in het inzetten van een GT3 tegenover veel sterkere GT1’s ook al worden deze laatste beperkt in performance. Nadat Ratel al eerder aankondigde geen GT-E afgeleide wagens te aanvaarden en zich te zullen beperken tot GT3 upgrades en GT1’s, dreigde ook Ferrari af te haken dat van plan was via Vita4One een van de GT-E afgeleide F458 in te zetten.

Met een nieuw voorstel probeert Ratel zowel Ferrari terug te krijgen als nieuwe merken aan te trekken. Ratel slaagde er niet in om de laatste weken nieuwe merken te overtuigen om in te stappen in zijn WK GT, vooral de cohabitatie tussen GT1 en GT3 wagens baarde heel wat mogelijke deelnemers zorgen. Door enkel te opteren voor GT3 afgeleide wagens hoopt Ratel dit struikelblok te omzeilen. Ondermeer McLaren staat niet langer afkerig tegenover een deelname als enkel GT3 wagens het tegen elkaar opnemen. Buiten de Franse organisator probeert ook het Franse Hexis team al weken om de Engelse constructeur te overtuigen om hun wagens te leveren voor het WK. Het nieuwe voorstel zou ook Ferrari moeten overtuigen om zijn F458 GT3 aan te passen. Wat de teams die van plan waren om hun huidige GT1 wagens in te zetten gaan doen, is nog niet echt duidelijk; wel is geweten dat All-Inkl bereid zou zijn over te stappen naar de Gallardo GT3. Young Driver (Aston Martin DBR9) en JRM (Nissan GT-R) hebben nog niet gereageerd, maar Aston Martin liet al weten voorlopig niet van plan te zijn om een upgrade kit te bouwen voor de huidige Vantage GT3.

De toekomst van het nieuwe wereldkampioenschap blijft voorlopig noch zeer onduidelijk en het is nog steeds niet zeker dat het kampioenschap überhaupt zal plaats vinden. De voortdurende reglementswijzigingen die Ratel doorvoert zijn echter geen goed teken en schrikken mogelijk menig geïnteresseerde deelnemer af die stabiliteit verkiest om alzo een planning op lange termijn te kunnen maken.

Foto's: Martijn Wouters & Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA GT op vrijdag 04 november 2011 om 07:00


Andere publicaties op Racingworld.be...