SOT: Voorbeschouwing van de organisatoren op 2012

Voor Belgian Race Invest, de promotor van de Special Open Trophy, het kampioenschap voor open wagens en prototypes, kondigt 2012 zich alvast ambitieus aan. Tijdens de Finale Races in Assen staken alle teams en piloten de koppen bij elkaar om zo tot een format te komen waar iedereen zich goed in voelt. Ongezien in de racerij want de teams en piloten hebben werkelijk alles zelf kunnen bepalen.
Tijdens een uitgevoerde enquete midden 2011 was reeds gebleken dat vele teams weinig veranderingen wilden doorvoeren in 2012. Piloten en teams houden van de format waarbij endurance en sprint elkaar afwisselen tijdens het weekend. Teams kunnen zo hun wagens makkelijker verhuren aan diverse piloten. De ene is liefhebber van Endurance, de andere is een echte sprinter. Meerdere piloten per wagen en per wedstrijd zorgen er automatisch ook voor dat alles betaalbaar blijft.
 
De piloten kozen voor 6 raceweekends. Uit een lijst van 10 circuits met bijhorend prijskaartje hebben de teams en piloten dan hun keuze gemaakt door middel van stemming. Het zal jullie niet verbazen dat allen kozen voor de mooiste en grootste circuits, al was de 4de plaats voor Mettet wel een verrassing van formaat. Het programma voor 2012 - in volgorde van stemming - is dus geworden: Spa / Assen / Snetterton / Mettet / Zandvoort / Zolder.
 
Een Special Open Trophy weekend ziet er als volgt uit:
Zaterdag: 60’ free practice – 20’ quali – 160’ Endurance
Zondag: 40’ quali – 3 wedstrijden van 20’ sprint
 
Proto’s en open wagens
De Special Open Trophy staat open voor alle open wagens en proto’s. Westfield, KTM X-bow, Lotus 2 Eleven, Norma, Radical, Ligier om er maar enkele te noemen nemen het tegen elkaar op in zowel Endurance als sprintwedstrijden. Er is een algemeen en een klassement per merk in zowel Endurance als Sprint. De proto’s en de open wagens geven piloten de ultieme racekick door hun laag zwaartepunt en gigantisch PK/gewichtsverhouding. Tel daar de met GT- of toerismewagens niet te vergelijken runningcost bij en de keuze is snel gemaakt. Om achter het stuur te zitten van een top 5 wagen (Radical,Norma, Ligier) in zowel Endurance als Sprint op basis van arrive & drive moet je rekening houden met een budget van +/- € 72.000 en dit voor het ganse seizoen. Deel de wagen met 2 of 3 medepiloten om de 2040 raceminuten in 2012 te verdelen en je kan beginnen genieten.   
 
Special Open Trophy Super 7 – de goedkoopste manier van autosport
Ook nieuw in 2012 is het invoegen van de Super 7 Klasse. Deze klasse zal enkel de sprintwedstrijden op zondag voor haar rekening nemen en staat open voor wagens zoals Westfield, Caterham, Donkervoort, Avenger, Tiger, enz… Deze rasechte racebolides kennen een enorm succes in England en Nederland. Mede door hun laag gewicht en superieure baanligging bezorgen zij de piloten het echte kartgevoel. In totaal werden er 5 Klassen gemaakt in de Super 7, allen met hun specifieke technische kenmerken. Zo is er de Academy en City Challenge klasse waar alle piloten met gelijkwaardig materiaal (Westfield Aero 170PK) het tegen elkaar opnemen en dit onder strenge controle van de promotor om gelijkwaardigheid van de wagens te garanderen. De Pro Constructo Klasse waar zowat alles toegelaten is, de Westfield Cup (Westfield Cup Racer) volgens Nederlandse technische specificaties en de Caterhams.
 
Een Westfield Aero 170PK kost nieuw € 23.900 excl. btw en is voorzien van alle technische snufjes dewelke Westfield en de promotor in 2010 en 2011 uitvoerig getest hebben. De runningcost (banden, benzine, remmen, oliën, vetten, enz..) van dergelijke wagen bedroeg ik 2011 (ook 6 raceweekends) +/- € 10.000 voor het ganse seizoen, incl. inschrijvingsgeld. SRD, de official supplier van Westfield Racing biedt ook een volledig serviceprogramma aan (transport en stalling wagen, klaarzetten racewagen, support en werkzaamheden tijdens het weekend, enz..) tegen de prijs van € 1.310 per raceweekend. De 2de handswaarde van dit type wagens varieert na 3 jaar tussen de € 12.000 en € 15.000. Een blik op de prijslijst van de originele Westfield onderdelen zegt ons dat zelfs een kleine uitschuiver betaalbaar is voor iedereen. Een compleet nieuw chassis kost nota bene € 2.195
 
Uiteraard bestaat ook de mogelijkheid om met deze wagens deel te nemen aan de endurance wedstrijd op zaterdag, waardoor de wagen door meerdere piloten kan bestuurd en betaald worden. De inschrijving voor een seizoen Special Open Trophy Endurance + Sprint bedraagt € 10.534. Voor de running kost moet men rekenen op een kleine € 10.000 voor alle wedstrijden. Een Westfield Aero 170PK huren kan ook. De kost hiervoor bedraagt € 8.000 voor het ganse seizoen. Inclusief SRD service (arrive & drive basis) kost een seizoen Special Open Trophy dan € 36.000 excl. btw. Bemant men de wagen met 3 piloten (2 voor de Endurance en 1 voor alle sprints) dan sta je aan de start voor € 12.000 per piloot zonder kopzorgen. Jawel, U heeft geen team nodig, zelfs het tanken tijdens de pitstops nemen wij voor onze rekening. Zonder twijfel de goedkoopste manier van autosport op mooie circuits en 340 minuten racen per weekend.
 
Prijzengeld
Om de teams aan te moedigen deel te nemen aan de Special Open Trophy werd er in het financieel plan ruimte gemaakt voor prijzengeld. Over de 6 meetings en bij minimaal 35 vaste deelnemers zal er € 35.000 verdeeld worden, voor vele teams voldoende om de transportkosten te vergoeden.
 
Gezellige paddockhospitality
Niet te versmaden in de Special Open Trophy paddock is natuurlijk de hospitality. The place to be waar je al de teams en piloten kan terugvinden en welke open staat voor iedereen. Administratief centrum, ontbijt, middagmaal, dinner, feestjes, kinderanimatie, hier is altijd wel iets te beleven. Eigen VIP teamhospitality is niet toegelaten in de Special Open Trophy om de sfeer en de gezelligheid van een echte groep vrienden te centraliseren op 1 punt.
 
Teams 2011 tekenen present
Uit de teammeeting van Assen is gebleken dat alle huidige teams en piloten ook in 2012 present tekenen. Samen met de nieuwe inschrijvingen staat de teller momenteel op 21 vaste deelnemers voor  endurance en 24 voor de sprint. Het streefdoel van de organisatie in 2012 is 35 vaste deelnemers voor zowel Endurance als sprint, een haalbaar getal wetende dat er in de ons omringende landen niet minder dan 230 wagens van de toegelaten merken en types actief zijn in de racerij.
 
Kalender 2012
 
Press- & Test weekend              Mettet (B)                                  10 – 11 maart 2012
 
Round 1            Trophée des Fagnes                  Spa Francorchamps(B)              31 maart – 1 April
Round 2            UK Race Weekend                    Snetterton 300(UK)                    19 – 20 mei
Round 3            Zolder SuperPrix                       Zolder (B)                                 7 – 8 juli 
Round 4            Fun Races                                Mettet (B)                                  8 – 9 september  Round 5          National Oldtimer Festival           Zandvoort (NL)                          29 – 30 september
  Round 6            Finale Races                             TT Circuit Assen (NL)                 27 – 28 oktober
 
* no sprintraces during Zolder SuperPrix at Zolder (B)

SOT press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 15 december 2011 om 15:38


Andere publicaties op Racingworld.be...