Succesvolle eerste testen voor Giedo van der Garde

Giedo van der Garde heeft er al vier testdagen op zitten in zijn nieuwe Formule 3 team Signature. Opnieuw onderstreepte de Veenendaler zijn pure talent. Zijn prestaties waren dermate overtuigend dat hij meteen werd opgenomen in het A-team van Signature.

De eerste twee testdagen vonden plaats op het onbekende circuit Lurcy-Levis, enkele tientallen kilometers ten zuiden van Magny Cours. Het waren twee dagen met regen, geen ideale omstandigheden voor een eerste rijdende kennismaking met de Dallara F3. Desondanks was Giedo van der Garde een stuk sneller dan Loïc Duval, de Franse Formule Renault 2000-kampioen van vorig jaar. Sterker nog, onze landgenoot was zelfs een fractie sneller dan Nicolas Lapierre, de eerste rijder van het team. De 19-jarige Fransman finishte vorig jaar als vierde op de Marlboro Masters en won de prestigieuze Grand Prix van Macau. Voor Giedo is zijn nieuwe teamgenoot daarmee de beste referentie. Het management van Signature was meteen dermate enthousiast over zijn prestaties, dat niet Duval maar de Nederlander in het eerste team, Signature-Plus, is geplaatst; samen met Lapierre. Signature-Plus heeft tevens een nieuwe hoofdengineer aangetrokken, Loïc Bedard, die vorig jaar Ryan Briscoe naar het Europese Kampioenschap loodste.

Afgelopen week trok Signature voor twee testdagen naar het Spaanse Albacete. Dit keer was het droog en maakte Van der Garde voor het eerst kennis met een F3 op droogweerbanden. De snelle ronden op hagelnieuwe slicks waren een hele nieuwe ervaring, zo licht Van de Garde toe: "Op een Formule Renault maken nieuwe banden wel iets uit maar lang niet zoveel als bij een Formule 3. Je hebt twee à drie ronden een fabelachtige grip, daarna is het flink wegzakken geblazen. Maar wat een ervaring zeg! Op nieuwe banden zijn de bochtsnelheden veel hoger. Je krijgt er te maken met G-krachten van meer dan 3, wat vergelijkbaar is met een Formule 1. Mijn kartervaring komt me nu heel goed van pas. Wil je met een kart snel zijn dan moet je niet dwars gaan of ermee gooien. Je moet juist hele zuivere lijnen rijden. In een Formule 3 is dat net zo. Waarbij ik nogmaals, ik kan het niet genoeg zeggen, ontzettend veel profijt heb van mijn leerjaar bij Van Amersfoort Racing. Mijn engineer Michiel heeft me in de Formule Renault al de rijtechniek van een Formule 3 bijgebracht en daar pluk ik nu de vruchten van".

Ook in Spanje was Van der Garde sterk op dreef. Slechts een fractie langzamer dan Lapierre, en dat onder precies dezelfde omstandigheden. In de Formule 3 draait alles om die ene snelle kwalificatieronde, want inhaalmanoeuvres zijn redelijk zeldzaam in die klasse. De eerste testresultaten zijn daarom een goede opsteker voor de Formule 3-debutant. De KNAF Talent First-rijder van 2003 laat trouwens niets aan het toeval over. Ook zijn conditie is op een veel hoger peil gebracht want hij heeft de hele winter samen zijn kartmaat Jos Verstappen getraind. Ondanks de vele ronden die hij op Albacete draaide vertoonde hij dan ook geen enkel spoor van vermoeidheid.

Voordat op 17 april in Hockenheim de strijd om het EK Formule 3 losbarst gaat Giedo van der Garde nog op zijn minst een zestal dagen testen. De eerstvolgende sessie staat begin maart op het circuit van Nogaro gepland, waar alle Euroseries Formule 3-teams aanwezig zullen zijn.

Tekst: press release


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in F3 op dinsdag 17 februari 2004 om 18:13


Andere publicaties op Racingworld.be...