Is er nog plaats voor autosport op het salon?

Men kan er niet om heen; op het negentigste Auto en Motor salon wordt men overstelpt met groene, elektrische, zuinige en cleane auto's. Iedere grote constructeur is bezorgd om het milieu en autosport past niet (langer) in dat plaatje. De tijd dat Formule 1 wagens aan de muur hingen of de Le Mans wagens hoog op een schavot opgesteld stonden, ligt achter ons. Autosport is niet cool meer, de meeste constructeurs vermelden hun nochtans aanzienlijke inspanningen in de sport niet langer of verwijzen er naar op schuchtere wijze. Geen referentie naar de wereldtitel WTCC bij Chevrolet of de Le Mans overwinning bij Audi, zelfs op de stand van Circuit Zolder was er enkel aandacht voor de Clean Week. Eigenaardig genoeg komt de rallysport er beter vanaf dan de circuitracerij.
Slechts bij één merk wordt je onmiddellijk bij het betreden van de stand geconfronteerd met een racewagen en dan nog wel bij Dacia. Daar prijkt op een sokkel de spectaculaire Duster Pikes Peak van Dayraut. Deze wagen met zijn 850 PK en enorme achtervleugel eindigde derde bij de Hill Climb race van Pikes Peak in de States. Bij Ford heeft men dan weer aandacht voor de Fiesta WRC, een exemplaar staat vrij prominent ten toon en erachter zijn op TV schermen rallybeelden te zien. Ook Citroën stelt een DS3 WRC van Loeb op, maar de wagen staat zonder enige uitleg helemaal achteraan op de stand. Het is opvallend dat er nog meer rallywagens te vinden zijn, zo pakt Skoda, vrij sober wel, uit met de Fabia S2000 en staat de Mini WRC van Snijers te pronken op de stand van “toekomst op wielen”.

De circuitracerij komt er bekaaid vanaf. Buiten enkele TV beelden bij Ferrari is er geen spoor van de F1 te vinden. Noch bij Mercedes, noch bij Renault, twee merken die nochtans serieus investeren in de koninginnenklasse, vindt men enige verwijzing naar de F1. Vooral bij Renault komt dit vrij vreemd over, temeer daar het merk met de World Series by Renault en verscheidene promotieklassen een zware inspanning levert op het circuit. Integendeel, bijna half de stand van Renault werd in beslag genomen door het nieuwe gamma van elektrische wagens en de Franse gigant liet duidelijk merken dat daar de toekomst ligt. Hoe dit te rijmen valt met hun Formule 1 deelname en hoe de reclamemensen beide visies met elkaar moeten linken, lijkt wel een onmogelijke opdracht. Ook de grootste race ter wereld, de 24 uren van Le Mans, werd volledig genegeerd. Bij Audi geen winnende R18 te zien, bij Peugeot geen woord over de behaalde ILMC titel en bij Toyota geen spoor van de Hybride LMP1 of de Lola Toyota. Ook de nochtans zeer populaire GT wagens, denk maar aan de 24 uren van Spa, blonken door hun afwezigheid, geen Audi R8, Mercedes SLS, BMW Z4 of Aston DBRS9 GT3 te vinden.
Bij Mercedes, Audi of BMW ook geen sprake van het DTM en bij het laatste merk ook niet over de successen van de M3 GTE in het ALMS. Chevrolet, dat uiteindelijk de WTCC titel binnenrijfde met de Cruze heeft enkel oog voor de Volt  en op de stand ernaast van de VAB/Circuit Zolder vindt men enkel folders over de Clean Week en over een volledig biologisch afbreekbare auto.

Wat valt er dan wel te zien voor de circuit fanaat? Bij Volvo heeft men de S60 BTCS meegebracht en in een glazen kooi opgesteld. Mazda maakt nog even wat publiciteit voor de MX5 Cup, die volgend jaar op onze circuits debuteert en stelt de wagen voor aan het publiek. Bij Coyote Systems moet een Honda BCTS de aandacht trekken en bij het binnenkomen vindt men een beetje verloren op de stand van Autowereld/Autovisie een ProSpeed Competition Porsche GT3. Nissan beperkt zich tot een Leaf in race uitvoering (Geen GT-R GT1, nochtans wereldkampioen GT1) en bij Honda valt de Hybride Pace Car, die in Le Mans te zien was, nog enigszins onder de noemer circuitwagens. Abarth laat op een TV scherm wat beelden van de Formule Abarth zien en daarmee zijn we rond.

Dus racefanaat, als je beslist om naar het auto salon te komen, tooi u niet met racepetjes of jackers, hou u gedeisd en laat u niet opmerken, want autosport is voorlopig niet meer in de mode.

Update donderdag 12 januari 2012
Circuit Zolder vertelde aan Racingworld.be dat het wel degelijk informatie omtrent haar eigen programma in 2012 zal verspreiden op het Salon wanneer het grote publiek de Heizelpaleizen bezoekt.

Foto's: Marnik Mouchaers


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Nationaal op woensdag 11 januari 2012 om 10:00


Andere publicaties op Racingworld.be...