van der Horst

Speedworld organiseert in 2012 niet de nationale circuitkampioenschappen

Hans van de Ven - Thierry Deflandre - Dick van Elk
Hans van de Ven - Thierry Deflandre - Dick van Elk
Speedworld zal in 2012 niet de nationale circuitkampioenschappen endurance en sprint organiseren, zo maakte de RACB bekend middels een persbericht. Ook de organisatie van de Fun Cup zal onttrokken worden aan Speedworld. Financiële problemen liggen aan de basis van de beslissing van onze nationale autosportbond; zo zou Speedworld een aanzienlijke betalingsachterstand hebben bij meerdere schuldeisers, waaronder de RACB.
De afgelopen dagen en weken passeerden heel wat partijen de revue in de Aarlenstraat in Brussel. Er zijn meerdere kandidaten om de wagens uit de kampioenschappen op te vangen of om de kampioenschappen in zijn geheel te organiseren. BRI, de organisatie achter de Special Open Trophy, liet aan Autosport.be al weten een plan klaar te hebben om de getroffen teams en rijders onderdak te bieden. BRI zou geen grote financiële risico's moeten nemen en bereid zijn zich wederom van haar beste kant te laten zien voor autosportminnend België. Ook al zijn meer wagens voor een promotor enkel goed nieuws, de intenties van Heyman en de zijnen lijken kortweg gezegd nobel, terwijl de plannen blijk geven van ruw gezond Vlaams boerenverstand. Ook Kronos Racing was in gesprek met de RACB, maar de troepen van Marc van Dalen zouden hun aanbod naar verluidt wederom ingetrokken hebben. Ook Hans Van de Ven, bezieler van de indertijd immens populaire en succesvolle Sport Maxx Endurance Cup, staat met zijn team paraat om zijn hand in het vuur te steken, mits duidelijke en respectabele voorwaarden weliswaar.

Laurent Voogt - Steven Stichelbout - Hans Van de Ven - Christian Lahaye
Laurent Voogt - Steven Stichelbout - Hans Van de Ven - Christian Lahaye
De organisatie achter de Belcar, de BTCS en de VW Fun Cup is volgens Van de Ven financieel gezond. Het probleem zit hem volgens de succesvolle zakenman bij de organisatie die verantwoordelijk is voor het opbouwen van de Fun Cup's. "Er is de voorbije 2 jaar door een aantal “managers” die allemaal Frans spreken een dikke 2 miljoen euro verbrast geweest in Speedworld Motorsport Group. " Niettegenstaande de financieel complexe situatie bij Speedworld, geeft Van de Ven mee dat zijn ploeg alles in het werk heeft gesteld om de kampioenschappen dit jaar te laten plaatsvinden. "Het team heeft de voorbije maanden, ondanks de moeilijkheden, heel hard gewerkt en de 2 nieuwe kampioenschappen staan al lang in de startblokken. De reglementen zijn al een paar maand klaar, inschrijvingsformulieren klaar, kalender klaar... Alleen blijkt voor RACB ons project nu ineens niet meer afdoende (!) en is het team opeens onbekwaam." Dat Van de Ven uit het goede hout gesneden is, staat buiten kijf; de Mini Challenge en de Sport Maxx Endurance Cup spreken voor zich. Menig rijder vertelde ons de afgelopen dagen terug te willen keren naar (bijvoorbeeld) een kampioenschap zoals het laatstvermelde...

Hoewel Hans Van de Ven in niet mis te verstane woorden uithaalt naar Christian Lahaye, verklaarde deze laatste overigens aan onze collega's van Speed Action TV helemaal niet met getrokken messen te staan tegenover Van de Ven. "Ik zou willen dat men ophoudt te schrijven dat ik problemen heb met Hans Van de Ven. Het is niet waar." Op zijn minst frappant te noemen dus. Het is duidelijk dat er in de huidige situatie geen winnaars zijn en dat de teams, de rijders en het publiek de dupe dreigen te worden van deze (typisch Belgische?) praktijken.

Foto's: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Nationaal op maandag 6 februari 2012.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons