WEC: aangepaste reglementen geven Toyota theoretische kans op de titel

Toyota TS030 HybridToyota TS030 Hybrid
De organisatoren van het FIA World Endurance Championship maakten vandaag een gewijzigd sportief reglement wereldkundig. Het opzet van deze operatie is Toyota alsnog een kans op de titel te geven en Audi niet zomaar de kroon op een presenteerblad aanbieden nog voor het seizoen halfweg is. De hamvraag is natuurlijk hoe de TS030 Hybrid zal presteren ten opzichte van Audi's R18 Hybrid.
Het abrupte vertrek van Peugeot vorige maand zorgde voor een groot probleem, het WK kan immers alleen plaatsvinden indien er zich minstens twee constructeurs aanbieden. Toyota wijzigde op verzoek van de ACO haar plannen en schreef zich vervolgens in voor het hele kampioenschap, met uitzondering van de 12 uren van Sebring die te vroeg in het jaar vallen. Als een bedankje aan Toyota voor het redden van het WEC en natuurlijk ook om de nodige spankracht in het kampioenschap te creëren, wijzigden de organistoren de reglementen.
 
Concreet beperken de aanpassingen zich enkel tot de LMP1-klasse, waar er uiteindelijk voor de wereldtitel bij de constructeurs wordt gestreden:
  • enkel de hoogste geklasseerde wagen van een constructeur pakt punten
  • enkel de beste zes van in totaal 8 resultaten tellen mee
  • de 24h du Mans moet één van deze zes resultaten zijn en telt tevens dubbel in punten
 
Deze wijzigingen moeten Toyota alsnog een theoretische kans op de titel geven. Toyota schreef namelijk maar één exemplaar van de TS030 Hybrid in voor het hele seizoen en zal daarenboven de seizoensopener in Florida moeten missen. Of Toyota ook daadwerkelijk een vuist zal kunnen maken tegen de twee Audi R18 Hybrids valt nog af te wachten… afspraak in Spa voor de eerste confrontatie.

Foto: Toyota Motorsport


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Internationaal op woensdag 15 februari 2012 om 17:16


Andere publicaties op Racingworld.be...