12H Sebring: Lotterer bezorgt Audi voorspelbare pole - Ferrari boven in GTE

Audi R18 TDI #1Audi R18 TDI #1
André Lotterer heeft in zijn Audi R18 TDI de pole weten te bemachtigen voor de 60ste editie van de 12 uren van Sebring. De Duitser met Belgische roots was met een scherpe tijd van 1:45.820 de andere twee wagens van het merk met de vier ringen te snel af. Zowel Tom Kristensen in de #2 als Romain Dumas in de #3 moesten hun meerdere erkennen in Lotterer. De eerste niet-diesel proto was de gloednieuwe HPD ARX-03a van Muscle Milk Racing (ALMS) met achter het stuur Klaus Graf, het verschil bleef al bij al nog beperkt tot 1,7 seconden. De OAK-Pescarolo van ondermeer onze landgenoot Bertrand Baguette zette een knappe vijfde tijd neer. De Lola's stelden enigszins teleur met slechts een achtste en negende positie op de grid voor morgen.
OAK Racing - Morgan LMP2OAK Racing - Morgan LMP2
Daar waar de strijd voor de zege in LMP1 gehypothekeerd wordt door het fabrieksgeweld van Audi, liggen de kaarten geheel anders in LMP2. De pole in deze klasse ging niet geheel onverwacht naar de uiterst snelle Fransman Olivier Pla in zijn Morgan-Judd, hij bleef met drie tienden verschil zijn landgenoot en ex-Peugeot piloot Stéphane Sarrazin voor, die dit seizoen uitkomt voor het Amerikaanse Starworks Motorsport in een HPD ARX-03b. Elton Julian reed zijn Greaves Zytek naar de derde tijd, voor de eerste Oreca 03, het exemplaar in handen van Signatech. De Morgan van Conquest Racing pakte de zevende tijd in zijn klasse. Een crash van Christophe Bouchut ( Level 5 HPD ARX-03b) zorgde er wel voor dat de sessie voor LMPC en LMP2 wagens vroegtijdig ten einde kwam, waardoor ander teams kostbare tijd verloren in hun jacht naar de pole.
 
AF Corse - Ferrari 458 ItaliaAF Corse - Ferrari 458 Italia
GTE-Pro was vandaag het speelterrein van Ferrari. De AF Corse F458 Italia met Gianmaria Bruni achter het stuur reed de snelste tijd, voor het exemplaar van Luxury Racing dat in handen was van Jaime Melo. De ALMS Corvettes van Jan Magnussen (#03) en Oliver Gavin (#4) moesten op een halve seconde achterstand vrede nemen met de derde en vierde startplek. Het ziet er dus naar uit dat we ons morgen mogen opmaken voor een tweestrijd tussen Ferrari en Corvette. Zowel de BMW’s als de Porsches presteerden wat ondermaats, met respectievelijk de zesde en achtste startplek als beste resultaat voor de twee Duitse merken.
 
JWA/Avila - Porsche 911 GT3 RSRJWA/Avila - Porsche 911 GT3 RSR
Ook in GTE-Am was het één en al Ferrari wat de klok sloeg, het Stijgerend Paard bezet ook hier de eerste twee posities met op de pole de Luxury Racing F458 Italia van Dominik Farnbacher. De #55 JWA-Avila Porsche van Markus Paltalla zal morgen vanuit de laatste startpositie in GTE-Am vertrekken vanwge een tegenvallende kwalificatie run van één van de teammaten.

Foto's: Audi, DPPI/OAK, AF Corse & ALMS


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in WEC op vrijdag 16 maart 2012 om 21:54


Andere publicaties op Racingworld.be...