BGDC: Zolder: Winst voor Neyens-Zadnikar (BMW)

Belgian Gentlemen Driver's Club - ZolderBelgian Gentlemen Driver's Club - Zolder
De grijze hemel boven Circuit Zolder was zaterdag het toneel voor de eerste race van de Belgian Gentlemen Driver's Club 2012, met een wedstrijd van 150 minuten. Na een minuut stilte voor de slachtoffers van de busramp in Sierre, waaronder veel Limburgse kinderen, gaven de deelnemers het startschot voor het circuitseizoen 2012. Er vielen jammer genoeg een aantal forfaits te noteren, waaronder de gebroeders Franssen (BMW E46) die voor de race met een motorbreuk werden geconfronteerd. Een aantal andere deelnemers kregen hun bolide dan weer niet tijdig klaar voor de race van zaterdag. Onder hen de MINI Cooper S van Muller, de lang verwachte Honda Civic van Surinx Racing en de Clio van Team Allure. Uiteraard zien we die wagens wel over twee weken op Spa-Francorchamps, ter gelegenheid van de Trophée des Fagnes.
Ook de geluidsnormen die in Circuit Zolder van kracht zijn, maakten slachtoffers. De limiet van 95 dB bezorgde een aantal teams grijze haren, waaronder de Norma van Decroos die zelfs niet aan de kwalificaties deelnam, de Radical SR3 van René Brugmans en Christophe Geoffroy ging er na de kwalificaties uit en er volgde ook een forfait van de Porsche 944 van Léonard Licops en Pierre-Yves Paque, de Renault Clio van Paul Lejeune en de jonge Kevin Caprasse. Jammer, maar helaas. De MINI Cooper S van Etienne en Julien Licops mistte dan weer de seizoenstart omwille van technische problemen.
 
Voldoende jammerklachten nu, want er was ook heel wat leuk nieuws. Zo zagen we uiteindelijk goed dertig wagens de start nemen, waaronder Jeffrey Van Hooydonk, die de BMW 325i ClubSport Trophy de sporen gaf, samen met Kristof De Neef, maar ook Stéphane Lémeret, samen met Rudy Thiroux, Jean-Pierre Baudart en Philippe Lannaux in een Honda Civic 1600 en zelfs het bekende team van Willy Plas, Motorsport International (MI), stond in de paddock want zij zetten een Renault Clio in voor Julien Lefort, de zoon van Christian Lefort, die zo zijn eerste stappen in de autosport zou zetten.
 
Het ging er heet aan toe!
 
De VW Golf II uit de ateliers van Jean-Marie Dehaye en in handen van het bekende duo Kevers-Paisse vertrok van op de pole-positie, maar een korte regenbui net na de start zou de kaarten al snel stevig herschudden. Grégory Paisse kwam immers binnen, gaf het stuur aan Tony Kevers en het team monteerde meteen ook regenbanden. Dat bleek echter de foute keuze, want de piste zou even snel weer opdrogen als ze nat was geworden en de Golf van de meest regelmatige equipe uit Klasse D vorig jaar, verloor heel wat tijd.
Ondertussen was een zekere  Stéphane Lémeret ontketend... Hij voelde zich blijkbaar goed in de ambiance van de BGDC en nam met de kleine Honda Civic #48 de leiding in het algemene klassement, wat uiteraard ongezien is. Jammer genoeg zou de krachtbron van de snedige Japanner het heel snel begeven en dus kwam er geen mooi einde aan dit onverwachte sprookje. Jammer.
 
BMW zou zo de mogelijkheid hebben om de situatie weer te herstellen en twee vertegenwoordigers van het Duitse merk zouden onder elkaar uitmaken wie de eerste nationale circuitrace van het seizoen op zijn naam zou schrijven. Aan de ene zijde was er de 325i van Johan Van Loo en Geoffrey Heyninck (die een zieke Jan De Vocht verving) en aan de andere kant was er de  M3 E36 van Marc Neyens en Matty Zadnikar. Deze laatste twee zouden in hun schitterende zwarte BMW het laatste woord hebben en op de meet hadden ze 18 seconden over op hun merkgenoten. Derde in Klasse E werd de BMW 325i ClubSport Trophy van Van Hooydonk en De Neef. Een tweede dergelijke wagen zien we vanaf Spa aan het werk, over twee weken uiteraard.
 
Achter de top-2 ging het er bijzonder heet aan toe tussen de protagonisten uit de Klasse D, de wagens tot 2 liter. De beslissing zou net als in Milaan-San Remo in de spurt vallen. De Renault Clio #10 van Patrick Asnong en Michaël Divoy leek het te gaan halen, maar zij moesten in extremis de duimen leggen voor de VW Golf II van Kevers en Paisse, die een knappe remonte beloond zagen met een... zilveren medaille. Beide duo's moesten inderdaad de winst en de derde plek algemeen laten aan een schitterend presterend Hoppa Racing, met Leuvenaar Herman Servranckx en Thomas Piessens. Zij bewezen dat het niet nodig is om met recent topmateriaal uit te pakken om te scoren in de BGDC. Een goede voorbereiding, terreinkennis, een goed team en betrouwbaarheid zijn in deze competitie ook goed voor een sterke prestatie.
 
De Renault Clio van Kris Van Bael en Eddy Cornelis enerzijds en die van Nelson Van Hulle en Dries Heyman anderzijds, maakten de top-5 in de klasse vol, gevolgd door andere Franse bolides van Brugma-Morlet, Despriet-Lefort, Buffet-Buffet en Van Kuyk.
 
In de Klasse C, vielen de Honda Civic van Lémeret-Thyroux-Baudart-Lannaux en Van Billoen-Vandamme-Deridder vroegtijdig uit, ten voordele van de snelle Toyota Yaris van Joël Van Loocke (‘Jo la Coupe’ in de rally) en Mario Jacobs, die wonnen voor de Suzuki Swift van Christian Franken en Charles Peeters. Deze wagen is nu nog zo goed als standaard, maar wordt ondertussen verder ontwikkeld.
 
D3: Heck en Haddouche van start  tot finish
 
De BMW M3 E36 van Christian Heck en Smaël Haddouche domineerde de Division 3, waarbij zelfs even aanspraak op een sterke algemene klassering werd gemaakt, alvorens de wagen wat in het klassement terugviel. De zege kwam echter nooit in gevaar. Heck en Haddouche wonnen voor de Ford Focus RS van  Ronchail, Ronchail en Duthoit en de BMW E36 van Huybrechts en Marrocco, terwijl de Volvo 240 Turbo, met alleen Chris Servayge aan het stuur, na een schuiver aan de Jacky Ickx chicane heel wat tijd verloor, maar wel kon finishen.
 
De volgende afspraak van de BGDC staat over minder dan twee weken op de omloop van Spa-Francorchamps geprogrammeerd, in het kader van de Trophée des Fagnes, waar heel wat afwezigen van dit weekend wel van de partij zullen zijn. Afspraak voor een volgende editie van de BGDC!

Tekst & Foto: BGDC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 19 maart 2012 om 13:00


Andere publicaties op Racingworld.be...