BGDC: Trophée des Fagnes: Nabeschouwing van de organinsatoren

Tony Kevers en Grégory Paisse - VW Golf IITony Kevers en Grégory Paisse - VW Golf II
Uiteindelijk presenteerden zich 68 wagens aan de start op deze zondag 1 april op het circuit van Francorchamps voor de start van de 4 uur durende endurance race voor de Belgian Gentlemen Driver's Club (BGDC) en de Franse Trophée Tourisme Endurance (TTE). Het geheel was mooi verdeeld met 34 wagens voor elk van de disciplines. Wat betreft de BGDC, had dit een hoger cijfer kunnen zijn maar nieuwe technische problemen op de BMW 3 serie van Franssen-Franssen-Van Samang manifesteerden zich al van bij de trainingen. Daarbij kwam nog de beslissing van de sportcommissarissen om de Ligier en Radical prototypes om veiligheidsredenen (het verhinderen van opstoppingen op het circuit) de race niet te laten betwisten.
De proto’s en de BMW (die vorig jaar meer dan eens won) gingen er dus uit. De strijd voor de overwinning kondigde zich spannend aan want er diende rekening gehouden te worden met de nieuwe BMW Z3 van Geert Dierckx, Ronny Van de Water en Edwin Beyers. Een bolide die een opmerkelijk debuut maakte in deze competitie, voorbehouden aan gentlemen-drivers en amateurs, vooraleer ze tot de orde werden geroepen door de wedstrijdleiding voor ongepast rijgedrag tijdens de opwarmronde en daartoe een stop-en-go kregen van 30 seconden in de pitlane. “Ik pleit schuldig”, verduidelijkt Edwin Beyers na de wedstrijd. “Het was geheel mijn fout. Het deed ons het contact met de kopgroep verliezen. Maar de race zelf was vier uur lang boeiend…”
De algemene overwinning zat er niet meer in voor  de BMW Z3 #300, maar ze klasseerden zich toch nog op de derde stek algemeen en wonnen de Divisie 3.
 
De boemannen van de BGDC, Tony Kevers en Grégory Paisse, hadden niet meer dan dat nodig om al snel te ontsnappen en zich van een comfortabele voorsprong te verzekeren. De voorsprong zou uiteindelijk meer dan een ronde bedragen. Nog maar eens toonde de VW Golf II, geprepareerd in de ateliers van Jean-Marie Dehaye, dat prestaties en betrouwbaarheid gekoppeld kunnen worden. Het leverde het team de gouden medaille op in de Klasse D (2 liters) van Divisie 1, maar niet te vergeten, vooral de overwinning in het algemene klassement. Het staat buiten kijf dat de Duitse techniek met volle teugen geniet van onze Ardeense lucht…
 
Het was een andere bolide uit de Klasse D, de Renault Clio III van Paul Lejeune en Charles Maquet, die op de tweede trede van het podium stond. Een mooie beloning na de “geluidsperikelen” in Zolder, waar in Limburg de nummer 18 daadwerkelijk uit koers genomen werd na de kwalificaties.
 
Het podium van de tweeliters werd vervolledigd door de Renault Clio III #29 Motorsport International van Vincent Despriet en Julien Lefort. Zij profiteerden perfect van de bestraffing die de Clio III #10 van Michaël Divoy en Patrick Asnong te beurt viel nadat die een te korte pitstop hadden uitgevoerd. Eenzelfde akkefietje was er voor de Clio III #86 van Jacques Morlet en Thierry Brugma. Meer was er niet nodig voor de Mini Cooper S van Julien en Etienne Licops om de top-5 van de klasse binnen te duikelen achter de Golf en de Renault #18, #26 en #10.
 
In klasse E verwachtte iedereen veel van de BMW M3 E36 #298 van Marc Neyens en Matty Zadnikar, de winnaars van de eerste ronde op Zolder. De zwarte bolide liet de pole optekenen maar zakte daarna weg in het klassement. De M3 hervond nooit zijn goede vorm van de openingsrace in Limburg en schoof verder weg in de hiërarchie, met als “kers op de taart” de motorproblemen op 25 minuten van de finish. Dat verwees hen naar de derde plaats in de klasse, ver achter de BMW 325i ClubSport Trophy JJ Motorsport van Kristof De Neef en Benoît Galand. Maar eveneens zaten ze ver van de Porsche 944 #44 van Léonard Licops en Pierre-Yves Paque. “Dit was de eerste keer dat ik in de BGDC reed en ik moet toegeven dat ik hier een sfeer heb ontdekt die ik verloren waande in de autosport”, liet Benoît Galand weten op het podium. “Het was een aangename ervaring aan het stuur van een zeer toegankelijke wagen in een competitie die dat evenzeer is. Dit was een prachtige dag!
 
Bij de kleinere categorieën, in de Klasse C (1600cc), woedde een hevige strijd gedurende de hele wedstrijd. De Peugeot 206 CC van François Jeukenne, Jérôme Heinen en Philippe Ménage leek de race te gaan winnen maar ook zij werden bedacht met een bestraffing voor een te haastige pitstop. Het gevolg: ze vielen terug naar de derde plaats en de overwinning ging op de lijn naar de Honda Civic van Patrick Van Damme, Patrick Van Billoen en Christian Deridder. Zij gingen de Suzuki Swift van Pascal Goffard en Michel Schmitz voor, die zich lieten opmerken voor hun debuut in deze competitie. Minder geluk was er voor de merkgenoten Franken en Peeters, in een identieke wagen, wat zij bliezen hun motor op, vlakbij Les Combes, in het zicht van de finish. Ook de Toyota Yaris van Vanloocke, Jacobs en Gillet kwam tot stilstand voor het vallen van de vlag. De Honda Civic #48 van  Thiroux, Lannaux en Bachy (de eerste dame) speelde wat jojo in het klassement en kwam uiteindelijk terecht op de vierde plaats.
 
Dan blijft er nog de Divisie 3, die werd aangevoerd door de BMW Z3 van Van de Water, Dierckx en Beyers. Zij wonnen voor de M3 E36 van Christian Heck, voor de gelegenheid bijgestaan door de jongeren Michaël Albert en Ronnie Latinne, en de andere M3 E36 van Piet Dobbelaere en Koen De Weerdt, die uitermate tevreden waren over hun optreden in de discipline. Het begin van de wedstrijd zag een zeer snelle Ford Focus RS #79 van Gilles en Alain Ronchail, met Eric Duthoit, maar overdreven snelheid in de pitlane en een doorgezakte voortrein aan Les Combes maakte een einde aan hun optreden. Problemen waren er ook voor de M3 E36 wagens van Spigeleer-Grysouille en Sels-Sels-Meys.
 
De BGDC gaat nog voor het einde van de maand door op zijn elan, ditmaal op het circuit van Zolder, ter gelegenheid van de derde (vooruitgeschoven) manche op zondag 29 april. En ditmaal is het een “A” geluidsweekend!

Tekst & foto: BGDC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 02 april 2012 om 07:37


Andere publicaties op Racingworld.be...