Kronos Events lanceert met de Be Trophy een opvolger voor de VW Fun Cup

To be or not to be? Kronos Events stelde zich de vraag uit Hamlet niet al te lang. Kronos ging in op de offerte-aanvraag van de RACB met als doel de autosportliefhebbers een open en sterk autosportkampioenschap aan te bieden. Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron gingen dus de uitdaging aan en lanceerden parrallel met het Belgian Racing Car Championship (BRCC), een nieuwe serie Be Trophy.
“We hebben in het verleden al ervaring opgedaan met promotieformules die bij deelnemers en publiek succes kenden”, blikken Jean-Pierre Mondron en Marc Van Dalen, beheerders van Kronos Events terug in de tijd. “Of het nu ging om de Trophée Peugeot 106, de Mazda MX5 Cup of de Toyota Yaris European Cup, die ervaringen hebben ons veel bijgebracht over hoe een aantrekkelijke cup op poten te zetten. Ons doel vandaag is uit die ervaring te putten en van de Be Trophy een onmisbare competitie te maken, die deelnemers en publiek spektakel biedt en waar de sfeer onder vrienden als belangrijkste filosofie heerst.”

De Be Trophy staat open voor alle wagens beantwoordend aan het reglement van de RACB, wagens die uit de vier windstreken kunnen komen, met een buizenchassis, met de look van een VW Kever en waarbij zowel benzine als diesel zijn toegelaten.  

“De Be Trophy is voorbehouden aan de daglicenties of de mensen die autosport louter voor hun plezier beoefenen”, gaat Marc Van Dalen verder. “Het besturen van een dergelijke wagen ligt binnen de mogelijkheden van eenieder, maar de wedstrijden zijn echte autosportwedstrijden, met heel kleine onderlinge verschillen, uiteraard door het strikte technische reglement, en strijd tot op de finishlijn.” Jean-Pierre Mondron benadrukt hoe belangrijk het is voor Kronos Events om deze serie in de toekomst verder te ontwikkelen. “Vandaag werken we nauw met de RACB samen voor het reglement, in het belang van de deelnemers, maar in de toekomst willen we ook eigen accenten leggen en de serie verder ontwikkelen. We hebben alvast goede ideeën voor de komende seizoenen.”

Naast de liefhebbers, kan de Be Trophy uiteraard ook een prima springplank zijn voor jongeren uit de karting of uit andere promotieformules, die zich in de kijker willen rijden. Ook oudere rijders die zich willen meten met enkele gastrijders uitgenodigd door een sponsor, of in een gastwagen, zijn welkom.

“Het accent van onze competities moet op het plezier liggen, op de piste, maar ook er naast, in de paddock. We willen van een leuke sfeer de motor van onze manifestaties maken”, bevestigt Jean-Pierre Mondron. “De Be Trophy, financieel haalbaar, moet een vaste afspraak worden voor al wie van autosport houdt. We gaan zeker proberen creatief te zijn en goede ideeën zijn altijd welkom.”
In die optiek kunnen zelfs wagens gehuurd of ingezet worden met twee zitjes, een formule die naar de naam Twin luistert. Hier kunnen dan weer gasten, zoals sponsors de wedstrijd echt van binnenuit beleven, wie kan zoiets aan zijn klanten voorleggen?

Wat de techniek betreft, en vooral de wisselstukken, werkt Kronos Events aan een systeem dat moet toelaten om op een zeer snelle en hoogstaande manier alle deelnemers van de Be Trophy van de nodige onderdelen te voorzien. Niet enkel op lange termijn, maar ook voor de eerste meeting van het seizoen!

De kalender van de Be Trophy gaat over vijf proeven: met twee uithoudingsraces van 6 Uur in Francorchamps (9 juni) en Zolder (21 oktober), twee van 8 Uur (Mettet, 9 september) en Val de Vienne (17, 18 november) en uiteraard een onuitgegeven proef van 3000 km in Francorchamps:

“Met een duur van ongeveer 24 uur, in functie van de weersomstandigheden, de wedstrijdincidenten en de snelheid vooraan, zal deze wedstrijd uiteraard iets korter of langer zijn... het is in ieder geval de belangrijkste wedstrijd op de kalender, op 7 en 8 juli”, legt Marc Van Dalen uit. “Ons doel is om deze meeting open te stellen voor zoveel mogelijk teams uit binnen- en buitenland, met als het even kan enkele vedetten om voor show en spektakel te zorgen.”

De kers op de taart wordt een meeting op het einde van het seizoen, buiten Europa en met de zon als zekere gast.

Gentleman, start your engines… en laat het feest beginnen!

Kronos Events press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 11 april 2012 om 09:53


Andere publicaties op Racingworld.be...